4 φωτογραφίες »

Ποιες εταιρείες βγάζουν ακόμα εξακύλινδρο σε σειρά?

Διαβάστηκε από 59595 αναγνώστες - 18/9/2020

Ποιες εταιρείες στηρίζουν ακόμη τον εξακύλινδρο σε σειρά κινητήρα; Ας δούμε μαζί ποιοι κατασκευαστές επιμένουν σε αυτήν την εμβληματική και απόλυτα πολιτισμένη αρχιτεκτονική κινητήρων.

 
 
Έξι κύλινδροι σε σειρά: αυτή η διαμορφωση κινητήρων κάνει την καρδιά πολλών φίλων του αυτοκινήτου να χτυπά λίγο πιο γρήγορα. Μέσα στο πέρασμα του χρόνου, τέτοιοι κινητήρες έδωσαν ζωή σε ορισμένα θρυλικά αυτοκίνητα, όπως η 300 SL της Mercedes αλλά και η BMW M1. Σήμερα η εφαρμογη τέτοιων συνόλων συνεχίζεται κυρίως σε σπορ μοντέλα και οχήματα μεγαλύτερων κατηγοριών.

Οι οπαδοί της φιλοσοφίας αυτής εκτιμούν πρωτίστως την ασύγκριτα πολιτισμένη συμπεριφορά του εξακύλινδρου εν σειρά, η οποία παραπέμπει σε κινητήρες «V», με ισάριθμους ή και περισσότερους κυλίνδρους. Aυτό οφείλεται στο γεγονός ότι ο στροφαλοφόρος άξονας μπορεί να έχει έδρανα σε γωνίες 120 μοιρών και, ως εκ τούτου, έχεις πάντα δύο κυλίνδρους οι οποίοι κινούνται προς την ίδια κατεύθυνση.

Όλες οι διαφορετικές δυνάμεις που δημιουργούνται λοιπόν, εξισσοροπούνται και βοηθούν τον κινητήρα να έχει βελούδινη λειτουργία. Οι εξακύλινδροι εν σειρά βέβαια έχουν ακόμα ένα πλεονέκτημα έναντι των «V»: Χρειάζονται μόνο μία κυλινδροκεφαλή, άρα έχουν λιγότερα εξαρτήματα. 
 
Τα τρία λίτρα είναι ο «χρυσός» κυβισμός 
Σε αντίθεση με ό,τι γινόταν στο παρελθόν, οι μηχανικοί μοιάζουν να κινούνται όλοι προς εναν συγκεκριμένο κυβισμό, όταν πρόκειται για εξακύλινδρο σε σειρά σύνολο. Κάθε μοτέρ του είδους, που κατασκευάζεται σήμερα έχει κυλινδρισμό στα 3,0 λίτρα. Μοιράζοντας αυτό σε έξι κυλίνδρους παίρνουμε μια χωρητικότητα μισού λιτρου ανά κύλινδρο. Αυτός ακριβώς ο όγκος κυλίνδρου θεωρείται εδώ και λίγο καιρό ο ιδανικός. Βολεύει η λογική αυτή διότι επιτρέπει στους κατασκευαστές απλώς προσθέτοντας ή αφαιρόντας κυλίνδρους στο ίδιο πάντα μπλόκ, να φτιάξουν έναν τετρακύλινδρο (2,0 λίτρων), έναν τρικύλινδρο (1,5 λίτρων) κ.ο.κ.. Έτσι μπορούν να μειώνουν το κόστος, χρησιμοποιώντας πρακτικά τα ίδια εξαρτήματα στα μικρότερα ή τα μεγαλύτερα μοτέρ τους. 

 
H Mercedes το έχει σε βενζίνη αλλά και σε ντίζελ 

 
Το 2017 η Mercedes πραγματοποίησε την απόφαση να επαναφέρει έναν εξακύλινδρο σε σειρά κινητήρα της στη γκάμα της. Έτσι γεννήθηκε ο Μ 256. Κυβισμός στα 3,0 λίτρα και ισχύς έως 435 ίππους. Εκτός από τη χρήση βενζίνης βέβαια, η Mercedes προσάρμοσε εδώ και σύστημα εξηλεκτρισμού με δίκτυο 48 Volt (mild hybrid τεχνολογία). Μια μονάδα εκκινητή-γεννήτριας αντικαθιστά τόσο την κλασσική μίζα όσο και το δυναμό. Το μικρό ηλεκτρικό αυτό μοτερ μπορεί να δώσει έως και 22 ίππους έξτρα δύναμης, ενώ ο συγκεκριμένος κινητήρας, δε χρειάζεται καθόλου ιμάντες για τα περιφερειακά. Ένα αντίστοιχο εξακύλινδρο μπλοκ έφερε όμως η Mercedes και στους ντίζελ κινητήρες. Πρόκειται για τον OM 656 o oποίος, όπως και ο βενζινάτος ξάδερφός του, έχει κυβισμό στα 3,0 λίτρα. Σε αυτή τη περίπτωση βγαίνουν 340 ίπποι και 700 Nmροπής τα οποία ωθούν μοντέλα μέχρι και την S-Class. 
 
