Οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυξάνονται συνεχώς. Εκτός από χαμηλό κόστος κίνησης υπόσχονται και ευκολία στη χρήση χάρη σε ένα νέο τρόπο οδήγησης, όπου για να φρενάρεις δεν πατάς το πεντάλ του φρένου, αλλά αφήνεις το γκάζι!
Το νέο χαρακτηριστικό ηλεκτρικών και υβριδικών (που δεν έχουν τα υπόλοιπα) είναι η ανάκτηση ενέργειας. Όταν πατάς φρένο ή σηκώνεις το πόδι από το «γκάζι» τότε ενεργοποιούνται ειδικά ηλεκτρικά μοτεράκια στους άξονες (ή τα ημιαξόνια) που λειτουργούν σαν γεννήτριες και παράγουν ηλεκτρική ενέργεια ανακτώντας τη στην μπαταρία. Όταν αφήνεις το γκάζι, η εν λόγω λειτουργία εξασφαλίζει στο ηλεκτρικό αυτοκίνητο και ένα συγκεκριμένο ρυθμό επιβράδυνσης. Όσο μεγαλύτερη η ανάκτηση, τόσο πιο έντονη η επιβράδυνση.
Έτσι προέκυψε η λειτουργία «one pedal», όπως στο Nissan Leaf (e-pedal) όπου και πρωτοεμφανίστηκε ή της Ford Mustang Mach-e αργότερα. Επιλέγοντας τη συγκεκριμένη λειτουργία από το σχετικό κουμπάκι, το αυτοκίνητο επιβραδύνει τόσο πολύ που δεν χρειάζεται να πατάς το φρένο στην καθημερινότητα.
Το e-pedal της εικόνας που ανήκει στο Nissan Leaf, ενεργοποιεί την πιο δυνατή ανάκτηση ενέργειας, η οποία προσφέρει παράλληλα έντονη επιβράδυνση ώστε να είναι δυνατή η οδήγηση με ένα πεντάλ.
Ειδικά μέσα στην κίνηση της πόλης δε χρειάζεται να αφήνεις το πόδι από το δεξί πεντάλ. Απλά το σηκώνεις και το αμάξι επιβραδύνει μόνο του και συνήθως αυτό αρκεί για να σταματήσεις τελείως. Εννοείται πως για ακαριαίο φρενάρισμα ο οδηγός θα πρέπει να πατήσει το πεντάλ του φρένου, που φυσικά παραμένει στη θέση του.
Η ουσία είναι όμως πως με λίγη εξοικείωση και πρακτική εξάσκηση μπορείς γρήγορα να βρεις το σημείο εκείνο που σου επιτρέπει να κινείσαι πιέζοντας μόνο το πεντάλ του γκαζιού και να ισορροπείς μεταξύ επιτάχυνσης και επιβράδυνσης πετυχαίνοντας βέλτιστη κατανάλωση και ταυτόχρονα ανάκτηση ενέργειας.
Ρύθμισε την ένταση της ανάκτησης με paddles πίσω από το τιμόνι
Υπάρχουν όμως και μοντέλα με ρυθμιζόμενη ανάκτηση ενέργειας, όπως για παράδειγμα τα ηλεκτρικά της Mercedes, της Hyundai, της Kia, της Skoda. Yπάρχουν paddles στο τιμόνι όπου τραβώντας το αριστερό το αυτοκίνητο επιβραδύνει σταδιακά πιο έντονα (υπάρχουν 3-4 βαθμίδες). Με το δεξί, η επιβράδυνση επαναφέρεται -επίσης σταδιακά αναλόγως των βαθμίδων- στο νορμάλ επίπεδο ή και σε βαθμό που να επιτρέπεται η πιο ελεύθερη κύλιση. Σε όσα μοντέλα διαθέτουν ρυθμιζόμενη ανάκτηση με paddles, ο σβέλτος οδηγός μπορεί να έχει την ψευδαίσθηση πως «φρενάρει» με τον κινητήρα πριν από μια στροφή, ενώ αν είναι επιλεγμένη η φουλ ανάκτηση, μπορεί να φρενάρει χωρίς να πατάει το αριστερό πεντάλ, απλά αφήνοντας το δεξί (τα ηλεκτρικά δεν έχουν πεντάλ συμπλέκτη όντας όλα αυτόματα).
Ηλεκτρικά χωρίς έντονη ανάκτηση
Τέλος, υπάρχουν μοντέλα που δεν έχουν λειτουργία one-pedal, αλλά λειτουργία “Β” στο κιβώτιο, όπου το αμάξι φρενάρει μεν πιο έντονα όταν αφήνεις γκάζι, όμως δεν σταματάει εντελώς. Σε αυτήν την λογική είναι αρκετά από τα μοντέλα των Peugeot, Citroen, Volkswagen.