Runaway Diesel: Το παθαίνουν τα ασυντήρητα & παλιά diesel
Runaway Diesel: Όταν το μοτέρ πετρελαίου ξεκινάει να βαράει κόφτες και δεν σβήνει μέχρι να σπάσει. Τι το προκαλεί, πως σταματάει και πόσο πιθανό είναι να μου συμβεί;
Όταν βαράει κόφτες και δεν σταματάει ακόμα και αν βγάλεις το κλειδί!
Μία άγνωστη ζημιά των diesel είναι το Runaway Diesel που συμβαίνει κυρίως σε παλιότερους και κακοσυντηρημένους κινητήρες. Τι το προκαλεί, τι ακριβώς συμβαίνει και τι μπορούμε να κάνουμε σε μια τέτοια στιγμή;
Οι κινητήρες πετρελαίου δεν χρειάζονται σπινθήρα για να αναφλέξει το καύσιμο και άρα δεν έχουν μπουζί. Αυτό γίνεται γιατί το diesel αυταναφλέγεται σε υψηλές πιέσεις και θερμοκρασίες, γι`αυτό και οι πετρελαιοκινητήρες έχουν πιο υψηλή σχέση συμπίεσης σε σχέση με τους βενζίνης. Για το λόγο αυτό έχουν προθερμαντήρες που ζεσταίνουν το πετρέλαιο και να είναι πιο εύκολη η αυτανάφλεξή του.
Τι συμβαίνει τώρα με το runaway; Είναι η περίπτωση που το μοτέρ αρχίζει να βαράει κόφτες από μόνο του, ενώ δεν σταματάει ακόμα κ αν το σβήσεις και βγάλεις τον πόλο της μπαταρίας. Αυτό συμβαίνει συνήθως σε κακοσυντηρημένα μοτέρ, είτε λόγω διαρροής λαδιών (συνήθως από την τουρμπίνα) τα οποία τα καίει σαν καύσιμο εκείνη τη στιγμή, είτε από ανεξέλεγκτη διαρροή πετρελαίου μέσα στον χώρο καύσης. Αυτό συνεχίζεται μέχρι τελικά το μοτέρ να «σπάσει» εκτός κ αν καταφέρουμε να το σταματήσουμε.
Να αναφέρουμε εδώ ότι οι πετρελαιοκινητήρες δεν έχουν πεταλούδα αέρα, δεν ελέγχουν δηλαδή τον αέρα (όπως οι βενζινοκινητήρες), αλλά το καύσιμο που μπαίνει στον κύλινδρο, γι`αυτό κ μπορεί να συμβεί κάτι τέτοιο. Βέβαια υπάρχουν κ πετρελαιοκινητήρες με πεταλούδα γκαζιού σαν δικλείδα ασφαλείας για αποφυγή τέτοιων περιστατικών, κυρίως όμως σε βιομηχανικές κατασκευές (καράβια, εργοστάσια κλπ).