H ΒΜW επιμένει στον εξακύλινδρο σε σειρά 

 
Ο πιο συνεπής χρήστης εξακύλινδρων σε σειρά κινητήρων είναι βέβαια η BMW, η οποία στηρίζει όσο κανείς άλλος τη δομή αυτή. Στο παρόν, η BMW χρησιμοποιεί τρεις εκδοχές τέτοιων συνόλων ως βενζινοκινητήρες. Η BMW M2 Competition και η Μ4 GTS στηρίζονται ακόμη στον ελαφρώς «γερασμένο» S55. To σχετικά παλιό σύνολο αποδίδει στη M4 GTS έως 500 ίππους, με τεχνολογία ψεκασμού νερού. Στη Χ3 Μ και τη Χ4 Μ τα πράγματα είνια διαφορετικά καθώς τα συγκεκριμένα είναι τα πρώτα που πήραν τον πρόσφατα εξελιγμένο S58, με έως κι 510 ίππους. Άλλα, πιο «πολιτικά» αυτοκίνητα, όπως η Z4, χρησιμοποιούν μια πιο detuned εκδοχή του συνόλου, ενώ ο B58 μοιάζει με τον «Μ» κινητήρα, αλλά έχει διαφορετική διαμόρφωση στους κυλίνδρους και ένα διαφορετικό κάρτερ. Σε ένα όχημα όπως η M 340iη απόδοση φτάνει τους 347 ίππους.  Και πετρελαιοκινητήρα με έξι κυλίνδρους σε σειρά διαθέτει όμως η BMW. Πρόκειται για τον Β57 ο οποίος κατοικοεδρεύει από το 2017 κάτω από το καπό της τρέχουσας γενιάς της Σειράς 5. Εδώ στις τοπ εκδοχές Μ 550d αποδίδει 400 ίππους και 760 Nmροπής. Στη μεγαλύτερη παραλλαγή του διαθέτει υπερτροφοδότηση με τέσσερις (!) υπερσυμπιεστές. 

 
Στην Αγγλία η καρδιά του εξακύλινδρου χτυπάει στη Jaguar Land Rover

 
Kαι η Jaguar Land Rover όμως διαθέτει τέτοιο κινητήρα. Ως τοπ παροχή της οικογένειας Ingenium, υπάρχει στο Defender ένας τρίλιτρος εξακύλινδρος σε σειρά, με έξτρα δίκτυο 48 Volt και ισχύ έως 400 ίππους. Σε αντίθεση με τη Mercedes όμως, αυτό το mild hybrid σύνολο διαθέτει κανονικά μίζα-δυναμό με ιμάντα. 

Η Mazda κρατά ψηλά τη σημαία του εξακύλινδρου στην Ιαπωνία 
Όταν αναφερόμαστε σε καινοτομίες κινητήρων η Mazda πάντα θα βρίσκεται ψηλά στη λίστα. Οι Ιάπωνες δε δείχνουν τον παραμικρό φόβο να φέρουν μέχρι και στη μαζική παραγωγή πολλές νέες ιδέες. Μόλις πρόσφατα έριξαν στην αγορά εξάλλου την τεχνολογία  Skyactiv-X, η οποία συνδυάζει σε ένα σύνολο βενζίνης, πολλά χαρακτηριστικά από τον κόσμο των ντίζελ. Η φιλοσοφία αυτή σχεδιάζεται να μεταφερθεί στο μέλλον από το τετρακύλινδρο μπλοκ και σε ένα εξακύλινδρο σε σειρά. Όπως ισχύει και με τον ανταγωνισμό, ο κυβισμός εδώ θα είναι στα 3,0 λίτρα με στόχο φυσικά μια πλούσια ροπή. Ο νέος κινητήρας θα μπορούσε να εφοδιαστεί και με ένα νέο σύστημα καυσαερίων, όπως μαρτυρούν κάποιες ευρεσιτεχνίες που έχει πατεντάρει η εταιρεία και οι οποίες είδαν πρόσφατα το φως της δημοσιότητας στην Ιαπωνία.