Εκ των υστέρων τοποθέτηση συστήματος ελέγχου ελαστικών
Διαβάστηκε από 6367 αναγνώστες - 4/11/2020
Έχετε αμφιβολίες για το πόσο αποτελεσματικά λειτουργεί το σύστημα παρακολούθησης της πίεσης των ελαστικών σας (TPMS); Υπάρχει η λύση με την εγκατάσταση εσωτερικών αισθητήρων ελέγχου. Διαβάστε την διαδικασία που ακολουθείται.
Ο προσεκτικός έλεγχος της πίεσης του αέρα των ελαστικών μπορεί να γίνει ο καλύτερος «φίλος» του αυτοκινήτου. Εάν η πίεση του αέρα στο ελαστικό είναι πολύ χαμηλή, το αυτοκίνητο αναγκάζεται να διανύσει μεγαλύτερη απόσταση για να φρενάρει αποτελεσματικά. Επίσης, δυσχεραίνει ο έλεγχος του αυτοκινήτου στις στροφές και κάτω από συνθήκες βροχής. Το καρέ των συνεπειών συμπληρώνεται με την αυξημένη φθορά των ελαστικών που «χάνουν» ζωή και την μεγαλύτερη κατανάλωση καυσίμου.
Επειδή η πρόληψη είναι η καλύτερη προστασία, τα συστήματα παρακολούθησης της πίεσης των ελαστικών, ή TPMS για συντόμευση (Tire pressure monitoring systems), προειδοποιούν τον οδηγό εγκαίρως εάν η πίεση των ελαστικών πέσει έτσι ώστε να αναλάβει δράση γρήγορα. Το σύστημα TPM, δηλαδή, μετρά γρήγορα και με ακρίβεια την πίεση του ελαστικού μέσω αισθητήρων, δίνοντας πληροφορίες σε πραγματικό χρόνο στον οδηγό, στην οθόνη στον πίνακα οργάνων ή στην κεντρική κονσόλα.
Από την 1η Νοεμβρίου 2014, όλα τα καινούργια αυτοκίνητα που πωλούνται στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, έχουν υποχρέωση να περιλαμβάνουν στο βασικό εξοπλισμό το σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών, με την Ε.Ε. να στοχεύει στην ενίσχυση της οδικής ασφάλειας. Η BMW 3 Series της γενιάς F30, για παράδειγμα, διαθέτει ως στάνταρ ένα σύστημα παρακολούθησης πίεσης ελαστικών. Στο σημείο αυτό πρέπει να γίνει η σαφής διάκριση στα συστήματα παρακολούθησης της πίεσης των ελαστικών μεταξύ άμεσου και έμμεσου TPMS.
Αμεσο TPMS
Τα άμεσα συστήματα παρακολούθησης πίεσης ελαστικών έχουν αισθητήρα πίεσης ή αισθητήρα θερμοκρασίας και πίεσης. Ο αισθητήρας είναι ενσωματωμένος στο εσωτερικό του χείλους του ελαστικού. Οι μετρήσεις της τρέχουσας πίεσης αποστέλλονται σε έναν δέκτη του αυτοκινήτου με ραδιοκύματα. Τα συστήματα OEM (σ.σ. ένας αρχικός κατασκευαστής εξοπλισμού OEM κατασκευάζει συστήματα ή εξαρτήματα που χρησιμοποιούνται σε τελικό προϊόν άλλης εταιρείας) με άμεση μέτρηση εντοπίζουν την ταχύτερη απώλεια πίεσης και στέλνουν προειδοποίηση στον οδηγό όταν η τιμή πέσει.
Έμμεσο TPMS
Το έμμεσο σύστημα συγκρίνει τις ταχύτητες των τροχών χρησιμοποιώντας αισθητήρες που είναι ήδη εγκατεστημένοι σε οχήματα με ABS και ESP. Εάν μειωθεί η πίεση, μειώνεται η περιφέρεια κύλισης του τροχού. Ακολούθως, αυξάνεται η ταχύτητα κύλισης και το σύστημα ανιχνεύει την πτώση πίεσης. Το μειονέκτημα του συγκεκριμένου εξοπλισμού έγκειται στο ότι η ειδοποίηση δεν είναι άμεση παρά πρέπει να διανύσουμε μία σημαντική απόσταση για να έρθει.
Σε κάθε περίπτωση, εάν η αλλαγή των ελαστικών γίνεται σε συνεργείο, συνιστάται να ενημερώσετε εάν το όχημα διαθέτει σύστημα άμεσης ή έμμεσης μέτρησης. Με ένα άμεσο TPMS, οι αισθητήρες στο αυτοκίνητο πρέπει για λόγους ασφαλείας να επανέλθουν στις αρχικές τους ρυθμίσεις.
Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα του TPMS
Αν στο αυτοκίνητό σας υπάρχει ένα παλαιού τύπου συστήματος παρακολούθησης της πίεσης των ελαστικών δεν είστε υποχρεωμένοι να εγκαταστήσετε πιο εξελιγμένη έκδοση. Θα ήταν πάντως χρήσιμο να επιλέξετε νέο όργανο ελέγχου πίεσης των ελαστικών, με το ανάλογο κόστος φυσικά, προκειμένου να εξασφαλίσετε καλύτερο αποτέλεσμα. Τονίστηκε, άλλωστε, πως η σωστή πίεση των ελαστικών είναι απαραίτητη για την ασφαλή οδήγηση και την επέκταση της διάρκειας ζωής του ελαστικού. Εξάλλου, μέσω του συστήματος, μια ξαφνική πτώση της πίεσης των ελαστικών είναι ο καλύτερος τρόπος προειδοποίησης μίας πιθανής ζημιάς στα ελαστικά.
