Πώς θα καταλάβετε ότι υπάρχει πρόβλημα στο ρουλεμάν τροχού;
Διαβάστηκε από 81574 αναγνώστες - 23/11/2020
Πώς μπορείτε να αναγνωρίσετε τα ελαττωματικά ρουλεμάν των τροχών αλλά και ποιο είναι το κόστος αλλαγής τους; Ο μεγάλος σύμμαχος είναι το αυτί σας και μερικές συμβουλές από εμάς.
Τα ρουλεμάν των τροχών είναι από τα πιο ανθεκτικά μέρη του αυτοκινήτου. Αποτελούν μέρος του πλαισίου με αποκλειστική δουλειά να καθοδηγούν τους άξονες κίνησης, και μπορούν να αντέξουν για πάνω από 180.000χλμ. Πραγματικά εντυπωσιακό νούμερο καθώς κατά τη διάρκεια αυτών ένα ρουλεμάν θα περιστραφεί περίπου 100 εκατομμύρια φορές. Αργά ή γρήγορα όμως η φθορά θα επέλθει και οι οδηγοί θα αναγκαστούν να προβούν στην αντικατάσταση ενός ή περισσοτέρων.
Τι δείχνει πρόβλημα στο ρουλεμάν;
Η ζημιά στο ρουλεμάν του τροχού δεν είναι εύκολο να παρατηρηθεί στα πρώτα στάδια, καθώς ο θόρυβος που δημιουργείται δεν γίνεται εύκολα αντιληπτός. Σε πολλές περιπτώσεις, ωστόσο, το επίπεδο θορύβου αυξάνεται μετά από σύντομο χρονικό διάστημα ενώ υπάρχει και ένα μικρό κόλπο για να προσδιοριστεί ποια πλευρά του ρουλεμάν είναι ελαττωματική.
Βρείτε έναν δρόμο χωρίς κίνηση και πάρτε μία στροφή με μερικά χιλιόμετρα και νεκρά ( για να μειωθεί ο ήχος του κινητήρα και να ακούσετε καλύτερα). Εάν λοιπόν σε δεξιά στροφή ο θόρυβος αυξηθεί, τότε η ζημιά είναι στο αριστερό ρουλεμάν, και αντίστροφα. Σε πιο προηγμένα στάδια βλάβης, αυξάνεται και η κατανάλωση καθώς δυσκολεύεται η κίνηση του άξονα και η μηχανή δουλεύει περισσότερο. Πριν από αυτό, ωστόσο, υπάρχει συνήθως μια αξιοσημείωτη ανάπτυξη θορύβου κατά την οδήγηση.
Πόσο επικίνδυνη είναι μια ζημιά στο ρουλεμάν;
Εάν υπάρχει υποψία ελαττωματικού ρουλεμάν τροχών, αυτό πρέπει να ελεγχθεί στο συνεργείο το συντομότερο δυνατό. Εάν η ζημιά είναι στην αρχή της τότε στο σημείο υπάρχει ασυνήθιστα αυξημένη θερμοκρασία ενώ εάν η βλάβη είναι ολική τότε ο τροχός χάνει την σταθερότητα και κρίνεται ακατάλληλος για οδήγηση σε υψηλές ταχύτητες.
Κόστος αντικατάστασης
Το κόστος για ένα σετ ρουλεμάν είναι από 30 έως 100 ευρώ ενώ εάν αγορασθεί μαζί με την πλήμνη κυμαίνεται από τα 70 έως και τα 200 ευρώ. Τα περισσότερα συνεργεία χρεώνουν μία ώρα εργασίας ανά ρουλεμάν τροχού. Κανονικά, ανάλογα με το μοντέλο, ένα ρουλεμάν τροχών μπορεί να αλλάξει σε περίπου 45 έως 60 λεπτά. Εάν το ρουλεμάν έχει κολλήσει, ο απαιτούμενος χρόνος μπορεί να διπλασιαστεί, ενώ σημαντικό ρόλο στην τιμή παίζει και η ποιότητα του υλικού που θα αγοραστεί.
Άγραφος κανόνας είναι να αλλάξετε και τα δύο ρουλεμάν του άξονα έστω και αν υπάρχει μόνο ένα ελαττωματικό. Με ταυτόχρονη ανταλλαγή, μπορείτε να εξοικονομήσετε κόστος και χρόνο.
Δομή και λειτουργία του ρουλεμάν τροχών
Όπως έχει ήδη αναφερθεί, τα ρουλεμάν είναι μέρος του πλαισίου. Χωρίς αυτό, το αυτοκίνητο δεν θα κυλούσε. Εάν ένα έδρανο είναι ελαττωματικό, οι κυλιόμενες ιδιότητές του επιδεινώνονται ανάλογα. Η φθορά οφείλεται κυρίως στις αξονικές και ακτινικές δυνάμεις που δρουν στα ρουλεμάν των τροχών κατά την οδήγηση, τα οποία αποτελούνται από δύο ομόκεντρους μεταλλικούς δακτύλιους με κυλιόμενες σφαίρες ή κυλίνδρους στο ενδιάμεσό τους διάστημα. Δεδομένου ότι η περιστροφική κίνηση των ρουλεμάν τροχών δημιουργεί σχετικά μεγάλη τριβή, η περιοχή των ρουλεμάν πρέπει να λιπαίνεται με κατάλληλο γράσο. Στα καινούργια αυτοκίνητα είναι σφραγισμένα ώστε να μην εισχωρεί βρωμιά ή νερό. Επειδή πλέον συνδέονται με αισθητήρες όπως του ABS και του ESP πρέπει η αντικατάσταση τους να γίνεται μόνο από επαγγελματίες με τα κατάλληλα εργαλεία.
Πως να αποφύγετε τη ζημιά στα ρουλεμάν των τροχών
Τα ρουλεμάν δέχονται συνεχώς πιέσεις και παρόλο που είναι ιδιαίτερα ανθεκτικά, μερικές συνήθειες μπορούν να μειώσουν την διάρκεια ζωής τους. Αρχικά το στυλ οδήγησης εάν είναι επιθετικό και απότομο προκαλεί πρόωρη ζημιάς, όπως επίσης εχθροί τους είναι οι βαθιές λακκούβες αλλά και οι πέτρες. Συνήθως ο μεγαλύτερος εχθρός είναι η υγρασία που προκαλεί διάβρωση και επιτρέπει σε νερό ή βρωμιά να εισχωρήσει. Προκειμένου να αποφευχθεί η είσοδος υγρασίας, πρέπει να τηρούνται οι οδηγίες συναρμολόγησης του κατασκευαστή κατά την εγκατάσταση των ρουλεμάν. Ακόμη τα ρουλεμάν είναι ευαίσθητα στην θερμότητα με αποτέλεσμα εάν το φρένο πατιέται για πολύ ώρα ή το χειρόφρενο δεν έχει λυθεί εντελώς, το γράσο στο εσωτερικό του ρουλεμάν μπορεί να καεί. Τέλος, ακόμη και οι κακώς ισορροπημένοι τροχοί κακομεταχειρίζονται τα ρουλεμάν των τροχών λόγω των μόνιμων δονήσεων. Πολλές φορές χρησιμοποιείται αρκετή δύναμη για να αφαιρεθούν κολλημένα τακάκια ή δισκόπλακες, με τα ρουλεμάν να σηκώνουν μεγάλο φορτίο και αρκετά σύντομα να σας ξαναστείλουν στο συνεργείο