Οι νόμοι που θα απαγορεύσουν τους θερμικούς κινητήρες από το 2035 είναι ήδη σε ισχύ, με τις αυτοκινητοβιομηχανίες να έχουν μπει σε ένα ράλι εξέλιξης και κατασκευής ηλεκτρικών μοντέλων. Όμως μήπως οι αποφάσεις παίρνονται «ελαφρά την καρδία»;
Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει την φιλοδοξία να πετύχει ανθρακική ουδετερότητα μέχρι το 2050. Μεταξύ των άλλων αποφάσεων που πάρθηκαν βάσει του σχεδίου «Fit for 55» ήταν η παύση εγκατάσταση θερμικών κινητήρων στα αυτοκίνητα μέχρι το 2035. Ουσιαστικά οι αυτοκινητοβιομηχανίες το δέχτηκαν αναγκαστικά, αφού οι νέες προδιαγραφές ρύπων Euro 7 που έρχονται είναι εξαιρετικά αυστηρές και δεν επιτρέπουν την παραμικρή εκπομπή CO2. Μάλιστα η χρονολογία που επιλέχτηκε δεν είναι τυχαία, μιας και σύμφωνα με τα Ευρωπαϊκά δεδομένα, ένας καταναλωτής κρατάει ένα αυτοκίνητο 15 χρόνια μέχρι να το αλλάξει. Στη θεωρία όλα ακούγονται ουτοπικά, στην πράξη όμως τα πράγματα είναι κάπως διαφορετικά.
Τα ηλεκτρικά δεν πουλάνε όσο θα έπρεπε
Το 2022 και παρά τις προσπάθειες των αυτοκινητοβιομηχανιών και των κυβερνήσεων της ΕΕ (με γενναίες επιδοτήσεις) μόνο το 12,1% των συνολικών πωλήσεων των καινούργιων αυτοκινήτων αντιστοιχούσαν σε ηλεκτρικά οχήματα. Μάλιστα το 2023 ξεκίνησε ακόμα χειρότερα για την ηλεκτροκίνηση, αφού μετά την διακοπή των προνομίων σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες έπεσε κατακόρυφα η ζήτηση για μοντέλα που κινούνται με ρεύμα. Άκρως λογικό αφού εκτός ότι το κόστος απόκτησης ενός ηλεκτρικού είναι πολύ πιο υψηλό από ένα «κανονικό», η αύξηση στη τιμή του ρεύματος έχει μειώσει το χρόνο απόσβεσης της διαφοράς του κόστους.
Δεν υπάρχουν υποδομές σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες.
Μπορεί στην Βόρεια Ευρώπη να έχουν επενδύσει σε δίκτυα σταθμών φόρτισης και να έχουν ήδη εκπαιδεύσει τους οδηγούς στην πράσινη αλλαγή που έρχεται, αλλά δεν συμβαίνει το ίδιο και στο Νότο. Πάρτε για παράδειγμα την χώρα μας, όπου οι διαθέσιμοι δημόσιοι φορτιστές είναι μόλις 2.000 σε όλη την Ελλάδα, δηλαδή σχεδόν ένας ανά 200 χλμ. Συγχρόνως δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που δεν υπάρχει παιδεία με πολλά θερμικά μοντέλα να καταλαμβάνουν τη θέση φόρτισης επειδή δεν βρήκαν αλλού να παρκάρουν.
Τα ηλεκτρικά είναι για όσους έχουν θέση parking...ακόμα!
Σου ακούγεται λάθος; Κι όμως αν δεν έχεις δική σου θέση παρκαρίσματος στο σπίτι ή στην εργασία σου, το κόστος φόρτισης ενός ηλεκτρικού σε δημόσιους σταθμούς δεν διαφέρει ιδιαίτερα από την κλασική βενζίνη που μπορεί να ζητήσει ένα απλό full υβριδικό. Ακόμα και σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, το ποσοστό των ανθρώπων που διαθέτουν προσωπικό χώρο για να παρκάρουν είναι δυσανάλογο με αυτούς που δεν έχουν.
Ήδη αντιδράνε Ευρωπαϊκές χώρες για την κατάργηση των θερμικών κινητήρων
Η Ιταλία, η Πορτογαλία, η Σλοβακία, η Βουλγαρία και η Ρουμανία θέλουν να καθυστερήσουν το σχέδιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την ουσιαστική απαγόρευση της πώλησης νέων αυτοκινήτων βενζίνης και diesel από το 2035 κατά πέντε χρόνια, σύμφωνα με έγγραφο που μετέδωσε το Reuters. Μάλιστα οι Ιταλοί είναι οι πιο αρνητικοί απέναντι στη μετάβαση και εκφράζουν ανοιχτά την εναντίωση της στο συγκεκριμένο νόμο καταψηφίζοντας τον σε κάθε ευκαιρία. Ο υπουργός Ενέργειας Gilberto Pichetto Fratin δηλώνει ότι η επιλογή ενός ηλεκτρικού δεν πρέπει να είναι ο μόνος τρόπος για την επίτευξη μηδενικών εκπομπών στη μεταβατική φάση, ενώ ο Ιταλός υπουργός Μεταφορών Ματέο Σαλβίνι χαρακτήρισε τον νέο νόμο οικονομική «αυτοκτονία» για την ΕΕ και πρόσθεσε ότι είναι «ιδεολογικός φονταμενταλισμός» που θα ωφελήσει μόνο την Κίνα και θα βλάψει την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία.
Σίγουρα με τα σημερινά δεδομένα η ουσιαστικά βίαιη αλλαγή προς την ηλεκτροκίνηση φαντάζει βεβιασμένη και μόνο προβλήματα φαίνονται να εμφανίζονται. Βέβαια σε 12 χρόνια από τώρα μπορούμε να μιλάμε με άλλα οικονομικά δεδομένα, άλλα κόστη απόκτησης και νέες τεχνολογίες που να κάνουν τη συγκεκριμένη μετάβαση πολύ πιο ομαλή.
Είναι πιο ανέτοιμη από όσο φαίνεται!
Πτώση στη ζήτηση ηλεκτρικών λόγω του κοψίματος των επιδοτήσεων!
Οι υποδομές σε πολλές χώρες είναι για γέλια.
Η Ιταλία φωνάζει ότι αυτή η αλλαγή θα καταστρέψει την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία!
Εσυ τι πιστεύεις; Θα πρέπει να το καθυστερήσει ή το γοργόν και χάριν έχει;