Βάζεις σούπερ ή απλό καύσιμο;
22/4/2023
Γιατί να χρησιμοποιήσεις 100άρα; Τη χρειάζεσαι και αν ναι πότε; Τι κάνει ένα καύσιμο «σούπερ» και τι πρέπει να ξέρεις πριν γεμίσεις;
95άρα ή 100άρα
Η μεγαλύτερη αντιπαράθεση μεταξύ των αυτοκινητάδων πιθανότατα αφορά στην βενζίνη με τα 95 ή 100 οκτάνια και αντίστοιχα το diesel με τον αριθμό κετανίων. Δίνουν παραπάνω ίππους, αυξάνουν την απόκριση ή απλά είναι πεταμένα λεφτά.
Τι είναι αυτά τα περίφημα οκτάνια;
Ο αριθμός οκτανίων της βενζίνης συνδέεται με την ικανότητα του μείγματος να μην αυταναφλέγεται κάτω από υψηλή πίεση. Έτσι, όταν η βενζίνη χαρακτηρίζεται από λίγα οκτάνια, εμφανίζεται η κρουστική καύση, γνωστή και ως «πειράκια». Φυσικό αυτό είναι καταστροφικό για έναν κινητήρα, μιας και αλλοιώνεται ο «συγχρονισμός» του, υπερθερμαίνεται, ενώ κινδυνεύουν και τα ζωτικά του μέρη.Άρα, όσο μεγαλύτερος είναι ο αριθμός των οκτανίων, τόσο μεγαλύτερη είναι και η πίεση που μπορεί να δεχτεί το μείγμα πριν εμφανιστεί το φαινόμενο που προαναφέραμε.
100άρα για τα τούρμπο
Πότε είναι ωφέλιμη η 100άρα; Στους κινητήρες που συμπιέζουν πολύ τον αέρα, με συμπίεση, άνω του 11:1, οι οποίοι είναι συνήθως άμεσου ψεκασμού και/ή τούρμπο. Γενικότερα ωφελούνται οι κινητήρες που διαθέτουν άμεσο ψεκασμό.Βέβαια αυτό δε σημαίνει πως αν βάλετε σε ένα τούρμπο 95άρα θα γίνει ζημιά. Απλά ο κινητήρας θα προσαρμοστεί μειώνοντας είτε την συμπίεση, είτε την πίεση του turbo. Από την άλλη όμως αυτό έχει και το ανάλογο κόστος, οδηγώντας σε μείωση της ιπποδύναμης και της ροπής. Ο βαθμός που θα γίνει αυτό εξαρτάται από το πόσο πουσαρισμένος είναι ο κινητήρας από τον κατασκευαστή.
Πέρα από τα οκτάνια οι «σούπερ» βενζίνες περιέχουν και άλλα πρόσθετα, τα οποία συμβάλλουν στην μακροζωία του κινητήρα, αν και σε αρκετές περιπτώσεις ίσως το παραπάνω κόστος τελικά να κοστίσει λιγότερο από το να αλλάξεις κινητήρα.
Πετρέλαιο και κετάνια
Αντίστοιχο των οκτανίων είναι τα κετάνια για το diesel. Ο αριθμός τους εδώ μας δείχνει πόσο εύκολα και γρήγορα μπορεί να αναφλεγεί το πετρέλαιο όταν εισάγεται στον κύλινδρο.Η γρήγορη ανάφλεξη είναι κάτι που επιζητούμε στους πετρελαιοκινητήρες, διότι η εισαγωγή του γίνεται στο της συμπιέσεως και επειδή δεν υπάρχει μπουζί, πρέπει να αναφλεγεί σχεδόν επιτόπου
.
Τα οφέλη διαφέρουν συγκριτικά με τα βενζινοκίνητα μοντέλα, καθώς εδώ δεν ψάχνουμε την επίτευξη της μέγιστης ισχύος και της ροπής, αλλά την πιο ομαλή λειτουργία σε καταστάσεις όπως το κρύο ξεκίνημα, τη μείωση του «κροταλίσματος», την καλύτερη αποδοτικότητα του καυσίμου και τη μείωση των ρυπών. Το κατά πόσο όντως βελτιώνονται αυτά έχει να κάνει με τον ίδιο κινητήρα και τις προδιαγραφές που έχει θέσει ο κατασκευαστής του.
...>>>Συνεχίστε το άρθρο
Ακολουθήστε το Αutoagora στο Google News. Bρείτε όλες τις ειδήσεις