Αξίζει η super αμόλυβδη; Θα πληρώσεις παραπάνω, αλλά θα κερδίσεις μεγαλύτερη αυτονομία, αυξημένες επιδόσεις και καλύτερη καύση; Το ρόλο παίζει το ίδιο το αυτοκίνητο;
Πεδίο αντιπαράθεσης μεταξύ των «αυτοκινητάδων» είναι κατά πόσο υπαρκτά είναι τα πλεονεκτήματα της βενζίνης 100 οκτανίων και 98 οκτανίων, έναντι της «απλής» των 95 οκτανίων. Πριν αναλύσουμε τα συν και τα πλην, ας αρχίσουμε από το βασικότερο, δηλαδή τι είναι αυτά τα περίφημα οκτάνια.
Τι σημαίνει οκτάνια
Ίσως το σημαντικότερο χαρακτηριστικό της βενζίνης είναι ο αριθμός των οκτανίων. Αυτός ο αριθμός δείχνει την κατ όγκο περιεκτικότητα ισοοκτανίου όταν αναμειχθεί με επτάνιο. Πιο απλά η 95άρα αμόλυβδη έχει συμπεριφορά σαν ένα μείγμα που αποτελείται 95% από ισοοκτάνιο και 5% από επτάνιο (ευαίσθητο σε ανάφλεξη).
Επίσης δείχνει πόσο αντέχει το καύσιμο στην αυτανάφλεξη, όσο πιο μεγάλος είναι αυτός ο αριθμός, τόσο πιο ανθεκτικό είναι το καύσιμο στην αυτανάφλεξη. Δηλαδή όσο πιο μεγάλος είναι ο αριθμός των οκτανίων, τόσο μεγαλύτερη είναι και η πίεση που μπορεί να δεχτεί το μείγμα πριν βαρέσεις «πειράκια». Να διευκρινίσουμε πως η διαδικασία αύξησης του αριθμού οκτανίων γίνεται διυλιστήρια.
Τι είναι τα «πειράκια»;
Είναι το φαινόμενο που η καύση του μείγματος αέρα-καυσίμου δεν γίνεται ομάλα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα η έκρηξη που γίνεται εντός του θαλάμου να προκαλεί μεταλλικούς θορύβους. Αυτό σημαίνει πως επηρεάζεται ο «συγχρονισμός» του κινητήρα και υπερθερμαίνεται, θέτοντας σε κίνδυνο τα ζωτικά του μέρη.
Δηλαδή, όσο περισσότερα είναι τα οκτάνια, τόσο μεγαλύτερη είναι η πίεση που μπορεί να δεχτεί το μείγμα πριν εμφανιστεί το φαινόμενο που προαναφέραμε.
¶ρα αν βάλω κατοστάρα το μοτέρ θα αποδίδει καλύτερα;
Ο κάθε κατασκευαστής ορίζει τη βενζίνη πρέπει να βάλεις. Αν έχει φτιαχτεί να καίει 95άρα βενζίνη, σημαίνει ότι δίνει τη μέγιστη ισχύ του με τη συγκεκριμένη βενζίνη, συνεπώς δεν κερδίζουν τίποτα παραπάνω με 98άρα ή 100άρα. Θα έχουν όμως όφελος στα λιγότερα υπολείμματα στο θάλαμο καύσης, λόγω των χημικών που έχουν μέσα. Βέβαια δεν γίνεται άμεσα αντιληπτό και δεν επηρεάζει τόσο την ζωή του κινητήρα, ώστε να αξίζει το επιπλέον κόστος.
Θα καίω λιγότερο;
Η ενισχυμένες βενζίνες υπόσχονται παραπάνω χιλιόμετρα. Χωρίς να υπάρχουν αδιάσειστα στοιχεία, θα δεχθούμε τη θέση των εταιρειών που λένε για 5% μεγαλύτερη αυτονομία. Μόνο που το κόστος της 100άρας σε σχέση με της απλής είναι παραπάνω από 5% ακριβότερο. Από την άλλη αν βάλεις σε ένα κινητήρα που χρειάζεται 98άρα βενζίνη, 95άρα, η αυτονομία θα μειωθεί αφού θα γίνεται λάθος καύση, και επιπλέον το μοτέρ δεν θα λειτουργεί σωστά.
Για παράδειγμα, ένας 1.200άρης ατμοσφαιρικός κινητήρας με σχέση συμπίεσης 10:1 είναι σχεδιασμένος για να λειτουργεί με καύσιμο 95 οκτανίων.
Αν βάλουμε «100άρα» δεν πρόκειται να δούμε καμία διαφορά στις επιδόσεις, αφού δεν υπάρχει περίπτωση αυτό το μείγμα να συμπιεστεί περισσότερο από τα έμβολα.
Αντίθετα, ένα αυτοκίνητο με σχέση συμπίεσης 14:1, είναι απαραίτητο να κινείται με καύσιμο περισσότερων οκτανίων για να μην προκύψουν τα προβλήματα που προαναφέραμε.