Test Συνεργείων
Τι δεν σας έχουν πει
Short Videos
2 φωτογραφίες »

Ξέρεις πως «γεμίζουν» οι μπαταρίες στα υβριδικά;

4/12/2020

Ασφαλώς δεν αναφερόμαστε στις plug-in διατάξεις, που τροφοδοτούνται και με ρεύμα από το δίκτυο. Ώρα να γνωρίσουμε τι είναι τα συστήματα ανάκτησης ενέργειας που υπάρχουν σε κάθε υβριδικό - ηλεκτρικό μοντέλο.

Όλο και περισσότερα σύγχρονα αυτοκίνητα εξοπλίζονται πλέον με μπαταρίες. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες τοποθετούν ηλεκτροκινητήρες που προσφέρουν επιπλέον ισχύ, οικονομία, αλλά και μείωση των εκπομπών ρύπων. Είναι ήδη γνωστό ότι κάθε ηλεκτρικό μοτέρ τροφοδοτείται από κάποια μπαταρία. Πώς φορτίζονται, όμως, οι μπαταρίες;  Ένας τρόπος είναι μέσω εξωτερική πηγής. Τον συναντάμε στα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα και στα λεγόμενα plug-in υβριδικά, τα οποία εξοπλίζονται με μπαταρίες μεγάλης χωρητικότητας και μπορούν να κινηθούν αμιγώς ηλεκτρικά. Ο δεύτερος τρόπος είναι η ανάκτηση ενέργειας και τέτοιου είδους συστήματα υπάρχουν σε κάθε αυτοκίνητο που φέρει ηλεκτροκινητήρα, είτε είναι αμιγώς ηλεκτρικό, είτε είναι ήπια υβριδικό.  Ώρα να γνωρίσουμε καλύτερα αυτά τα συστήματα και να δούμε με ποιους τρόπους φορτίζονται οι μπαταρίες ενός σύγχρονου υβριδικού ή αμιγώς ηλεκτρικού μοντέλου.

Αφήνεις το γκάζι και φορτίζει
Σε ένα συμβατικό αυτοκίνητο, το οποίο φέρει μόνο θερμικό κινητήρα και όχι ηλεκτροκινητήρα, θα έχετε διαπιστώσει ότι όταν ο οδηγός αφήνει το γκάζι το αυτοκίνητο επιβραδύνει. Αυτό συμβαίνει λόγω της αδράνειας του κινητήρα, ο οποίος περιστρέφεται λαμβάνοντας ενέργεια από τους τροχούς, η οποία εν τέλει χάνεται. Στα σύγχρονα υβριδικά αυτοκίνητα, η ενέργεια αυτή δε χάνεται αλλά φορτίζει τις μπαταρίες συμβάλλοντας στη μείωση της κατανάλωσης. Μόλις ο οδηγός αφήσει το πεντάλ του γκαζιού σε ένα ήπια υβριδικό αυτοκίνητο, θα αισθανθεί μία πιο έντονη επιβράδυνση. Αυτό συμβαίνει διότι ο μικρός ηλεκτρικός κινητήρας θα «εκμεταλλευτεί» αυτή την ενέργεια που προσφέρεται από τους τροχούς και αντί για ρόλο κινητήρα, θα αποκτήσει ρόλο γεννήτριας ώστε να φορτίσει την μπαταρία.



Μέγιστη ανάκτηση στο φρενάρισμα
Η ανάκτηση ενέργειας μεγιστοποιείται όταν ο οδηγός επιβραδύνει χρησιμοποιώντας τα φρένα. Σε αυτή την περίπτωση, ένα μοτέρ σε κάθε άξονα λειτουργεί ως γεννήτρια ώστε να παράγεται ακόμα περισσότερη ενέργεια. Στην πλειονότητα των αμιγώς ηλεκτρικών μοντέλων, η ένταση αυτής της ανάκτησης ενέργειας είναι ρυθμιζόμενη. Ο οδηγός μπορεί να επιλέξει με τι ένταση οι ηλεκτροκινητήρες θα «απορροφούν» κινητική ενέργεια από τους τροχούς και θα τη μετατρέπουν σε ηλεκτρική για να φορτίζονται οι μπαταρίες. Στην περισσότερες περιπτώσεις των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων, τα επίπεδα ανάκτησης ρυθμίζονται από τα paddles που βρίσκονται πίσω από το τιμόνι του οδηγού, ή από τον επιλογέα ταχυτήτων. Ρυθμίζοντας την ανάκτηση στο μέγιστο επίπεδο, η επιβράδυνση γίνεται ιδιαίτερα αισθητή. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να μην είναι τόσο συχνά απαραίτητη η χρήση του πεντάλ φρένου, παρά μόνο για την ακινητοποίηση ή την απότομη επιβράδυνση. Στα plug-in υβριδικά μοντέλα, η ανάκτηση ενεργοποιείται με την τοποθέτηση του επιλογέα στη θέση «B», ενώ απενεργοποιείται στη θέση «D».

Πόσο αυξάνουν την αυτονομία;
Ο σημαντικότερος λόγος της ύπαρξης των συστημάτων ανάκτησης της ενέργειας είναι η αύξηση της αυτονομίας, η οποία μόνο αμελητέα δε μπορεί να χαρακτηριστεί. Σε πολλές περιπτώσεις, οι αυτοκινητοβιομηχανίες, ανακοινώνουν έως και 30% αύξηση των χιλιομέτρων με μία φόρτιση λόγω της ανάκτησης ενέργειας. Αυτός είναι και ο κυριότερος λόγος που, σε αντίθεση με τα συμβατικά αυτοκίνητα, τα ηλεκτρικά πετυχαίνουν καλύτερη αυτονομία κινούμενα εντός πόλης. Τα οφέλη, βέβαια, δε σταματούν εδώ. Τα συστήματα ανάκτησης ενέργειας είναι ουσιαστικά ένας δεύτερο τρόπος επιβράδυνσης, που μετριάζει την κόπωση των φρένων. Έτσι, αφενός βελτιώνονται οι επιδόσεις φρεναρίσματος και αφετέρου μεγαλώνει η διάρκεια ζωής σε τακάκια και δισκόπλακες.
 

Ακολουθήστε το Αutoagora στο Google News. Bρείτε όλες τις ειδήσεις