Τόσο είναι το πρόστιμο για τον Πεζό, αν δεν περάσει από την διαβάση
Οι πιο ευάλωτοι χρήστες του οδικού δικτύου είναι οι πεζοί, και οι ηλικιωμένοι. Γι αυτό το λόγο, πολύς κόσμος θεωρεί ότι ο πεζός δεν ευθύνεται ποτέ για την πρόκληση ενός τροχαίου ατυχήματος με αυτοκίνητο. Κάτι το οποίο δεν είναι αλήθεια…
Ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας είναι σαφέστατος και αναφέρει όλες τις περιπτώσεις που ο πεζός έχει την ευθύνη για ένα ατύχημα. Επιπλέον, αποκαρδιωτικά είναι τα στατιστικά στοιχεία ατυχημάτων με πεζούς και στην Ελλάδα αλλά και στην Ευρώπη.
Έφταιγαν οι μισοί πεζοί που είχαν ατύχημα στην Ελλάδα
Τα στατιστικά στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ στην χώρα μας, για τα ατυχήματα με πεζούς είναι αποκαρδιωτικά. Ο 1 στους 2 πεζούς που είχε κάποιο ατύχημα στους Ελληνικούς δρόμους, ήταν από δική του ευθύνη. Σύμφωνα με τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (άρθρο 38) την ευθύνη την έχει ο πεζός στην περίπτωση που, είτε προσπάθησε να περάσει τον δρόμο εκτός διάβασης, είτε χωρίς να ελέγξει επαρκώς ή τοποθετήθηκε στο δρόμο με παράνομο τρόπο (ανάμεσα από παρκαρισμένα οχήματα).
Το 21% των ανθρώπων στην Ε.Ε. που χάνουν τη ζωή τους σε τροχαία ατυχήματα είναι πεζοί
Τα επίσημα στοιχεία που ανακοινώνει η Ευρωπαϊκή Ένωση για τους θανάτους πεζών σε τροχαία ατυχήματα ξεπερνάνε κάθε φαντασία. Το 1/5 των ανθρώπων που χάνουν την ζωή τους στα τροχαία της Ευρώπης, είναι πεζοί. Μάλιστα, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Υγείας (World Health Organization), η ηλικιακή ομάδα που πλήττεται περισσότερο από τα τροχαία σε παγκόσμιο επίπεδο είναι αυτή μεταξύ 15 και 29 ετών, και οι άνω των 65 ετών. Οι σημαντικότερες αιτίες ήταν η απόσπαση προσοχής και η υπερβολική ταχύτητα. Για το θέμα αυτό έχουν γίνει διάφορες προτάσεις που μπορούν να μειώσουν τα ατυχήματα όπως, επιβολή χαμηλότερων ορίων ταχύτητας (30 χλμ,/ώρα) σε κάθε περιοχή, μη διακοπτόμενα πεζοδρόμια, καλύτερος φωτισμός όλων των δρόμων, χρησιμοποίηση ανακλαστικών ρούχων και αξεσουάρ (φωσφορίζοντα), ακόμα και αλλαγή στην σχεδίαση του εμπρός μέρους των αυτοκινήτων, ώστε να ελαχιστοποιείται η σοβαρότητα των τραυματισμών.
Με 50χλμ./ώρα έχεις 80% πιθανότητες να τον σκοτώσεις
Ατυχήματα με ταχύτητες άνω των 30 χλμ./ώρα μπορούν να τραυματίσουν πολύ σοβαρά τους πεζούς. Συγκεκριμένα, εξειδικευμένες αναλύσεις των στοιχείων ατυχημάτων της Ε.Ε. αποδεικνύουν πως αν χτυπήσεις πεζό με 50 χιλιόμετρα ανά ώρα, έχεις 80% πιθανότητες να τον σκοτώσεις ή να τον αφήσεις ανάπηρο. Ενώ με ταχύτητες από 80 χιλιόμετρα ανά ώρα, οι πιθανότητες θανάτου αυξάνονται στο 92%. Αρκεί μόνο να σκεφτείς πως για να ακινητοποιήσεις ένα αυτοκίνητο που έχει ταχύτητα 30 χλμ./ώρα θα χρειαστείς 2-3 μέτρα, ενώ με ταχύτητα 50 χλμ./ώρα θα χρειαστείς 9-10 μέτρα.
40 ευρώ πρόστιμο στους πεζούς αλλά ποιος θα το επιβάλει;
O K.O.K. αναφέρει πως οι πεζοί υποχρεούνται να περνούν απέναντι μόνο από τις διαβάσεις ή αν δεν υπάρχει τέτοια, θα πρέπει να βεβαιωθεί ότι μπορεί να περάσει γρήγορα, με ασφάλεια και κάθετα με το οδόστρωμα. Οι πεζοί έχουν την υποχρέωση να χρησιμοποιούν το πεζοδρόμιο και, στην περίπτωση που δεν υπάρχει, να κινούνται αντίθετα από την κυκλοφορία. Αν ένας πεζός παραβιάσει τον νόμο, το πρόστιμο είναι 40 ευρώ. Είναι όμως ικανό ένα τέτοιο πρόστιμο, να αναγκάσει τους πεζούς να αλλάξουν συνήθειες;