Θα πεις ναι σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο;

Διαβάστηκε από 1638 αναγνώστες - Ημερομηνία δημοσίευσης: 11/5/2018

Είναι αθόρυβα, έχουν μηδενική ρύπανση ενώ έχουν επιδόσεις που ζηλεύουν αγωνιστικά αυτοκίνητα. Πώς λειτουργούν όμως και γιατί δεν έχουν πλημμυρίσει ακόμα τους δρόμους;

 
   
Τα τελευταία χρόνια, η παρουσία ηλεκτροκινητήρων έχει προκαλέσει τεράστιες ανακατατάξεις στον χώρο του αυτοκινήτου. Δικαιολογημένα; Απολύτως θα πούμε εμείς. Είναι πραγματικά η τεχνολογία του μέλλοντος, και αυτό φαίνεται από το γεγονός πως κάθε εταιρία θα έχει έστω έναν εκπρόσωπο στη γκάμα της μέχρι το 2025. Έχουν επενδυθεί πολλά δις. ώστε να τελειοποιηθεί η λειτουργία τους και να μεγιστοποιηθεί η αυτονομία τους. Πώς λειτουργούν όμως με απλά λόγια;

Λειτουργία:
Στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα η παρουσία της μπαταρίας παίζει ουσιαστικά το ρόλο αποθηκευτικού χώρου.  Φορτίζοντας το, ( είτε σε οικιακή πρίζα, είτε σε εδικά διαμορφωμένη πρίζα ταχείας φόρτισης)  πραγματοποιείται η μετατροπή του εναλλασσόμενου ρεύματος σε συνεχές, και εν συνεχεία αυτή η αποθηκευμένη ενέργεια μεταφέρεται από τη μπαταρία στον ηλεκτροκινητήρα. Η δομή του αυτοκινήτου αλλάζει ελάχιστα, ενώ η χρήση ρεύματος αντί για συμβατικό καύσιμο επιφέρει αλλαγές, όχι στην εμφάνιση, μα στην συμπεριφορά του οχήματος. Πιο συγκεκριμένα, κινείται απόλυτα ομαλά και εντελώς αθόρυβα, ενώ η απουσία συμπλέκτη καταφέρνει γραμμικότητα στην κίνηση.  Η όπισθεν λειτουργεί με απλή αντιστροφή της πολικότητας του ηλεκτροκινητήρα ενώ κατά το φρενάρισμα, έρχεται και μερική φόρτιση. Ουσιαστικά χρειάζεστε μία πρίζα και είστε έτοιμοι για βόλτα. Κόστος; Στον λογαριασμό του ρεύματος.


Τι πλεονεκτήματα έχουν;
  • Είναι πιο αθόρυβα από τα αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης.
  • Προκαλούν την ελάχιστη δυνατή ρύπανση σε μακροχρόνια βάση, υπό τον όρο ότι χρησιμοποιούν ηλεκτρική ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
  • Δεν εκπέμπουν ρύπους, δεν έχουν σύστημα εξαγωγής καυσαερίων και διάταξη εξάτμισης, ούτε σιγαστήρα (σιλανσιέ) προ της εξάτμισης, ούτε καταλύτη ή φίλτρο καπνού.
  • Δεν απαιτούν αντικατάσταση ή έστω συντήρηση σε μηχανικά μέρη, όπως σύστημα ανάφλεξης, πιστόνια, βαλβίδες ή εκκεντροφόρους, διότι στα HΑ δεν υπάρχουν, ενώ οι μηχανές εσωτερικής καύσης έχουν πάνω από 100 κινούμενα μέρη
  • Μπορούν να σχεδιαστούν έτσι ώστε να αυτο-φορτίζονται κατά τις επιβραδύνσεις του οχήματος (regenerative braking), βελτιώνοντας έτσι τον δείκτη κατανάλωσης.
  • Δεν παράγουν κανενός είδους ρύπους εξάτμισης.
 
 
Που υστερούν; (ακόμη)
 
  • Υψηλές δαπάνες κατασκευής, με αποτέλεσμα την υψηλή τιμή πώλησης
  • Μεγάλος χρόνος επαναφόρτισης, συνήθως 6 ώρες για πλήρη επαναφόρτιση. Ωστόσο, αρκετά σύγχρονα μοντέλα μπορούν να φορτιστούν κατά 80% σε χρόνο λιγότερο της 1 ώρας
  • Περιορισμένη διάρκεια ζωής μπαταριών, συνήθως 3 - 5 χρόνια.
  • Περιορισμένη απόσταση ταξιδιού μεταξύ κάθε επαναφόρτισης της μπαταρίας.
 
 
Γιατί όμως δεν έχουν πλημμυρίσει τους δρόμους;
Πρώτο και κυριότερο; Είναι ακόμα ακριβά καθώς δεν έχει απόσβεση των πολλών χρημάτων που δαπανήθηκαν για την δημιουργία της τεχνολογίας και των εγκαταστάσεων. Το δεύτερο είναι οι υποδομές. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θέλουν λυμένα ένα σωρό προβλήματα, κυρίως αυτό της στάθμευσης, ώστε να μπορέσουν να γίνουν οι υποδομές φόρτισης στο πεζοδρόμιο, τα δίκτυα φόρτισης στα πάρκινγκ και στους ανοιχτούς χώρους. Το τρίτο είναι το προφανές, που όμως κανείς δε συζητά. Τα συμφέροντα που θίγονται. Φυσικά των διυλιστηρίων, των πρατηρίων και των διακινητών που θα χάσουν στα επόμενα χρόνια το 80% της αγοράς τους. Όμως το μεγαλύτερο συμφέρον που θίγεται είναι αυτό του δημοσίου. Με το φόρο στα καύσιμα να φτάνει το 60%, χώρια τον ΦΠΑ, το δημόσιο εισπράττει κάθε χρόνο πάνω από τέσσερα δισεκατομμύρια ευρώ, κοντά στο 2% του ΑΕΠ από τις πωλήσεις καυσίμων.
 

Ψάχνεις για Service;
 
   

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