3 φωτογραφίες »

Τι κάνεις αν μείνει από μπαταρία το ηλεκτρικό αυτοκίνητο;

Διαβάστηκε από 5079 αναγνώστες - 4/3/2021

Αν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο «μείνει», η αιτία είναι στις περισσότερες περιπτώσεις μια μπαταρία που έχει εξαντληθεί. Η AUTO BILD εξηγεί τι οφείλετε να κάνετε τότε. Και τι καλύτερα όχι!

 
 

Ανταλλακτικά με όφελος ως και 35%

Το αυτοκίνητο «έμεινε», επειδή εξαντλήθηκαν τα καύσιμα; Ενοχλητικό, αλλά σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, θα βοηθήσει ένα γεμάτο με καύσιμα μπιτονάκι ή ένα αξιόπιστο σε εσάς club αυτοκινήτων. Και στη χειρότερη περίπτωση, απλώς θα ρυμουλκηθεί. Ωστόσο, για πολλούς ιδιοκτήτες ηλεκτρικών αυτοκινήτων, μια βλάβη και η ακινητοποίηση στην άκρη του δρόμου σημαίνει και... φρίκη. Στην πραγματικότητα, όμως, αυτό δεν είναι απαραίτητο. Άλλωστε, η AUTO BILD απαντά στις πιο σημαντικές ερωτήσεις:

- Πώς αποφεύγει κανείς την ακινητοποίηση;
Απλώς «ακούστε» το αυτοκίνητο. Κάθε ηλεκτροκίνητο διαθέτει έναν υπολογιστή ταξιδιού, ο οποίος κατά κανόνα δείχνει ξεκάθαρα, αν μια μπαταρία πρόκειται να αδειάσει σύντομα και περιγράφει τη διαδρομή προς τον επόμενο σταθμό φόρτισης. Αυτά τα σήματα δε θα έπρεπε σε καμία περίπτωση να αγνοούνται, ακόμα κι αν σας κοστίσουν σε χρόνο.

- Είναι δυνατή η απλή ρυμούλκηση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου;
Υπό κανονικές συνθήκες όχι, καθώς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν είναι εφικτό να ρυμουλκηθούν με ασφάλεια, επειδή η ενέργεια παράγεται συνήθως στον ηλεκτρικό κινητήρα μέσω τουλάχιστον ενός άξονα. Αν η ενέργεια ρέει στον ηλεκτρικό κινητήρα χωρίς να είναι ενεργοποιημένος ο υπολογιστής ταξιδιού, μπορεί να προκύψουν υψηλές επαγωγικές τάσεις, οι οποίες βλάπτουν την ηλεκτρονική διαχείριση του οχήματος. Επομένως, ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο θα πρέπει να φορτιστεί.



- Ακινητοποιούνται συχνά τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα;
Οχι. Σύμφωνα με τις δικές της πληροφορίες, η ADAC κλήθηκε στη Γερμανία να παραβρεθεί σε περίπου 400 βλάβες ηλεκτρικών οχημάτων το 2018, όπως επίσης για να παράσχει βοήθεια εκκίνησης ή να εξυπηρετήσει οδηγούς, που είχαν ζημιά στα ελαστικά τους. Σε περισσότερες από 3,9 εκατομμύρια αποστολές συνολικά, αυτός είναι ένας εξαιρετικά μικρός αριθμός. Συνολικά, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι λιγότερο επιρρεπή σε βλάβες σε σχέση τα οχήματα, τα οποία εφοδιάζονται με κινητήρες εσωτερικής καύσης, επειδή υπάρχουν λιγότερα μέρη, επιρρεπή σε βλάβες, στο e-αυτοκίνητο.

- Ποιος μας βοηθά σε περίπτωση βλάβης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου;
Σε πολλές περιπτώσεις βοηθούν οι ίδιοι κατασκευαστές στο πλαίσιο της εγγύησης κινητικότητας, που παρέχουν. Όπως αποκάλυψε το γερμανικό portal "elektroautomobil.com" σε μια έρευνα, μπορείτε συνήθως να μεταφέρετε το αυτοκίνητο στο συνεργείο ενός συνεργάτη service, σε ένα φορτιστή ή ακόμα και σπίτι. Οι υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης είναι συχνά ειδικά εκπαιδευμένες για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ενώ πολλοί κατασκευαστές παρέχουν ένα ενοικιαζόμενο αυτοκίνητο ως προσωρινή αντικατάσταση του δικού σας.

- Σε ποιον άλλο μπορώ να απευθυνθώ;
Στους αρμόδιους παροχής οδικής βοήθειας των club αυτοκινήτων. Οι συνάδελφοί τους της ADAC, για παράδειγμα, έχουν εκπαιδευτεί στο χειρισμό ηλεκτρικών αυτοκινήτων και γνωρίζουν σε κάθε περίπτωση τι πρέπει να κάνουν. Αν ένα συνεργείο με εμπειρία στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι κοντά, μπορεί κι αυτό να βοηθήσει. Επίσης, σε πρόθυμους να βοηθήσουν περαστικούς θα πρέπει να δοθούν σαφείς οδηγίες.

