Πως αισθάνεται κανείς όταν το αυτοκίνητο στρίβει μόνο του; Το δοκιμάσαμε με το νέο Audi A8 και σας μεταφέρουμε τις εντυπώσεις μας.

Η αυτόνομη οδήγηση προς το παρόν απαγορεύεται. Σε δημόσιους δρόμους μόνο οι εξουσιοδοτημένοι τεχνικοί της Audi έχουν δικαίωμα να κάνουν χρήση του συστήματος ενώ βρίσκονται πίσω από το τιμόνι.

Artificial Intelligence: Από τις ταινίες του Χόλιγουντ, στην πραγματική ζωή.

Το Α8 είναι το πρώτο Audi παραγωγής που διαθέτει σύστημα αυτόνομης οδήγησης.

Αυτή είναι η εικόνα του πίνακα των οργάνων όταν οδηγεί ο υπολογιστής.

Αυτόνομη οδήγηση με το Audi A8

Διαβάστηκε από 1093 αναγνώστες - Ημερομηνία δημοσίευσης: 21/11/2017

Ηλεκτρονικός σοφέρ! - Οδηγούμε -χωρίς να το οδηγούμε- το Audi A8 με το σύστημα αυτόνομης οδήγησης.

 
   
Βρεθήκαμε στα περίχωρα του Düsseldorf για να πάρουμε μια γεύση πως θα είναι η αυτοκίνηση στο μέλλον.

Στους δρόμους που είχαμε την ευκαιρία να δούμε πως κινείται ένα αυτόνομο όχημα, σημειώνονται μερικά από τα μεγαλύτερα μποτιλιαρίσματα σε όλη την επικράτεια της Ευρώπης. Αυτό λοιπόν το περιβάλλον, είναι το ιδανικό για να δούμε πως τα καταφέρνει το σύστημα αυτόνομης οδήγησης της Audi.

Κατά τη διάρκεια της πρώτης μας διαδρομής, δεν μας επιτρέπηκε να οδηγήσουμε. Βλέπετε, στους δημόσιους δρόμους και καθώς δεν υπάρχει η σχετική έγκριση τύπου για την αυτόνομη οδήγηση, μόνο εξουσιοδοτημένοι οδηγοί της Audi έχουν το δικαίωμα να κάθονται πίσω από το τιμόνι. Έχουν και τη σχετική εκπαίδευση να αντιμετωπίσουν κάποια πιθανή ανωμαλία στη λειτουργία του συστήματος ή κάποια εκτός προγράμματος κίνηση. Κατά τη διάρκεια της δοκιμής του συστήματος και θέλοντας να δοκιμάσουμε όσο το δυνατό περισσότερο τις δυνατότητές του, δεν επιλέξαμε την πράσινη διαδρομή στο σύστημα πλοήγησης (αυτή που καταδεικνύει τους δρόμους χωρίς ιδιαίτερη κίνηση) αλλά την κόκκινη. Διαλέξαμε να περάσουμε από τα πλέον επιβαρυμένα κυκλοφοριακά σημεία της διαδρομής, για να δούμε τις αντιδράσεις του συστήματος αλλά και τη συμπεριφορά του.

Το πρώτο που παρατηρεί κανείς μπαίνοντας στο Α8, είναι το μικρό μπουτόν με το φωτιζόμενο «AI»επάνω του, το οποίο σημαίνει Artificial Intelligence ή άλλιώς, Τεχνητή Νοημοσύνη. Με αυτή που έχουν πορευτεί μέχρι στιγμής η Tesla, η BMW, η Mercedes και η Volvo για τα δικά τους αντίστοιχα συστήματα. Βάσει αυτής, ο οδηγός αντί να οδηγεί, κατά τη διάρκεια της διαδρομής μπορεί να ασχολείται με άλλα πράγματα: να βλέπει κάποια ταινία, να διαβάζει εφημερίδα, να ανοίγει τα mail του, κλ.π. Ακούγεται ακραίο ως και αστείο, αλλά αυτό είναι το νόημα του να οδηγεί ένα τσιπάκι από τον εγκέφαλο του αυτοκινήτου και όχι ο οδηγός.  

