Οδηγούμε Toyota Yaris GR
Διαβάστηκε από 9840 αναγνώστες - 30/11/2020
Περισσότερα από 40.000 ευρώ για ένα μικρό ιαπωνικό αυτοκίνητο; Κανονικά δεν έχει πιθανότητες για μια καλή εμπορική πορεία. Αλλά το Toyota GR Yaris δεν είναι… φυσιολογικό, ήρθε να καταπλήξει και μας κάνει να ελέγξουμε το υπόλοιπο του λογαριασμού μας στην τράπεζα.
Αν θέλουμε να είμαστε ειλικρινείς, δεν περιμέναμε από την Toyota ότι θα έφερνε στην αγορά ένα τέτοιο μηχάνημα οδήγησης. Άλλωστε, το πόσο συνεπείς είναι οι Ιάπωνες σε ό,τι υπόσχονται, είναι κάτι, που φαίνεται από το γεγονός ότι στην εξέλιξη του GR Yaris σε μία rallye-βάση έπαιξε καθοριστικό ρόλο η WRC ομάδα του περίφημου Tommi Mäkinen.
Μπορεί η Toyota να μην έχει στην γκάμα των μοντέλων της ένα ξεκάθαρα σπορτίφ μοντέλο, με εξαίρεση το coupe GT86, ωστόσο, σίγουρα δεν μπορεί κανείς να ξεχάσει την εμπλοκή της ιαπωνικής εταιρείας σε αγώνες αυτοκινήτου (από τον πιο άσημο αγώνα rallye έως και τη Formula 1) τόσο κατά το παρελθόν όσο και στη σύγχρονη εποχή. Επομένως, μόνο… αρχάριους ή ριψοκίνδυνους δεν μπορεί να αποκαλέσει κανείς τους υπεύθυνους της Toyota, που αποφάσισαν να δώσουν στο νέο Yaris κάτι από την αίγλη του μηχανοκίνητου αθλητισμού και στους φίλους της μάρκας τους κάτι από τη γοητεία των motorsports. Ας δούμε, όμως, τι έχει να προσφέρει το συγκεκριμένο ενισχυμένο μοντέλο…
Κινητήρας-μετάδοση
Τα βασικά δεδομένα κάνουν λόγο για ισχύ 261 ίππους από έναν τρικύλινδρο turbo κινητήρα 1,6 λίτρων, για μέγιστη ροπή 360 Nm, επιτάχυνση από στάση στα 100 χλμ/ώρα σε 5,5 δευτερόλεπτα και για τελική ταχύτητα, περιορισμένη στα 230 χλμ/ώρα! Η οροφή του μικρού Toyota είναι φτιαγμένη από ανθρακονήματα, ενώ οι πόρτες και τα καπό από αλουμίνιο. Ανάλογα με τον τρόπο οδήγησης, το σύστημα μόνιμης τετρακίνησης "GR Four" στέλνει μέσω ενός κιβωτίου υποπολλαπλασιασμού την ισχύ στον εμπρός και στον πίσω άξονα (υπό κανονικές συνθήκες σε αναλογία 60/40%, σε σπορτίφ ρυθμούς κατά 30/70% και στην πίστα, ισορροπημένα 50/50%). Ερμηνεύοντας κατά κάποιο τρόπο τη συμπεριφορά του GR Yaris στο δρόμο, η σπορτίφ ρύθμιση είναι ιδανική για οδήγηση με πλαγιολισθήσεις, ενώ αυτή της πίστας ό,τι πρέπει για την τήρηση της καθαρής γραμμής. Τέλος, με το «πακέτο» high performance, ένα Torsen διαφορικό κατανέμει την ισχύ μεταξύ του αριστερού και του δεξιού τροχού και στους δύο άξονες.
Οδηγώντας
Ο 1.600άρης κινητήρας ανταποκρίνεται άμεσα στις εντολές του δεξιού πεντάλ, και για ένα υπερτροφοδοτούμενο μηχανικό σύνολο ανεβάζει στροφές μέχρι λίγο πριν από τις 7.000 σ.α.λ. ασυνήθιστα γραμμικά, συνεργαζόμενο με ένα χειροκίνητο κιβώτιο, έξι σχέσεων, το οποίο «ζητά» να πιεστεί από τον επιλογέα στις μικρές διαδρομές του. Μάλιστα, αυτό γίνεται χωρίς καμία «αντίσταση», αλλά με ευκολία. Το "GR" δείχνει τις δυνατότητές του και κατά το φρενάρισμα.
