3 φωτογραφίες »

Ξέρεις τι είναι ο συντελεστής οπισθέλκουσας;

Διαβάστηκε από 13137 αναγνώστες - 28/1/2021

Γνωρίζετε τι είναι ο συντελεστής οπισθέλκουσας; Πώς υπολογίζεται και ποιο είναι το πιο αεροδυναμικό αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής; Ώρα να μιλήσουμε για την αεροδυναμική και τον ρόλο της στην εποχή της ηλεκτροκίνησης.

 
 

Τράκαρες; Επισκεύασε το οικονομικά εδώ

Πάντοτε ο σκοπός των μηχανικών κατά την εξέλιξη ενός αυτοκινήτου, ήταν να γίνει όσο το δυνατόν πιο αποδοτικό. Τι σημαίνει αυτό πρακτικά; Να υπάρχουν λιγότερες απώλειες ενέργειας, ώστε με συγκεκριμένη ποσότητα καυσίμου να παράγεται όσο το δυνατόν περισσότερο έργο. Πέρα από την εξέλιξη των κινητήρων, αλλά και την ανάπτυξη συστημάτων ανάκτησης ενέργειας, υπάρχει και ένας «αόρατος» παράγοντας, ιδιαίτερα σημαντικός. Πρόκειται για την αεροδυναμική, έναν τομέα στον οποίο δαπανούνται ατελείωτες ώρες έρευνας και εξέλιξης πριν να δοθεί το πράσινο φως ώστε ένα αυτοκίνητο να περάσει στην παραγωγή. Σίγουρα έχετε ακούσει για τον συντελεστή οπισθέλκουσας, έναν αριθμό που μας δίνει μία εικόνα σχετικά με την αεροδυναμική αντίσταση ενός οχήματος. Βέβαια, σύγκριση της αεροδυναμικής δύο αυτοκινήτων βάσει μόνο αυτού του αριθμού δεν υφίσταται. Ας πάρουμε, όμως, τα πράγματα από την αρχή.

Τι είναι ο συντελεστής οπισθέλκουσας;
Πρόκειται για έναν σημαντικό αριθμό στον τομέα της αεροδυναμικής και σχετίζεται με το σχήμα που έχει ένα αυτοκίνητο, δηλαδή εξαρτάται σε απόλυτο βαθμό από τη μορφή του σώματος και όχι από το μέγεθός του. Επινοήθηκε από τους σχεδιαστές ώστε να μπορούν να εξηγήσουν για ποιον λόγο δύο σώματα με ακριβώς ίδιες διαστάσεις παρουσιάζουν διαφορετική αεροδυναμική συμπεριφορά. Μετριέται σε ειδικά διαμορφωμένες αεροδυναμικές σήραγγες, με το αυτοκίνητο να είναι ακινητοποιημένο και το ρευστό (στην περίπτωσή μας αέρας) να διατρέχει όλο το αμάξωμα. Είναι σημαντικό να γίνει σαφές ότι ένα αυτοκίνητο που έχει χαμηλότερο συντελεστή οπισθέλκουσας από κάποιο άλλο, δε σημαίνει αυτομάτως ότι εμφανίζει και χαμηλότερη αεροδυναμική αντίσταση. Γιατί συμβαίνει αυτό;



Την απάντηση έρχεται να μας την δώσει με τον πιο ξεκάθαρο τρόπο ο μαθηματικός τύπος υπολογισμού της συνολικής αεροδυναμικής αντίστασης. Αναφέρει χαρακτηριστικά ότι η συνολική αεροδυναμική αντίσταση εξαρτάται, πέρα από τον συντελεστή οπισθέλκουσας, και από την μετωπική επιφάνεια του οχήματος. Για παράδειγμα, το γεγονός ότι ένα sedan έχει συντελεστή οπισθέλκουσας (Cd) 0.25, δε σημαίνει ότι είναι πιο αεροδυναμικό από ένα supercar με συντελεστή 0.35. Ο λόγος; Το γινόμενο του συντελεστή οπισθέλκουσας με την συνολική μετωπική επιφάνεια είναι αυτό που μας δίνει την αεροδυναμική αντίσταση. Με απλά λόγια, στο παράδειγμά μας το sedan έχει πιο αεροδυναμικό σχήμα, αλλά το πιθανότερο σενάριο είναι το μέγεθος της μετωπικής του επιφάνειας είναι σημαντικά μεγαλύτερη από αυτή του supercar. Για την ιστορία, αξίζει να αναφέρουμε ότι αυτή τη στιγμή το πιο αεροδυναμικό αυτοκίνητο είναι η Mercedes A-Class Sedan, με τον συντελεστή οπισθέλκουσας να είναι μόλις 0,22 Cd και την μετωπική επιφάνεια να αγγίζει τα 2,19 τ.μ.

Διαβάστε παρακάτω την σελίδα του άρθρου που σας ενδιαφέρει