Στις βασικές αρχές λειτουργίας του συστήματος, είναι η ταύτιση των ενδείξεων μεταξύ δύο τουλάχιστον αισθητήρων. Τότε και μόνο είναι έτοιμο προς χρήση. Είναι ανάλογη τεχνολογία με αυτή που χρησιμοποιείται στα πολιτικά αεροσκάφη, μόνο που έχει γίνει η προσαρμογή σε μικρότερη κλίμακα σε ότι αφορά το μέγεθος του οχήματος. Η αίσθηση που αποκομίζει κανείς από την εμπειρία σε ένα τέτοιο αυτοκίνητο, είναι πολύ «περίεργη». Πατάς το μπουτόν που λέγαμε και τα πάντα γίνονται από μόνα τους: το τιμόνι στρίβει, το γκάζι και το φρένο αλλά και το κιβώτιο ταχυτήτων, λειτουργούν όπως όταν θα είχε ο οδηγός την ευθύνη τους. Και για να είμαστε ειλικρινείς, το σύστημα τα κάνει όλα τα παραπάνω, λίγο καλύτερα από όσο θα μπορούσε ο μέσος ο οδηγός, καθώς οι αισθητήρες εμπρός, μπορούν και «βλέπουν» πιο μακριά, έως και τρία αυτοκίνητα πιο μπροστά από το προπορευόμενο. Αυτό και μόνο, εξασφαλίζει τη δυνατότητα της έγκαιρης επιβράδυνσης, ακόμα και όταν ο οδηγός δεν έχει δει τίποτα από όσα συμβαίνουν εμπρός του- όπως είναι ένα ακινητοποιημένο όχημα στην πορεία του. Επιπρόσθετα στο φρενάρισμα, το σύστημα της Audi εξασφαλίζει και την ασφαλή ακινητοποίηση, δίνοντας χώρο για τα αυτοκίνητα της άμεσης δράσης, παραμερίζοντας ανάλογα για να υπάρχει πρόσβαση στο σημείο αν χρειαστεί.

Στην περίπτωση που η κυκλοφορία αποκατασταθεί, το Audi θα ξεκινήσει και πάλι, αναπτύσσοντας ταχύτητα έως τα 60 χλμ./ώρα. Μέχρι εδώ, αν οι αισθητήρες του συστήματος δεν εντοπίσουν δραστηριότητα από τη μεριά του οδηγού, είτε επειδή έχει απορροφηθεί από την ταινία που παρακολουθεί, είτε επειδή έχει πάθει κάτι και δεν έχει τις αισθήσεις του, το σύστημα προβλέπει μια σειρά από κλιμακωτή επαναφορά του ελέγχου στον οδηγό. Με ηχητική ειδοποίηση αλλά και με όλα τα όργανα στον πίνακα να γίνονται κόκκινα, στο πρώτο στάδιο ειδοποίησης και στιγμιαίο φρενάρισμα, «τράβηγμα» της ζώνης ασφαλείας και δυνατότερη ηχητική ειδοποίηση στο δεύτερο στάδιο, το Audi προσπαθεί να αφυπνίσει τον οδηγό για να αναλάβει τα πηδάλια. Στο τρίτο στάδιο, το αυτοκίνητο ακινητοποιείται, ενώ ένας μάλλον ενοχλητικός σε χροιά και ένταση ήχος, συνοδεύει τη διαδικασία. Λίγα δευτερόλεπτα αργότερα, ενεργοποιείται και η τηλεφωνική γραμμή έκτακτης ανάγκης για τα περαιτέρω.

Μη νομίζετε πως αυτά είναι δεδομένα επιστημονικής φαντασίας και θα αργήσουμε να τα δούμε στη ζωή μας. Η Audi έχει εξελίξει τα πάντα γύρω από αυτή την τεχνολογία και είναι έτοιμη να τη διαθέσει στην αγορά, απλά λείπει το νομικό πλαίσιο που θα καλύπτει τη λειτουργία της αυτόνομης οδήγησης. Μέχρι στιγμής, με το υπάρχον νομικό πλαίσιο στη Γερμανία, τα αυτοκίνητα μπορούν να κάνουν αυτόνομα τους ελιγμούς στάθμευσης και το τιμόνι τους να στρίβει με εντολές της κεντρικής μονάδας ελέγχου, με ταχύτητα που δεν ξεπερνά τα 10 χλμ./ώρα. Αυτό αναμένεται μέσα στο 2018 να αλλάξει και να υπάρξει τέτοια αναπροσαρμογή, που η αυτόνομη μετακίνηση να είναι καθΆ όλα νόμιμη και στη διάθεση των καταναλωτών. Και τότε, ναι, ο σοφέρ θα είναι ηλεκτρονικός!

Συντάκτης: Stefan Voswinkel
Φωτογραφίες: Audi, S. HABERLAND

 

 
   

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