2 ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ »
Καδένα ή Ιμάντας; Ποιο είναι καλύτερο;
Διαβάστηκε από 6176 αναγνώστες - 27/2/2024
Είναι μία ερώτηση που έχετε κάνει πολλές φορές στον εαυτό σας και σε κάποιον ειδικό. Πόσοι όμως γνωρίζουν τις διαφορές μεταξύ καδένας και ιμάντα;
Τα δύο μέσα χρονισμού του κινητήρα
Ο κινητήρας εσωτερικής καύσης είναι ένας αρκετά πολύπλοκος μηχανισμός. Αποτελείται από διάφορα εξαρτήματα που συνεργάζονται μεταξύ τους ώστε να λειτουργούν τα πάντα στην εντέλεια. Καθένα έχει και διαφορετική «δουλειά». Για παράδειγμα, αρμοδιότητα των εκκεντροφόρων και του στροφάλου είναι να ελέγχουν το πότε και το πόσο καύσιμο καύσιμου και αέρας θα μπουν μέσα στο θάλαμο των κυλίνδρων. Τότε είναι που εμπλέκονται τα μέσα χρονισμού που εξασφαλίζουν την αρμονική και με σωστό συγχρονισμό λειτουργία στροφάλου και εκκεντροφόρων. Η καδένα και ο ιμάντας.
Αυτά είναι τα δύο μέσα χρονισμού που βλέπουμε σε ένα μοτέρ βενζίνης ή diesel. Βασικός τους στόχος είναι να εξασφαλίζουν ότι κάθε κύλινδρος πυροδοτείται στην κατάλληλη στιγμή. Βέβαια, έχουν και σημεία στα οποία διαφοροποιούνται. Στον ιμάντα, λόγου χάρη, η όλη λειτουργία είναι λιγότερο θορυβώδης καθώς απουσιάζουν οι κραδασμοί. Από την άλλη πλευρά, η καδένα είναι περισσότερο ανθεκτική, καθώς το μέταλλο από το οποίο είναι κατασκευασμένη αντέχει περισσότερο στην φθορά. Για τον λόγο αυτό, αλλωστε, η καδένα συναντάται πιο συχνά σε κινητήρες μεγαλύτερης ισχύος.
Αυτά είναι τα δύο μέσα χρονισμού που βλέπουμε σε ένα μοτέρ βενζίνης ή diesel. Βασικός τους στόχος είναι να εξασφαλίζουν ότι κάθε κύλινδρος πυροδοτείται στην κατάλληλη στιγμή. Βέβαια, έχουν και σημεία στα οποία διαφοροποιούνται. Στον ιμάντα, λόγου χάρη, η όλη λειτουργία είναι λιγότερο θορυβώδης καθώς απουσιάζουν οι κραδασμοί. Από την άλλη πλευρά, η καδένα είναι περισσότερο ανθεκτική, καθώς το μέταλλο από το οποίο είναι κατασκευασμένη αντέχει περισσότερο στην φθορά. Για τον λόγο αυτό, αλλωστε, η καδένα συναντάται πιο συχνά σε κινητήρες μεγαλύτερης ισχύος.
Τα 4 προειδοποιητικά «σήματα» που σου δείχνουν φθορά
Επειδή κάθε ζημιά στα μέσα χρονισμού του κινητήρα μπορεί να σου κοστίσει αρκετά χρήματα, καλό θα είναι να ξέρεις τα 4 βασικά σημάδια φθοράς, κυρίως για τον ιμάντα που είναι και περισσότερο... επίφοβος. Όταν δεις κάτι από τα παρακάτω, επισκέψου άμεσα το πλησιέστερο συνεργείο
1. Μεταλλικοί θόρυβοι μέσα στον κινητήρα
Είπαμε νωρίτερα ότι ο ιμάντας χρονισμού είναι πιο ήσυχος. Για αυτό και όταν ακούσετε τυχόν θορύβους, σαν χτυπήματα, εντός του κινητήρα, τότε ο ιμάντας έχει αρχίσει να φθείρεται. Ανάλογη προειδοποίηση μπορεί να είναι η ένδειξη χαμηλής πίεσης ή ότι δεν γίνεται σωστή λίπανση.
Προσοχή! Ενδέχεται να μην προλάβετε την όποια φθορά του ιμάντα προτού να είναι αργά και να έχει ήδη κοπεί. Πρέπει λοιπόν να γνωρίζετε πότε πρέπει να τον αλλάξετε. Το προτεινόμενο διάστημα αντικατάστασης ενός ιμάντα χρονισμού είναι συνήθως ανάμεσα στα 60.000 με 100.000 χιλιόμετρα. Υπάρχουν συγκεκριμένες οδηγίες στο βιβλίο service του εκάστοτε μοντέλου.
2. Ρετάρισμα
Ο ιμάντας χρονισμού είναι συνδεδεμένος με ένα σύστημα τροχαλιών. Συνεπώς, όταν υπάρχει φθορά ίσως ο ιμάντας γλιστρήσει πάνω σε μία από αυτές τις τροχαλίες. Αποτέλεσμα, το περίφημο ρετάρισμα, να προκαλέσει δηλαδή ένα κύλινδρο να ανοίξει ή να κλείσει νωρίτερα από ότι θα έπρεπε.
