Φυσικό αέριο

Διαβάστηκε από 3952 αναγνώστες - 23/1/2015

Πρόσφατα ολοκληρώθηκε το θεσμικό πλαίσιο για την μετατροπή των συμβατικών οχημάτων σε διπλού καυσίμου. Αν και η μετατροπή είναι μια απλή υπόθεση (εφόσον υπάρχει διαθέσιμος ο πιστοποιημένος εξοπλισμός), υπάρχουν κάποια στοιχεία που είναι χρήσιμο να γνωρίζουν οι ενδιαφερόμενοι ιδιώτες και επαγγελματίες οδηγοί.

 
 

Συχνές ερωτήσεις για την μετατροπή οχημάτων σε διπλού καυσίμου

Πρόσφατα ολοκληρώθηκε το θεσμικό πλαίσιο για την μετατροπή των συμβατικών οχημάτων σε διπλού  καυσίμου. Αν και η μετατροπή είναι μια απλή υπόθεση (εφόσον υπάρχει διαθέσιμος ο πιστοποιημένος εξοπλισμός), υπάρχουν κάποια στοιχεία που είναι χρήσιμο να γνωρίζουν οι ενδιαφερόμενοι ιδιώτες και επαγγελματίες οδηγοί. Ο κ. Γ. Καπετανάκης, Πρόεδρος του Ινστιτούτου Διαρκούς Επιμόρφωσης Επιχειρήσεων Αυτοκινήτου, ΙΔΕΕΑ δίνει απαντήσεις σε βασικά ερωτήματα για την μετατροπή: 

1)Ποια βενζινοκίνητα αυτοκίνητα μετατρέπονται σε οχήματα διπλού καυσίμου;Τα αυτοκίνητα που μετατρέπονται σε διπλού καυσίμου είναι:* Οχήματα συμβατικής τεχνολογίας (καρμπυρατέρ)* Οχήματα κεντρικού ψεκασμού καυσίμου (μονός ψεκασμός)* Οχήματα σειριακού ψεκασμού (πολλαπλός ψεκασμός)* Οχήματα εμέσου ή άμεσου ψεκασμού καυσίμου* Οχήματα βενζινοκίνητα -πετρελαιοκίνητα* Οχήματα υβριδικά * Οχήματα μικρής-μεγάλης ιπποδύναμης 

2) Ποιοι παράγοντες πρέπει να ληφθούν υπΆ όψιν κατά την απόφαση της μετατροπής;Σημαντικά κριτήρια για την συγκεκριμένη επιλογή είναι:* Το κόστος μετατροπής και ο χρόνος  απόσβεσης * Τα έξοδα καυσίμου* Οι μειωμένοι φόροι (όπου και εάν υπάρχουν)* Η φιλικότητα προς το περιβάλλον (Περισσότερο οικολογικό σύστημα συγκριτικά µε τα βενζινοκίνητα - ή πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα)* Τα πλεονεκτήματα του ίδιου του φυσικού αερίου σαν καύσιμο οχημάτων* Τα τοπικά οικονομικά κίνητρα από τους προμηθευτές αερίου (πχ ΔΕΠΑ) * Η άρση των τοπικών περιορισμών πρόσβασης σε συγκεκριμένες ζώνες κυκλοφορίας* Το διαθέσιμο δίκτυο πρατηρίων*

3)Ποια σημεία απαιτούν προσοχή πριν και μετά από την εγκατάσταση;Υπάρχουν κάποια βασικά σημεία που πρέπει να προσέξει ο ενδιαφερόμενος πριν από την εγκατάσταση: * Το αυτοκίνητο θα πρέπει να βρίσκεται σε καλή μηχανική κατάσταση* Να γίνει επιλογή κατάλληλου συστήματος  μετατροπής * Να γίνει μελέτη του χώρου εγκατάστασης των εξαρτημάτων* Να χρησιμοποιούνται κατάλληλα – πιστοποιημένα υλικά * Να εφαρμόζονται οι κανόνες τεχνικής – ασφάλειας και νομοθεσίας* Οι εργασίες να γίνονται από εκπαιδευμένους και πιστοποιημένους τεχνίτες σε αδειοδοτημένο συνεργείο* Να γίνεται έλεγχος διαρροών – ασφαλούς και καλής λειτουργίας του συστήματος και του οχήματος.*  Να γίνεται έλεγχος καυσαερίων.* Να γίνεται αλλαγή στην άδεια κυκλοφορίας (άδεια διπλού καυσίμου) – τεχνικός έλεγχος σε ΚΤΕΟ* Να ενημερώνεται η ασφαλιστική εταιρεία του  οχήματος για την τροποποίηση της άδειας  κυκλοφορίας

4)Από τι εξαρτάται το συνολικό κόστος μετατροπής;Tο συνολικό κόστος μετατροπής  του οχήματος εξαρτάται:* Από το κόστος αγοράς του «κιτ»  μετατροπής * Από τον αριθμό, τον τύπο, το μέγεθος της δεξαμενής καυσίμου CNG* Από τον τύπο του οχήματος  (μάρκα, μοντέλο, ισχύς) * Από την τιμή εργατοώρας του  συνεργείου και τον απαιτούμενο χρόνο εγκατάστασης * Από το κόστος τροποποίησης της νέας άδειας κυκλοφορίας του οχήματος (τεχνικός έλεγχος του οχήματος (ΙΚΤΕΟ) κλπ.