- Τι δεν πρέπει να κάνετε σε περίπτωση βλάβης του ηλεκτρικού αυτοκινήτου;
Να «παίξετε» μόνοι σας με το σύστημα υψηλής τάσης του οχήματος. Για να το θέσουμε με απλά λόγια, μην ακουμπήσετε κανένα από τα πορτοκαλί καλώδια, που βρίσκονται κάτω από τη λαμαρίνα του δικού σας ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Εξαιρέσεις ισχύουν μόνο για έμπειρους ειδικούς. Όλοι οι άλλοι χρήστες οφείλουν να καλέσουν έναν τέτοιο ειδικό σε περίπτωση βλάβης.



- Υπάρχουν κινητές υπηρεσίες φόρτισης;
Στη Γερμανία τουλάχιστον, ναι, αφού η Hyundai και η ADAC έχουν δοκιμάσει από το 2019 τη λεγόμενη «κινητή φόρτιση» (mobile charging) στο Αμβούργο και το Duisburg. Επιπλέον, μία αντιπροσωπεία αυτοκινήτων στο Landsberg am Lech διαθέτει επίσης έναν κινητό φορτιστή στο στόλο της. Η BMW i έστειλε για… εργασία σε αστικές περιοχές κινητούς φορτιστές με το όνομα Mobile Recharger Service. Ωστόσο, αυτοί είχαν αποσυρθεί έως το 2020, λόγω μειωμένης ζήτησης.

- Μπορούν να φορτίζονται εν κινήσει όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα;
Όχι, μόνο όσα μπορούν να ανεφοδιάζονται με συνεχές ρεύμα. Για παράδειγμα, το Renault Zoë δεν ανήκει σε αυτά, σε αντίθεση με τα Nissan Leaf, Hyundai Ioniq και τα μοντέλα της Tesla.

- Ποιες άλλες λύσεις κινητής φόρτισης υπάρχουν;
Η VW παρουσίασε στα τέλη του 2018 ένα είδος τράπεζας ισχύος (powerbank) για ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Ένας ταχυφορτιστής μπορεί, για παράδειγμα, να τοποθετηθεί σε δημόσιους χώρους στάθμευσης, αλλά και να συνδεθεί επίσης μόνιμα με το ηλεκτρικό δίκτυο. Η χωρητικότητα φόρτισής τους φτάνει έως και τις 360 kWh και σε αυτόνομη λειτουργία κάνει εφικτή τη φόρτιση έως και 15 e-αυτοκινήτων, μάλιστα έως και σε τέσσερα από αυτά, ταυτόχρονα! Χάρη στην τεχνολογία γρήγορης φόρτισης, η διαδικασία διαρκεί κατά μέσο όρο μόνο 17 λεπτά.
Ταυτόχρονα, υπάρχουν επίσης διάφορες νεοσύστατες επιχειρήσεις (start-up), που δοκιμάζουν την κινητή φόρτιση στον επαγγελματικό χώρο τους. Για παράδειγμα, το chargery.de στο Βερολίνο μεταφέρει με έναν courier-ποδηλάτη πράσινο ηλεκτρικό ρεύμα σε ένα κουτί μπαταρίας στο ακινητοποιημένο ηλεκτρικό αυτοκίνητο.

- Η Hyundai, η ADAC και η κινητή φόρτιση έκτακτης ανάγκης
Ο κατασκευαστής αυτοκινήτων, Hyundai, και η ADAC Service GmbH (όχι η οδική βοήθεια της ADAC για βλάβες) έχουν ήδη δοκιμάσει ένα κινητό σύστημα υποβοήθησης φόρτισης. Σύμφωνα με εκπρόσωπο της ADAC, στόχος ήταν να διερευνηθεί η εμφάνιση καταστάσεων βλάβης σε μεγαλουπόλεις με διαφορετικές υποδομές φόρτισης. Ένα Hyundai Ioniq, το οποίο είναι ένα αμιγώς ηλεκτρικό όχημα το ίδιο, έσπευσε να βοηθήσει ηλεκτρικά αυτοκίνητα με ένα κινητό φορτιστή. Στην αποκαλούμενη φόρτιση V2V (vehicle to vehicle), το Ioniq έδωσε νέα ενέργεια από την μπαταρία του στο αποφορτισμένο αυτοκίνητο. Η φόρτιση πραγματοποιήθηκε με συνεχές ρεύμα (DC), αλλά χρησιμοποιήθηκε ένα βύσμα CCS (combined charging system).

Το ειδικά εξοπλισμένο όχημα φόρτισης φορτίστηκε με μέγιστη ισχύ 20 kW, μια τιμή, που εξασφάλισε στο ηλεκτρικό αυτοκίνητο με το τεχνολογικό... πρόβλημα μια αυτονομία περίπου 25 χιλιομέτρων μέσα σε μόλις 15 λεπτά, τιμή φόρτισης, που θα επαρκέσει, για να φτάσει στον επόμενο φορτιστή. Το Ioniq δεν είχε δική του κατάσταση έκτακτης ανάγκης: Μόλις το επίπεδο φόρτισής του έπεσε κάτω από το 30%, η διαδικασία της παροχής βοήθειας διακόπηκε αυτόματα.