3. «Τρέχει» λάδι από το μπροστά μέρος του μοτέρ
Το κάλυμμα του ιμάντα χρονισμού έχει εγκατασταθεί με βίδες, που όσο περνάει ο καιρός μπορεί να «χαλαρώσουν». Τότε, μπορεί να δείτε να στάξει λάδι, κάτι που υπερθερμαίνει τον κινητήρα και μπορεί να καταστρέψει τον ιμάντα χρονισμού.
4. Δεν παίρνει μπροστά
Last but not least, με κομμένο τον ιμάντα χρονισμού ο κινητήρας δεν μπορεί να λειτουργήσει. Ενώ η μίζα προσπαθεί, δεν συνδέονται μεταξύ τους εκκεντροφόρος και στρόφαλος για να γυρίσει το ένα το άλλο, για αυτό και το αυτοκίνητο δεν παίρνει μπροστά.
1. Μεταλλικοί θόρυβοι μέσα στον κινητήρα
Είπαμε νωρίτερα ότι ο ιμάντας χρονισμού είναι πιο ήσυχος. Για αυτό και όταν ακούσετε τυχόν θορύβους, σαν χτυπήματα, εντός του κινητήρα, τότε ο ιμάντας έχει αρχίσει να φθείρεται. Ανάλογη προειδοποίηση μπορεί να είναι η ένδειξη χαμηλής πίεσης ή ότι δεν γίνεται σωστή λίπανση.
Προσοχή! Ενδέχεται να μην προλάβετε την όποια φθορά του ιμάντα προτού να είναι αργά και να έχει ήδη κοπεί. Πρέπει λοιπόν να γνωρίζετε πότε πρέπει να τον αλλάξετε. Το προτεινόμενο διάστημα αντικατάστασης ενός ιμάντα χρονισμού είναι συνήθως ανάμεσα στα 60.000 με 100.000 χιλιόμετρα. Υπάρχουν συγκεκριμένες οδηγίες στο βιβλίο service του εκάστοτε μοντέλου.
2. Ρετάρισμα
Ο ιμάντας χρονισμού είναι συνδεδεμένος με ένα σύστημα τροχαλιών. Συνεπώς, όταν υπάρχει φθορά ίσως ο ιμάντας γλιστρήσει πάνω σε μία από αυτές τις τροχαλίες. Αποτέλεσμα, το περίφημο ρετάρισμα, να προκαλέσει δηλαδή ένα κύλινδρο να ανοίξει ή να κλείσει νωρίτερα από ότι θα έπρεπε.
3. «Τρέχει» λάδι από το μπροστά μέρος του μοτέρ
Το κάλυμμα του ιμάντα χρονισμού έχει εγκατασταθεί με βίδες, που όσο περνάει ο καιρός μπορεί να «χαλαρώσουν». Τότε, μπορεί να δείτε να στάξει λάδι, κάτι που υπερθερμαίνει τον κινητήρα και μπορεί να καταστρέψει τον ιμάντα χρονισμού.
4. Δεν παίρνει μπροστά
Last but not least, με κομμένο τον ιμάντα χρονισμού ο κινητήρας δεν μπορεί να λειτουργήσει. Ενώ η μίζα προσπαθεί, δεν συνδέονται μεταξύ τους εκκεντροφόρος και στρόφαλος για να γυρίσει το ένα το άλλο, για αυτό και το αυτοκίνητο δεν παίρνει μπροστά.
«Δουλειά» ιμάντα και καδένας είναι να συγχρονίσουν εκκεντροφόρους και στρόφαλο στο πότε και στο πόσο καύσιμο και αέρας θα μπουν στο θάλαμο καύσης.
Πώς προστατεύω ιμάντα και καδένα χρονισμού;
Αφού μάθαμε τις πιθανές ζημιές και το ενδεδειγμένο διάστημα αντικατάστασης, πάμε να δούμε 3 βασικά tips για να κρατάμε τα μέσα χρονισμού σε καλή κατάσταση.
- Μην χρησιμοποιείς πολύ συχνά το φρένο του κινητήρα με κατεβάσματα για να μειώσεις την ταχύτητά σου. Ο ιμάντας ταλαιπωρείται και ο χρόνος ζωής ου περιορίζεται.
- Να τσεκάρεις για τυχόν διαρροές λαδιού. Αν ο ιμάντας βραχεί με λάδι εξαιτίας των υψηλών θερμοκρασιών και της τριβής, δεδομένα και πολύ σύντομα θα καταστραφεί εντελώς.
- Μην πιέζεις και καταπονείς το μοτέρ σου «κρύο». Περίμενε να φτάσει στην σωστή θερμοκρασία.
Καδένα ή ιμάντας για καλύτερο χρονισμό;
Πιο ήσυχος σε λειτουργία ο ιμάντας
Μπαίνει σε μοτέρ με πολλά άλογα η ανθεκτικότερη καδένα
Αν ο ιμάντας «κοπεί» θα πληρώσεις πολλά χρήματα
Πότε αντικαθιστάς έναν ιμάντα - 3 βασικά tips
Εσύ ποιο μέσο χρονισμού θες στο αυτοκίνητό σου; Καδένα ή ιμάντα;
Ακολουθήστε το Αutoagora στο Google News. Bρείτε όλες τις ειδήσεις
Σχολιάστε |