5) Ποιες προδιαγραφές ασφαλείας πρέπει να τηρούνται κατά την μετατροπή;Τα χαρακτηριστικά, τα οποία συνεισφέρουν στην ασφάλεια του συστήματος φυσικού αερίου είναι οι σωληνώσεις και τα συνδετικά στοιχεία υψηλής πίεσης (1000 bar), από ανοξείδωτο χάλυβα χωρίς ίχνη ραφής, οι δεξαμενές καυσίμου υψηλών προδιαγραφών αντοχής , το στόμιο πλήρωσης με βαλβίδα αντεπιστροφής ενώ σε κάθε μία από τις τέσσερις φιάλες πρέπει να υπάρχει: βαλβίδα αντεπιστροφής (στην πρώτη φιάλη), βαλβίδα φραγής φιάλης (ηλεκτρομαγνητική),  βαλβίδα υπεροής – προστασία διαρροών (2 bar), βαλβίδα θερμικής προστασίας (110oC) και χειροκίνητη βαλβίδα φραγής. Τέλος, στον ρυθμιστή πίεσης καυσίμου πρέπει να υπάρχει: βαλβίδα φραγής (ηλεκτρομαγνητική) και βαλβίδα υπερπίεσης (σύστημα χαμηλής πίεσης καυσίμου). Τα εξαρτήματα πρέπει να είναι πιστοποιημένα.

 

Τα πρατήρια φυσικού αερίου στην Ελλάδα

Στο πλαίσιο της εφαρμογής του προγράμματός της για την ανάπτυξη της αεριοκίνησης στην Ελλάδα, η ΔΕΠΑ δημιουργεί την βασική υποδομή προσφέροντας την ευκαιρία στους καταναλωτές να μπορούν να εφοδιάσουν τα οχήματα τους με φυσικό αέριο. Τα πρατήρια  FISIKON (εμπορική ονομασία με την οποία η ΔΕΠΑ προωθεί το φυσικό αέριο) λειτουργούν ήδη σε Αθήνα και  Θεσσαλονίκη ενώ υπάρχει στρατηγικός σχεδιασμός για την περαιτέρω ανάπτυξη του δικτύου ανεφοδιασμού FISIKON στο επόμενο χρονικό διάστημα. Η εταιρεία λειτουργεί δύο ιδιόκτητα πρατήρια FISIKON στην Ανθούσα (1ο χλμ Λεωφόρου Ανθούσας, τηλ. 210 6668370), σταθμός ο οποίος εξυπηρετεί όλα τα οχήματα, δημόσιας και ιδιωτικής χρήσεως σε 24ωρη βάση και στα ¶νω Λιόσια, σταθμός ο οποίος εξυπηρετεί λεωφορεία και απορριμματοφόρα. Επιπλέον, η  ΔΕΠΑ σε συνεργασία με τα ΕΛ.ΠΕ. διαθέτει ήδη τρεις ακόμη σταθμούς ανεφοδιασμού, στη Ν. Φιλαδέλφεια με 24ωρη λειτουργία (8ο χλμ Εθνικής Αθηνών Θεσσαλονίκης - ρεύμα προς Λαμία, τηλ. 210 2514334), στην Κηφισιά (Λεωφόρος Κηφισίας 264, τηλ. 210 8016506) και στην Πυλαία Θεσσαλονίκης (Λεωφόρος Γεωργικής Σχολής 128, τηλ. 2310 365010).

 

Τι λένε  οι επαγγελματίες των συνεργείων…

Σύμφωνα με τον κ. Πέτκο Φεμιλιάν, υπεύθυνο της εταιρείας EMKO-GAS, η χρήση του φυσικού αερίου σίγουρα θα αυξάνεται στο μέλλον, με τους επαγγελματίες οδηγούς και τους υπευθύνους εμπορικών στόλων να δείχνουν ήδη αυξημένο ενδιαφέρον. Συγκεκριμένα, αναφέρει ότι: «Σαφώς η χαμηλότερη τιμή (3 φορές φθηνότερο σε σχέση με την βενζίνη), η οικολογική ωφέλεια (εκπέμπει πολύ λίγα καυσαέρια) και η ασφάλεια στην χρήση αποτελούν βασικά πλεονεκτήματα της χρήσης φυσικού αερίου στην κίνηση οχημάτων. Θα μπορούσαμε ακόμη να πούμε ότι λόγω της καθαρής καύσης αυξάνονται τα χιλιόμετρα μεταξύ της αλλαγής λαδιών και φίλτρου λαδιού και επιμηκύνεται επίσης και η ζωή του κινητήρα καθώς τα υψηλά οκτάνια δεν επιτρέπουν την δημιουργία εκρηκτικής καύσης ,η οποία έχει σαν αποτέλεσμα την μηχανική φθορά. Το φυσικό αέριο και ο αέρας έχουν την ίδια φυσική κατάσταση , δηλαδή αναμειγνύονται  καλά και αντίστοιχα η ποιότητα του μείγματος στους διάφορους κυλίνδρους διαφέρει πολύ λιγότερο σε σύγκριση με τα υγρά καύσιμα. Παράλληλα, το φυσικό αέριο είναι ελαφρύτερο από τον αέρα και ανεβαίνει εύκολα στην ατμόσφαιρα εκμηδενίζοντας τις πιθανότητες δημιουργίας συνθηκών έκρηξης ενώ τα ντεπόζιτα στα οποία αποθηκεύεται θεωρούνται το πιο γερό στοιχείο του αυτοκινήτου. Και βέβαια, υπάρχει άφθονη διανομή οπότε δεν τίθεται θέμα προβληματικού εφοδιασμού.»