Συνθετικά καύσιμα: Είναι καλή εναλλακτική της ηλεκτροκίνησης;
Εναλλακτική λύση στην ηλεκτροκίνηση, ή ακόμα μια «πράσινη» μόδα; Τι μέλλον έχουν τα eFuels;
Η απόφαση ήταν σαφής – αν και άφησε αρκετά ερωτήματα αναπάντητα. Μετά από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Ευρωκοινοβούλιο, οι υπουργοί Περιβάλλοντος των κρατών-μελών συμφώνησαν επίσης στα τέλη του Ιουνίου του 2022, ότι από το 2035 και μετά θα πωλούνται μόνο αυτοκίνητα μηδενικών εκπομπών ρύπων στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Μιλάμε δηλαδή για το θάνατο των κινητήρων εσωτερικής καύσης από το 2035.
Ή μήπως δεν είναι ακριβώς έτσι; Το λέμε αυτό επειδή ταυτόχρονα ζητήθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή των Βρυξελών να εξετάσει το αν κινητήρες εσωτερικής καύσης που καταναλώνουν τεχνητά βιοκαύσιμα θα μπορούν να κυκλοφορούν νόμιμα στους δρόμους. Δηλαδή, η κλασική βενζίνη, το πετρέλαιο και το αέριο θα μας χαιρετίσουν, αλλά ίσως τελικά υπάρχει μια πίσω πόρτα ανοικτή για τους θερμικούς κινητήρες.
Εντάξει, είναι δεδομένο ότι πρέπει να αποφύγουμε τη μόλυνση του πλανήτη και ότι θα πρέπει να χρησιμοποιούμε φιλικές προς το περιβάλλον μορφές μετακίνησης. Σίγουρα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αποτελούν μια εναλλακτική λύση. Τι γίνεται όμως με τα εκατομμύρια των κινητήρων εσωτερικής καύσης που κυκλοφορούν και που θα χρησιμοποιούνται για πολλά χρόνια ακόμα; Θα μπορούσαν απλά να μετατραπούν σε κινητήρες μηδενικών εκπομπών;
Την απάντηση σε αυτό προσφέρουν τα eFuels. Χρησιμοποιώντας τα, κάθε βενζινοκινητήρας ή πετρελαιοκινητήρας θα μπορεί να είναι κλιματικά ουδέτερος, υπό την προϋπόθεση ότι αυτά τα συνθετικά καύσιμα παράγονται με βιώσιμο τρόπο. Ας δούμε λοιπόν πώς λειτουργούν τα eFuels, πόσο κοστίζουν και πώς πάνε τα αυτοκίνητα που τα χρησιμοποιούν – γενικά ας δούμε τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματά τους.
Τι είναι τα eFuels;
Το όνομά τους ακούγεται μοντέρνο: eFuels. Δηλαδή, ηλεκτρικά καύσιμα. Βέβαια ο ανεφοδιασμός με eFuels δε γίνεται με πρίζα, αλλά με αντλία, όπως και τα συμβατικά καύσιμα – αλλά η παραγωγή τους απαιτεί τη χρήση ηλεκτρισμού, εξ’ ου και το «e» στο όνομα. Ο ηλεκτρισμός χρησιμοποιείται για την παραγωγή υδρογόνου και τελικά συνθετικού καυσίμου σε μια διαδικασία πολλαπλών σταδίων, έτσι ώστε να προκύψει ένα κλιματικά ουδέτερο υγρό καύσιμο, το οποίο θα μπορεί να συμβάλει σημαντικά στην επίτευξη των στόχων προστασίας του κλίματος. Αυτό βέβαια προϋποθέτει ότι η ηλεκτρική ενέργεια που χρησιμοποιείται πρέπει να είναι «πράσινη», δηλαδή αιολική ή ηλιακή.
Με τα eFuels θα μπορεί να λειτουργήσει οποιοσδήποτε κινητήρας εσωτερικής καύσης. Τα συνθετικά καύσιμα θα μπορούν να διατίθενται ως «e-Βενζίνη», «e-Πετρέλαιο» ή «e-Κηροζίνη» και να αξιοποιούν τις υπάρχουσες υποδομές μεταφοράς καυσίμων, από τα δεξαμενόπλοια και τις αποθήκες μέχρι τα πρατήρια καυσίμων.
Σχολιάστε |