Test Συνεργείων
Τι δεν σας έχουν πει
Short Videos
Το Start-Stop τελικά βοηθάει ή κάνει ζημιά;

Το Start-Stop τελικά βοηθάει ή κάνει ζημιά;

Διαβάστηκε από 8947 αναγνώστες - 8/7/2022

Με το σύστημα Start-Stop μπορούμε να εξοικονομήσουμε κατά μέσο όρο 100 ευρώ το χρόνο από καύσιμα. Ένας κινητήρας με τη συγκεκριμένη τεχνολογία μιζάρει 500.000 φορές κατά τη διάρκεια ζωής του, 10 φορές παραπάνω από έναν χωρίς Start-Stop. Προκαλούνται φθορές; Τελικά, το σύστημα κάνει καλό, ή κακό;

Πριν 10 χρόνια, ίσως είχατε παρατηρήσει κάποιο καινούργιο μοντέλο στο φανάρι, το οποίο «έπαιρνε εμπρός» μόλις άναβε το πράσινο. Όχι, δεν είχε σβήσει από λάθος του οδηγού, αλλά ήταν εξοπλισμένο με σύστημα Start-Stop, μία τεχνολογία που έκανε το ντεμπούτο της το 1974 στο Toyota Crown, χρησιμοποιήθηκε ευρέως στα οχήματα προδιαγραφών Euro 5 και πλέον βρίσκεται σε όλα τα καινούργια μοντέλα.

Κοινοποίησέ το »
Σχολίασέ το »


Ουσιαστικά, το Start-Stop απενεργοποιεί τον κινητήρα του οχήματος όταν αυτός δεν χρειάζεται να λειτουργεί, με σκοπό να εξοικονομήσει καύσιμο, αλλά και να εκπέμπει λιγότερους ρύπους.
Πόσο ασφαλής είναι η συγκεκριμένη τεχνολογία όμως; Μήπως προκαλεί φθορές στον κινητήρα και τα επιμέρους τμήματά του; Εξάλλου το σύστημα απενεργοποιείται με κουμπί, μήπως πρέπει να το έχουμε στο «off»;



Τα 10πλάσια μιζαρίσματα προκαλούν φθορές στα μέταλλα του στροφάλου

Ένας κινητήρας χωρίς Start-Stop μιζάρει περίπου 50.000 φορές κατά τη διάρκεια της ζωής του. Με το σύστημα Start-Stop, το οποίο απενεργοποιεί το μοτέρ σε… κάθε φανάρι, ο αριθμός αυτός εκτοξεύεται στις 500.000 εκκινήσεις.
Σύμφωνα με την εταιρεία Federal Mogul, αυτή η χαώδης διαφορά έχει επιπτώσεις στη φθορά των μετάλλων του στροφάλου, ενός άκρως σημαντικού-και βαριού- εξαρτήματος του κινητήρα. Ο στρόφαλος (αλλά και οι μπιέλες) εδράζονται επάνω σε αυτά, τα οποία ουσιαστικά είναι λεπτές μεταλλικές φλοίδες.
Μάλιστα, δεν φθείρεται όλο το σετ μετάλλων το ίδιο, αφού αυτά που βρίσκονται πιο κοντά στη μίζα παρουσιάζουν τη μεγαλύτερη φθορά.

Όταν λειτουργεί ο κινητήρας, μεταξύ των εξαρτημάτων παρεμβάλλεται ένα λεπτό φιλμ λιπαντικού. Όταν σβήσει το μοτέρ και ο στρόφαλος πάψει να περιστρέφεται, τότε μένει ακίνητος επάνω στο μέταλλο, και οι 2 επιφάνειες εφάπτονται μεταξύ τους.
Όταν ξαναενεργοποιηθεί ο κινητήρας, για κλάσματα δευτερολέπτου ο στρόφαλος περιστρέφεται χωρίς να υπάρχει λάδι μεταξύ των 2 μεταλλικών επιφανειών. Αυτό το σημείο ονομάζεται «οριακή κατάσταση», και προκαλεί τη μεγαλύτερη φθορά των μετάλλων.

Καταλαβαίνουμε πως τα 10πλάσια μιζαρίσματα λόγω Start-Stop προκαλούν μεγαλύτερη φθορά. Συμβατικά μέταλλα, που μπορεί να ανέξουν 50.000 εκκινήσεις, θα χρειαστούν αντικατάσταση πριν τις 500.000 εκκινήσεις που υπολογίζεται ότι κάνει ένας κινητήρας με το συγκεκριμένο σύστημα.



Υλικό με βάση τη σκουριά μειώνει την τριβή και τη φθορά στα μέταλλα

Αυτό το πρόβλημα έρχεται να επιλύσει η τεχνολογία. Η εταιρία Federal Mogul έχει εξελίξει ένα υλικό που ονομάζεται «Irox», το οποίο διαθέτει σωματίδια οξειδίου του σιδήρου, ή με πιο απλά λόγια, σωματίδια σκουριάς, τα οποία, όσο παράδοξο και αν ακούγεται, στο μικροσκοπικό αυτό μέγεθος, έχουν πολύ μικρή τριβή. Για την ακρίβεια, η τριβή ενός μετάλλου στροφάλου από Irox είναι 50% μικρότερη από αυτή ενός συμβατικού από αλουμίνιο.

...>>>Συνεχίστε το άρθρο

Ακολουθήστε το Αutoagora στο Google News. Bρείτε όλες τις ειδήσεις
Σχολιάστε