Διαφορετικές γνώμες ακούγονται από ειδικούς για το μέλλον των κινητήρων εσωτερικής καύσης. Οι εξελίξεις έριξαν knock out τους diesel. Θα καταφέρουν το ίδιο και με τους ΜΕK?
Με τις πρόσφατες ανακοινώσεις διαφόρων ευρωπαϊκών κυβερνήσεων για απαγόρευση των κινητήρων, που χρησιμοποιούν αποκλειστικά ορυκτά καύσιμα, μέχρι το 2040, δεν είναι καθόλου δύσκολο να καταλάβουμε γιατί υπάρχει μία μεγάλη ανησυχία, για το μέλλον. Αντικρουόμενες απόψεις και μελέτες βγαίνουν στην επιφάνεια, ώστε να παρουσιάσουν την πορεία που θα καταγράψουν οι κινητήρες εσωτερικής καύσης στο μελλοντικό διάστημα. Ποια άποψη θα επικρατήσει και τι θα μας δείξει το μέλλον, κανείς δεν ξέρει, αλλά συνήθως σε αυτές τις περιπτώσεις, η αλήθεια κρύβεται κάπου στην μέση.
Οι απαισιόδοξοι
Η τάση που εκφράζει ότι οι ΜΕΚ έφτασαν πλέον στο ζενίθ της ιστορίας τους, γίνετε όλο και πιο ηχηρή. Οι κινητήρες diesel, πλέον δείχνουν να χάνουν την ελπίδα τους για το μέλλον, αν και όπως σας γράψαμε εδώ την προηγούμενη εβδομάδα, έκαναν μια νίκη γοήτρου και ουσίας στην τεράστια αγορά της Γερμανίας. Παρόλα αυτά, δείχνουν να έχουν λίγες πιθανότητες να επιβιώσουν.
Οι προβλέψεις δεν είναι ευοίωνες ούτε για τους βενζινοκινητήρες. Ο όγκος των πωλήσεων σε παγκόσμια κλίμακα θα ξεκινήσει να φθίνει. Στα επόμενα χρόνια θα κατασκευάζονται αυτοκίνητα με μηχανικά σύνολα που θα έχουν όλο και περισσότερη υβριδική τεχνολογία όταν σε περίπου δύο δεκαετίες από σήμερα τον πρώτο λόγο θα έχουν οι ηλεκτροκινητήρες. Οι δηλώσεις στους Financial Times, του Felipe Munoz, παγκόσμιου αναλυτή της Jato Dynamics, εκφράζουν σοβαρότατες ανησυχίες. «Πιθανότατα το 2018 ήταν η κορυφαία χρονιά πωλήσεων για μοντέλα με καθαρά μηχανές εσωτερικές καύσης» ενώ τόνισε πως οι πωλήσεις των αυτοκινήτων με ΜΕΚ θα αρχίσουν να απειλούνται από το 2022 όταν θα ξεκινήσουν να πωλούνται σε μαζικό επίπεδο νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με πιο προσιτή τιμή πώλησης.
Οι αισιόδοξοι
Οι αισιόδοξοι ερευνητές παρουσιάζουν μελέτες πως ο θερµικός κινητήρας φαίνεται να αντέχει ακόµη στον χρόνο και λογικά θα παίξει σηµαντικό ρόλο στην κίνηση των αυτοκινήτων ακόµα και µετά το 2040. Είναι πεπεισμένοι ότι το downsizing των κινητήρων, τα μεικτά συστήματα (υβριδικής τεχνολογίας) και τα εναλλακτικά καύσιμα θα συνεχίσουν να απασχολούν για αρκετά χρόνια ακόμη τα τμήματα ερευνών των αυτοκινητοβιομηχανιών, προκειμένου να επιτευχθούν υψηλές επιδόσεις και ταυτόχρονα να ικανοποιούνται οι περιβαλλοντικοί στόχο, αλλά και οι έντονες απαιτήσεις για οικονομία. Οι αρμόδιοι πιστεύουν ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες πρέπει να διατηρήσουν, τις επιλογές τους ανοικτές προτού δεσμευτούν σε μία συγκεκριμένη τεχνολογία στους θερμικούς κινητήρες, στα ήπια υβριδικά, στα αμιγώς υβριδικά ή στην κατηγορία των καθαρών ηλεκτροκίνητων.
Αν και οι θιασώτες που πιστεύουν πως το μέλλον βρίσκεται στην ηλεκτροκίνηση είναι πλέον πάρα πολλοί, οι ρεαλιστές μηχανικοί πρέπει να εξισορροπήσουν ανάμεσα στις νομοθεσίες και τους νόμους της φυσικής. Όποιες και αν είναι οι απαιτήσεις της αγοράς που διψάει για το καινούργιο, μια κάποια μορφή υβριδισμού θα αποτελέσει την προσφιλή λύση, τουλάχιστον για τις επόμενες δεκαετίες.
Επιπλέον, τα νέα πρότυπα δοκιμών οδήγησης επί πραγματικών εκπομπών ρύπων (RDE - Real-world Driving Emissions) θέτουν ακόμη μεγαλύτερη πίεση για την παραγωγή καθαρών και αποδοτικών κινητήρων εσωτερικής καύσης. Με δεδομένο τον ρυθμό που αλλάζουν οι κανονισμοί για τις εκπομπές ρύπων, οι επιλογές που αντιμετωπίζουν οι μηχανικοί εξέλιξης κινητήρων για μελλοντικά μοντέλα είναι πολύπλοκες. Μπορεί οι εναλλακτικές τεχνολογίες των ηλεκτροκίνητων οχημάτων, το CNG, οι κυψέλες υδρογόνου ή τα υβριδικά, να είναι ήδη εφαρμοσμένες με επιτυχία, ο κινητήρας εσωτερικής καύσης θα συνεχίσει όμως να διαδραματίζει κεντρικό ρόλο στην πρόωση των οχημάτων για τις επόμενες δεκαετίες.
Εκτιμούμε πως οι ΜΕΚ θα συνεχίσουν να είναι το κυρίαρχο είδος και θα μας συντροφεύουν για πολύ καιρό, τουλάχιστον μέχρι τα μισά του αιώνα που διανύουμε. Οι νέες τεχνολογίες πιέζουν ουσιαστικά προς την εξέλιξη των πραγμάτων και η βελτίωση των θερμικών κινητήρων είναι μονόδρομος. Η πραγματικότητα ήδη δείχνει την πολύ έντονη προσπάθεια που κάνουν πλέον οι σχεδιαστές των εταιριών για κινητήρες εσωτερικής καύσης με ελάχιστη κατανάλωση αλλά και έντονα μειωμένους ρύπους. Κάποιες συνήθειες δεν αλλάζουν εύκολα. Ίσως απλά, να θέλουν μια κάποια πίεση, ώστε να εξελιχτούν.