Fast charging δίκτυα φόρτισης: Τι εξελίσσει ο κάθε κατασκευαστής
Διαβάστηκε από 6868 αναγνώστες - 22/3/2021
Παράλληλα με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, οι εταιρείες μάχονται για την εξέλιξη του δικτύου ταχυφορτιστών, και πλέον είναι εφικτή η εμβέλεια 120km ανά 5 λεπτά φόρτισης. Ποιο είναι το πλάνο των αυτοκινητοβιομηχανιών για την Ευρώπη;
Ένα από τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι κάτοχοι ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι ο μεγάλος χρόνος φόρτισης. Ποιος άλλωστε θέλει να περιμένει ώρα, προτού να μπορέσει να συνεχίσει το ταξίδι του;
Η τεχνολογία της γρήγορης φόρτισης προσφέρει τη λύση σε αυτό το πρόβλημα, και η συμβατότητα με αυτή είναι ένα από τα μεγαλύτερα κριτήρια επιλογής ηλεκτρικού οχήματος σήμερα, αφού, εκτός από τον σταθμό φόρτισης, παίζει σημαντικό ρόλο και η μπαταρία με την οποία είναι εξοπλισμένο το αυτοκίνητο, και κατά πόσο αυτή μπορεί να υποστηρίξει την γρήγορη φόρτιση, αφού η ισχύς με την οποία φορτίζουν οι μπαταρίες σε αυτό το στάδιο κυμαίνεται από τις 22kWh ως τις 350kWh.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες, έχοντας καταλάβει την ιδιαίτερη χρησιμότητα που έχει η τεχνολογία του fast charging, εμπλέκονται πλέον στην δημιουργία και την εξέλιξη ταχυφορτιστών, τους οποίους διαθέτουν παγκοσμίως.
Tesla Supercharger: Διαθέσιμοι και για αυτοκίνητα άλλων εταιρειών
Η Αμερικάνικη Tesla θεωρείται ο ηγέτης των αμιγώς ηλεκτρικών μοντέλων, και έχει εξελίξει ένα μεγάλο δίκτυο σε 2000 περιοχές παγκοσμίως, το οποίο διαθέτει συνολικά 20.000 ταχυφορτιστές, τους οποίους ονομάζει «Superchargers». Το δίκτυο αυτό δεν βρίσκεται μόνο σε αυτοκινητόδρομους, αλλά και σε αστικά κέντρα. Στη χώρα μας αναμένουμε να δούμε Tesla Superchargers σε 4 πόλεις: Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα και Λαμία.
Ο φορτιστής της εταιρείας έχει τάση 480V DC, και διαθέτει παροχή από 70kW έως 250kW. Από το 2019 υπάρχει διαθέσιμος αντάπτορας για διαφορετικές πρίζες, ενώ ο Elon Musk δήλωσε στο τέλος του 2020 πως οι Tesla Superchargers θα μπορούν να χρησιμοποιούνται και από αυτοκίνητα άλλων κατασκευαστών.
Το σύστημα βρίσκεται στην 3η γενιά του, και, αν υποστηρίζεται από την ανάλογη τεχνολογία στο όχημα, μπορεί να προσφέρει εμβέλεια 120km για κάθε 5 λεπτά φόρτισης.
Στον αντίποδα βρίσκεται η κοινοπραξία Ionity
Οι άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες δεν θα μπορούσαν να αφήσουν την Tesla να μονοπωλεί, και έτσι δημιουργήθηκε η κοινοπραξία Ionity, η οποία αποτελείται από το Group VW (με τις VW, Audi και Porsche), το BMW Group (με τη BMW και Mini), τη Mercedes και τη Ford. Το περασμένο Φθινόπωρο έγινε μέλος και η Hyundai.
Το δίκτυο της Ionity εξοπλίζει περιοχές της Βόρειας, Κεντρικής και Νότιας Ευρώπης με ταχυφορτιστές.
Μέχρι στιγμής βρίσκονται εν λειτουργία 325 σταθμοί με μέσο όρο 6 φορτιστές έκαστος, ενώ κατασκευάζονται άλλοι 40, με την εταιρεία να έχει ως στόχο να στρογγυλοποιηθεί ο αριθμός των διαθέσιμων σταθμών στους 400. Οι φορτιστές διαθέτουν πρίζα του ευρωπαϊκού προτύπου CCS, και έχουν ισχύ έως 350kWh.
H VW εξελίσσει νέα οικογένεια φορτιστών
Παράλληλα με το Ionity, η VW θέλει να εγκαταστήσει φέτος στη Γερμανία 750 νέες μονάδες «πράσινων» φορτιστών σε 10 περιοχές, που θα χρησιμοποιούν ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Σε αυτές τις μονάδες θα περιλαμβάνονται, για πρώτη φορά, φορτιστές με ισχύ έως και 300kWh.
Από τα τέλη του 2018, η εταιρεία έχει εξελίξει ένα ευέλικτο fast charging σύστημα, η λειτουργία του οποίου θυμίζει την λογική των power banks που έχουμε για τα κινητά μας. Μπορεί να τοποθετηθεί τόσο σε μόνιμη παροχή ρεύματος, όσο και σε υπαίθριες τοποθεσίες όπως για παράδειγμα parking συναυλιακών χώρων και φεστιβάλ. Το σύστημα παράγεται στην Κίνα, και αναμένεται να κυκλοφορήσει στην αγορά μέσα στους επόμενους μήνες.
Τα αυτοκίνητα θα μπορούν να φορτιστούν με μέγιστη ισχύ 150kW, ενώ στο μέλλον οι σταθμοί φόρτισης της VW θα διαθέτουν ένα ρομπότ, υπεύθυνο να αναλάβει την διαδικασία, καθώς και ένα Wallbox DC με ισχύ 22kW.
Ταχυφορτιστές από τις Porsche, BMW και Siemens
Εκτός από τα παραπάνω, οι BMW και Porsche προσπαθούν να κάνουν τη διαδικασία της φόρτισης γρηγορότερη και πιο εύκολη, με το project «FastCharge». Το Δεκέμβριο του 2018 παρουσίασαν έναν εξαιρετικά γρήγορο φορτιστή, ο οποίος διέθετε παροχή έως και 450kW και τοποθετήθηκε σε σταθμό ανεφοδιασμού του αυτοκινητοδρόμου A8. Η δοκιμή έγινε με 2 πρωτότυπα αυτοκίνητα, τα οποία απέκτησαν αυτονομία 100km με φόρτιση 3 λεπτών, ενώ μέσα σε 15 λεπτά η μπαταρία γέμισε έως το 80%.
Το σύστημα ήταν κατασκευής της Siemens και χρησιμοποιούσε πρίζα CCS Type 2. Εκτός αυτού, το FastCharge διέθετε μέγιστη τάση 920V, αλλά είχε την ικανότητα να προσαρμόζεται αντίστοιχα στο κάθε αυτοκίνητο.
Μέχρι στιγμής, δεν έχουμε κάποια νέα πληροφορία σχετικά με την εξέλιξη του project.