Τα χαραγμένα δισκόφρενα με τις δαγκάνες τεσσάρων εμβόλων μπροστά επιβραδύνουν το Yaris αψεγάδιαστα και η απόδοσή τους παραμένει σταθερή ακόμα και μετά από πολλούς γύρους στην πίστα. Ακόμα πιο εντυπωσιακή είναι η τρομερή σταθερότητα των φρένων, καθώς το Yaris είναι ικανό να στρίβει αποτελεσματικά μέσα στη στροφή ακόμα και μετά από σκληρό φρενάρισμα, χωρίς να γίνεται πολύ νευρικό το πίσω μέρος του. Μόνο στις στροφές μεσαίας ταχύτητας αποκτά νευρικότητα το πίσω μέρος του μικρού Toyota, ιδιαίτερα αν ο οδηγός αφήσει το δεξί πεντάλ. Από την άλλη, βέβαια, η παραπάνω ενέργεια μπορεί να γίνει και επίτηδες, προκειμένου να μειωθεί η ακτίνα του κύκλου, που θα διαγράψει το αυτοκίνητο στη στροφή, χωρίς να χρειαστούν έντονες κινήσεις στο τιμόνι. Πρόκειται ακριβώς γι αυτό, που οι επαγγελματίες οδηγοί λένε πως «το πίσω μέρος στρίβει μαζί με την υπόλοιπη μάζα του αυτοκινήτου». Τις περισσότερες φορές, πριν από την κορυφή της στροφής, ο οδηγός μπορεί να επανέλθει στο γκάζι, καθώς τα υπόλοιπα τα αναλαμβάνουν τα μπλοκέ διαφορικά με τη μεταβαλλόμενη κατανομή δυνάμεων.
Και όσον αφορά τις πλαγιολισθήσεις; Στη στεγνή άσφαλτο αυτές δεν είναι δυνατές χωρίς… κόλπα, επειδή ο κινητήρας δεν έχει τόσο πολλή δύναμη, ώστε να προκαλέσει την υπερστροφή ισχύος, ενώ το sport πρόγραμμα οδήγησης δε στέλνει ποτέ περισσότερο από το 70% της ισχύος στον πίσω άξονα. Έτσι, το GR Yaris κινείται, τελικά, σε αυτήν την περίπτωση έστω και διακριτικά, με ευθεία πορεία. Το σύστημα τετρακίνησης θα μπορούσε θεωρητικά να στείλει το 100% της ισχύος προς τα πίσω, αλλά αυτό το ταλέντο έχει προγραμματιστεί να εξαιρεθεί από τα προγράμματα οδήγησης. Σε χαλίκι και σε βρεγμένο οδόστρωμα, αρκεί μια προκληθείσα ελαφρά απώλεια της πρόσφυσης μέσω είτε ενός πιο πιεσμένου πεντάλ του γκαζιού είτε ενός απότομου χειρισμού από το τιμόνι. Το ευχάριστα σφιχτό και ωραία ακριβές σύστημα διεύθυνσης, όμως, φέρνει το ιαπωνικό μικρό ξανά στη σωστή πορεία ανά πάσα στιγμή.
Το ιδιαίτερα ποθητό σπορτίφ Yaris GR κοστίζει στην ελληνική αγορά 42.670 ευρώ, αρκετά χρήματα δηλαδή για ένα αυτοκίνητο του συγκεκριμένου μεγέθους, αλλά, σε σύγκριση με την προσπάθεια που έχει καταβληθεί, είναι κάτι σαν πρόκληση, αφού πετυχαίνει εντυπωσιακά αποτελέσματα . Αγαπητοί… πιλότοι των Evo ή των WRX, ο νόμιμος διάδοχος είναι εδώ!
Συμπέρασμα
"Kunnioittaminen" σημαίνει «σεβασμός» στα Φινλανδικά. Η ομάδα εξέλιξης της Toyota και του Tommi Mäkinen έθεσαν με το GR Yaris το highlight της οδηγικής απόλαυσης για το 2020 σε τροχούς.