Οι κανόνες στο Turbo αυτοκίνητο

Διαβάστηκε από 5245 αναγνώστες - 19/3/2020

Τα τελευταία χρόνια οι βιομηχανίες έχουν υιοθετήσει την λύση των υπερσυμπιεστών στους κινητήρες τους, ως μια αξιόπιστη αλλά και συμβατή με όλες τις πλατφόρμες λύση. Ποιοι είναι όμως οι κανόνες που ποτέ δεν πρέπει να ξεχνάμε, όταν οδηγούμε ένα turbo αυτοκίνητο?

 
 
Η στρατηγική επιλογή των υπερσυμπιεστών στους κινητήρες, δεν ήταν καθόλου τυχαία. Είναι αποτέλεσμα των ερευνών που κάνουν οι βιομηχανίες, ώστε να καταφέρουν να έχουν αποδοτικά μοτέρ, με χαμηλούς σχετικά ρύπους. Η μάχη με τους ατμοσφαιρικούς κινητήρες ήταν άνιση, κι έτσι όλο και πιο πολλά μοντέλα πλέον κυκλοφορούν με τουρμπίνες.
Η μετάβαση όμως από έναν ατμοσφαιρικό κινητήρα σε ένα turbo, συνήθως δημιουργεί κάποιες φθορές που τις πληρώνουμε ακριβά, αν δεν είχαμε μέχρι σήμερα τριβή με τους υπερσυμπιεστές. Δυστυχώς δεν υπάρχει κάποιο manual ώστε να γνωρίζουν οι νέοι ιδιοκτήτες του turbo αυτοκινήτου, τι θα πρέπει να προσέχουν πλέον, στην συμβίωση τους με ένα «σαλιγκάρι».



Ενας κινητήρας με υπερσυμπιεστή θέλει ιδιαίτερη φροντίδα, ώστε να είναι αξιόπιστοι και λειτουργικοί για πολύ μεγαλύτερο διάστημα. Η συντήρηση τους θα πρέπει να είναι απόλυτα σύμφωνη με τις προδιαγραφές του κατασκευαστή, αλλά και ο χειρισμός του αυτοκινήτου. Ας δούμε παρακάτω κάποιους βασικούς κανόνες που όλοι θα πρέπει να έχουμε κατά νου, ώστε να μην βρεθούμε στο συνεργείο με μια δαπανηρή βλάβη.   
 
  • Οι κινητήρες με τουρμπίνα θα πρέπει να έρχονται πρώτα στην κατάλληλη θερμοκρασία λειτουργίας και έπειτα να πιέσουμε την λειτουργία του. Καλό θα ήταν λοιπόν, να έχουμε διανύσει πρώτα κάποια χιλιόμετρα νορμάλ οδήγησης με χαμηλές στροφές και γρήγορες αλλαγές, και έπειτα να οδηγήσουμε σε γρήγορες επιδόσεις τον κινητήρα. Σε αντίθετη περίπτωση ελλοχεύει κίνδυνος να σπάσει η τουρμπίνα ή ακόμα και να ραγίσει το μαντέμι του υπερσυμπιεστή.
     
  • Απαγορεύεται να σβήσεις το μοτέρ σου, αμέσως μόλις σταματήσεις το όχημα. Ειδικά αν έχεις διανύσει μεγάλες αποστάσεις, που πίεσαν και «πύρωσαν» την τουρμπίνα κατά την λειτουργία της, είναι επιβεβλημένο να μείνεις σταματημένος, με τον κινητήρα σε λειτουργία για περίπου 3 λεπτά. Αν μια τέτοια διαδικασία σου μοιάζει κουραστική, σκέψου ποιο είναι το κόστος μια καινούργιας τουρμπίνας και είμαστε σίγουροι πως θα αλλάξεις άποψη. Στην αγορά υπάρχουν ειδικά turbo-timer που θα μπορούσαν να κάνουν την διαδικασία αυτή, παιχνιδάκι.
     

 
  • Οκτάνια καυσίμου. Είναι πολλές βιομηχανίες που επιβάλουν την χρήση καυσίμου με συγκεκριμένα οκτάνια, ώστε να λειτουργούν οι κινητήρες αρμονικά. Οι τούρμπο κινητήρες υψηλής απόδοσης είναι αρκετά ευαίσθητοι στο καύσιμο, και δεν θα πρέπει ποτέ να το ξεχνάμε αυτό, γιατί μια μικρή οικονομία στο γέμισμα του ρεζερβουάρ με χαμηλότερων οκτανίων καύσιμο, μπορεί να μας φέρει αντιμέτωπους με μια μεγάλη ζημιά στον κινητήρα.
     
  • Οχι flat out στις χαμηλές στροφές του κινητήρα. Καλό θα ήταν να συνηθίσουμε να βυθίζουμε το πεντάλ του γκαζιού, αφού έχει ανοίξει η πεταλούδα του υπερσυμπιεστή, ώστε να μειώνουμε το φορτίο που δέχεται ο κινητήρας και η τουρμπίνα. Σε διαφορετική περίπτωση, φθείρουμε την τουρμπίνα και η κατανάλωση του καυσίμου ξεπερνά τα όρια.
 
Σε κάθε περίπτωση δεν θα πρέπει να ξεχνάμε πως είναι εντελώς διαφορετική η λειτουργία ενός ατμοσφαιρικού κινητήρα, από έναν turbo, άρα θα πρέπει να αλλάξουμε και τις συνήθειες μας, ώστε να εξασφαλίσουμε την αξιοπιστία του.