Η τεχνολογία, ωστόσο, δεν εξασφαλίζει απόλυτα αποτελέσματα. Επειδή κάτι μπορεί να της «ξεφύγει, δεν χάνετε κάτι να ελέγχετε από μόνοι σας την πίεση του αέρα ανά τακτά χρονικά διαστήματα. Σίγουρα πάντως με την χρήση TPMS αποτρέπεται αυξημένη κατανάλωση καυσίμου λόγω λανθασμένης πίεσης των ελαστικών. Επιπλέον, λόγω της σωστής πίεσης γίνεται καλύτερη διαχείριση των ελαστικών τα οποία δεν φθείρονται σε μεγάλο βαθμό. Τουναντίον, είναι μειονέκτημα πως με ένα καινούργιο σετ τροχών οι αισθητήρες σε ορισμένα οχήματα πρέπει να έρθουν στις εργοστασιακές τους ρυθμίσεις.
Τι κάνουμε αν θέλουμε εκ των υστέρων να βάλουμε TPMS
Αν θελήσουμε να μετεξοπλίσουμε το αυτοκίνητό μας με νέο σύστημα παρακολούθησης πίεσης των ελαστικών υπάρχουν διάφορα διαθέσιμα συστήματα στην αγορά έτοιμα για εγκατάσταση σε παλαιότερα οχήματα.
Αυθεντικοί αισθητήρες, απευθείας από τον κατασκευαστή διατίθενται μόνο για μοντέλα που έχουν άμεσο TPMS. Πολλοί κατασκευαστές ζαντών προσφέρουν, επίσης, τους δικούς τους αισθητήρες, ενώ μπορούμε να βρούμε λύση και από έμπορο ελαστικών. Η διαδικασία μετασκευής TPMS ξεκινά από την βαλβίδα, για παράδειγμα.
Το σύστημα TM-150 της TireMoni προορίζεται για μοντέλα χωρίς εγκατεστημένο σύστημα παρακολούθησης πίεσης ελαστικών. Το εξάρτημα μπορεί να συναρμολογηθεί αρκετά εύκολα. Τα πρωτότυπα πώματα βαλβίδων των ελαστικών ανταλλάσσονται με εκείνα που διαθέτουν αισθητήρα ραδιοκυμάτων, οι οποίοι αισθητήρες στην συνέχεια συνδέονται μέσω Bluetooth στο mini-computer του αυτοκινήτου. Σε μία οθόνη εμφανίζονται ακριβείς μετρήσεις στις πιέσεις και την θερμοκρασία ελαστικών. Εάν η πίεση μειωθεί, υπάρχει δυνατή και άμεση προειδοποίηση.
Με άλλες επιλογές μετεξοπλισμού ή από προτάσεις του κατασκευαστή, εγκαθίστανται εσωτερικοί αισθητήρες. Πρόκειται για μία πιο περίπλοκη διαδικασία, καθώς πρέπει να αφαιρεθεί το ελαστικό.
Δείτε σε βήματα για το πώς λειτουργεί η μετεγκατάσταση των αισθητήρων TPMS στη συλλογή εικόνων.
Στην φωτογραφία που ακολουθεί έχουμε ένα TPMS που αποτελείται από αισθητήρες πίεσης, δέκτες, καλώδια και προαιρετικά μια ψηφιακή οθόνη για το πιλοτήριο.
Αφαίρεση ελαστικού
Πριν εγκαταστήσετε τον αισθητήρα πίεσης, το ελαστικό πρέπει να αφαιρεθεί από τον τροχό. Για αποτελεσματική εργασία αφήστε το για ένα συνεργείο.
Συναρμολόγηση του αισθητήρα
Ο αισθητήρας πίεσης είναι τοποθετημένος στη βαλβίδα. Το χρώμα του αισθητήρα καθορίζει τη θέση εγκατάστασης.
Επιλέξτε την οθόνη
Στην απλή έκδοση, προειδοποιεί ένα λαμπάκι στο καντράν. Η πίεση και η θερμοκρασία εμφανίζονται ψηφιακά.
Καλώδιο της οθόνης
Η οθόνη συνδέεται στον δέκτη χρησιμοποιώντας ένα μακρύ καλώδιο.
Προσαρμογή της οθόνης
Μπορούμε να τοποθετήσουμε την οθόνη στο πιλοτήριο δίχως να προκαλέσουμε ζημιά χρησιμοποιώντας απλώς αυτοκόλλητη ταινία Velcro.
Συνδέστε με το ηλεκτρικό ρεύμα
Η τροφοδοσία με ρεύμα γίνεται από τον αναπτήρα ή απευθείας από το ενσωματωμένο δίκτυο του αυτοκινήτου.
Προγραμματισμός της οθόνης
Η προκαθορισμένη πίεση των ελαστικών ρυθμίζεται χρησιμοποιώντας τα κουμπιά στην οθόνη.