7 φωτογραφίες »

Opel: Από το έμβλημα εταιρείας ραπτομηχανής στον κεραυνό!

8/12/2020

Πριν από ενάμιση αιώνα, ο Adam Opel δημιούργησε την ομώνυμη εταιρεία που αρχικά κατασκεύαζε ραπτομηχανές! Φανταστείτε πόσες αλλαγές έχει δεχτεί το έμβλημα της εταιρείας από τα τέλη του 19ου αιώνα μέχρι και την πιο πρόσφατη «εξηλεκτρισμένη» έκδοσή του.

 
 
Η ιστορία μας αρχίζει πριν από 158 χρόνια. Στις 21 Ιανουαρίου 1862 o Adam Opel δημιουργεί στην πόλη Rüsselsheim μία εταιρεία που στα πρώτα χρόνια ύπαρξής της αναλαμβάνει την κατασκευή ραπτομηχανών. Δεκατέσσερα χρόνια αργότερα ξεκινά δειλά δειλά την προσέγγιση των κινούμενων οχημάτων δημιουργώντας τα πρώτα ποδήλατα, τις μεγάλες ρόδες που εκείνη την εποχή χρησιμοποιούνταν ευρέως από τον κόσμο. Η μεγάλη στροφή στην παραγωγή αυτοκινήτων ξεκίνησε το 1899, με τον ιδρυτή της εταιρείας να έχει πεθάνει τέσσερα χρόνια νωρίτερα. Η συνεργασία με έναν κλειδαρά, τον Friedrich Lutzmann, ο οποίος σχεδίαζε αυτοκίνητα, έφερε στην πράξη το πρώτο αυτοκίνητο Opel στα τέλη του 19ου αιώνα. H χήρα του Opel αλλά και οι δύο μεγαλύτεροι γιοι του, χωρίς να το γνωρίζουν, άνοιξαν νέα μονοπάτια που συνεχίζουν να επηρεάζουν τις ζωές μας τόσα χρόνια μετά.


 
Από τότε ξεκίνησε ένα τεράστιο κεφάλαιο στον χώρο των τεσσάρω και όχι μόνο τροχών, με μία αυτοκινητοβιομηχανία που διαρκώς εξελίσσεται. Πριν από μερικές ημέρες, η Opel αποφάσισε να «εκσυγχρονίσει» το λογότυπο της μάρκας και να διαμορφώσει με κεντρικό άξονα το «New Opel» την μελλοντική εταιρική της ταυτότητα. Ο γερμανικός κολοσσός προσθέτοντας κίτρινο φόντο αλλά και πιο έντονο προφίλ στον χαρακτηριστικό κεραυνό του σήματος, δίνει ακόμη περισσότερη έμφαση στην ηλεκτροκίνηση και καταδεικνύει την γενικότερη αλλαγή στην φιλοσοφία της.
 
Το πρώτο κεφάλαιο της ιστορίας
Όπως είναι αυτονόητο μετά από ενάμιση αιώνα «ζωής», το σήμα της Opel πέρασε από πάρα πολλά στάδια προτού λάβει την σημερινή του μορφή. Η διαδρομή μέσα στα χρόνια, μάλιστα, έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Όταν το 1901 η σύμπραξη με τον Lutzmann ολοκληρώθηκε, οι απόγονοι του Adam Opel στράφηκαν στην γαλλική Automobiles Darracq France. Από το 1902 τα μοντέλα εφοδιάστηκαν με πλάκα ορείχαλκου, το σχήμα της οποίας έδωσε αργότερα το έμβλημα «Opel eye».  Ακολούθησαν μέχρι το 1909 αρκετές δοκιμές και πειραματισμοί, ιδίως όσον αφορά τα γράμματα του εμβλήματος, προτού γίνει σήμα κατατεθέν της μάρκας το «Opel eye» μία χρονιά αργότερα, το 1910. Μάλιστα, η πιο δημοφιλής μοτοσικλέτα της Opel, η Motoclub από το 1928, φορά το... μάτι της Opel.


 
Από τα μέσα της δεκαετίας του 1930 έως τη δεκαετία του 1960, τα επιβατικά αυτοκίνητα μετέφεραν ένα δαχτυλίδι το οποίο «κοβόταν» στο μέσο από ένα είδος ιπτάμενου αντικειμένου με κατεύθυνση προς τα αριστερά, το οποίο σε κάποια μορφή θα μπορούσε να ερμηνευτεί ως ζέπελιν. Το συγκεκριμένο λογότυπο χρησιμοποιήθηκε από το 1935 ως συνώνυμο της προόδου και της καινοτομίας. Τοποθετήθηκε στο καπό των μοντέλων Opel ως διακοσμητικό, θυμίζοντας ανάλογα με την έκδοση βέλος, αεροπλάνο ή ακόμη και πουλί. Χαρακτηριστική περίπτωση, το Opel Kapitän (1953) που έχει το συγκεκριμένο σύμβολο.


 
Καθοριστικό ρόλο στην μετέπειτα διαμόρφωση του εμβλήματος της γερμανικής μάρκας διαδραμάτισε το ημιφορτηγό Opel Blitz ,το οποίο κυκλοφόρησε από το 1930 ως το 1975. Η συγκεκριμένη ονομασία ενέπνευσε και την προσθήκη της αστραπής (Blitz) στο τυπικό οδοντωτό σύμβολο, κάτι που έγινε για πρώτη φορά το 1952.
Σταδιακά, το αφηρημένο σύμβολο ζέπελιν αντικαθίσταται, με την σειρά KAD των πολυτελών μοντέλων της Opel το 1964 να εξοπλίζεται με το χαρακτηριστικό σύμβολο της αστραπής, σηματοδοτώντας μία νέα εποχή.


 
Η σύγχρονη εποχή και το σήμερα
Από το 1970 και μετά, καθιερώθηκαν σαφείς οδηγίες σχεδιασμού και λεπτομέρειας. Ο όρος «marketing» εξάλλου, παίρνει τεράστιες διαστάσεις. Σε διαφημίσεις, έντυπα, πινακίδες και σημάνσεις, ο κεραυνός της Opel συνδυάζεται με γράμματα και τοποθετείται σε ένα τετράγωνο πλαίσιο.  Το 1987 το εταιρικό σχέδιο αναθεωρήθηκε για πρώτη φορά: το κίτρινο χρώμα μειώθηκε, ενώ και το τετράγωνο πλαίσιο είχε μικρότερο μέγεθος. Η πιο πρόσφατη αλλαγή έγινε το 2017. Εκείνο το λογότυπο αντιπροσώπευε τη σαφήνεια και τη νεωτερικότητα στον ψηφιακό κόσμο, καθώς εντάχθηκε ως μέρος μιας εκστρατείας για το Opel Insignia με πρεσβευτή της μάρκας  τον νυν προπονητή της Liverpool,Jürgen Klopp.


 
Στο σήμερα, το «New Opel» εμφανίζεται στο Opel Mokka, το αυτοκίνητο που μέσω στο 2021 θα δώσει ξανά το έναυσμα παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων, μετά από δύο χρόνια διακοπής. Ουσιαστικά, έχουμε να κάνουμε με την νέα εταιρική ονομασία Opel-Vizor για τον πρόβολο, στον οποίο συνδυάζεται η γρίλια του οχήματος, οι προβολείς και το λογότυπο της μάρκας στο μπροστινό μέρος.


 
Από το «μάτι» στο Opel Vizor… Τι να σκέφτεται άραγε ο Opel Adam για την μετεξέλιξη της αγαπημένης του επιχείρησης;