Αισθητήρας Λάμδα: Τι είναι και πως επηρεάζει την κατανάλωση;
Διαβάστηκε από 57421 αναγνώστες - 2/1/2021
Είναι ένας από τους σημαντικότερους αισθητήρες του αυτοκινήτου και όταν δυσλειτουργεί βλέπουμε την κατανάλωση να αυξάνεται. Τι είναι ο αισθητήρας Λάμδα, πώς λειτουργεί και πότε χρήζει αντικατάστασης;
Κάθε σύγχρονο αυτοκίνητο εξοπλίζεται με μία σειρά από αισθητήρες, οι οποίοι συλλέγουν δεδομένα, τα οποία με τη σειρά της τα επεξεργάζεται η ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου (ECU). Το ίδιο ισχύει για τον κινητήρα και τα περιφερειακά του συστήματα. Υπάρχουν αισθητήρες που ελέγχουν, για παράδειγμα, τη θερμοκρασία στο κύκλωμα ψύξης και ειδοποιείται ο οδηγός όταν υπάρξει υπερθέρμανση. Ένας από τους σημαντικότερους αισθητήρες είναι ο Λάμδα, ο οποίος βρίσκεται στο σύστημα εξαγωγής του κινητήρα. Χωρίς αυτόν η λειτουργία του κινητήρα θα ήταν αναμφισβήτητα προβληματική και η κατανάλωση θα εκτοξευόταν. Ας δούμε για ποιον λόγο υπάρχει στο αυτοκίνητο, πως λειτουργεί και πότε ο ιδιοκτήτης πρέπει να προχωρήσει σε αντικατάσταση.
Πώς λειτουργεί ο αισθητήρας Λάμδα;
Αρχικά θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι ένας κινητήρας λειτουργεί καταναλώνοντας βενζίνη και αέρα. Βασικός στόχος είναι να «εκμεταλλεύεται» πλήρως το καύσιμο που του παρέχει το σύστημα τροφοδοσίας. Για να συμβεί κάτι τέτοιο θα πρέπει να υπάρχει τέλεια καύση. Στην περίπτωση των κινητήρων βενζίνης, αυτό σημαίνει ότι πρέπει το εισερχόμενο μείγμα στον κινητήρα να καίγεται σε αναλογία αέρα/βενζίνης 14,7:1, δηλαδή σε 14,7 μέρη αέρα να αντιστοιχεί ένα μέρος βενζίνης. Πώς θα γίνει αυτός ο έλεγχος; Ακριβώς εδώ έρχεται ο αισθητήρας Λάμδα, ο οποίος βρίσκεται μετά την πολλαπλή εξαγωγής, ακριβώς πριν από τον καταλύτη και μετρά την ποσότητα άκαυστου οξυγόνου στα καυσαέρια (γι αυτό ονομάζεται και αισθητήρας οξυγόνου). Ο «εγκέφαλος» του αυτοκινήτου αξιολογεί τα δεδομένα του συγκεκριμένου αισθητήρα και ρυθμίζει συνεχώς την ποσότητα του καυσίμου που θα ψεκαστεί, ώστε να επιτυγχάνεται σωστή αναλογία. Έτσι, το μείγμα αέρα/καυσίμου δεν είναι ούτε πλούσιο (περίσσεια βενζίνης), ούτε φτωχό (περίσσεια αέρα). Σε πολλά αυτοκίνητα υπάρχει και ένας δεύτερος αισθητήρας Λάμδα αμέσως μετά τον καταλύτη. Αυτός ελέγχει αν ο καταλυτικός μετατροπέας λειτουργεί σωστά καταγράφοντας την ποσότητα οξυγόνου στα καυσαέρια που περνούν από τον καταλύτη.
Πότε πρέπει να γίνει αντικατάσταση;
Όπως ήδη θα έχετε διαπιστώσει, ο αισθητήρας Λάμδα είναι ιδιαίτερα σημαντικός διότι τα αποτελέσματα των μετρήσεών του είναι αυτά που θα καθορίσουν πόση βενζίνη θα πρέπει να ψεκαστεί στον κινητήρα. Ένας αισθητήρας που στέλνει λάθος μετρήσεις θα οδηγήσει σε μεγάλη αύξηση της κατανάλωσης και των εκπομπών ρύπων. Συγκεκριμένο χρονικό ή χιλιομετρικό όριο για την αντικατάσταση του αισθητήρα Λάμδα δεν υπάρχει. Ωστόσο, σε περίπτωση που παρατηρήσετε «διακοπές» ή αρρυθμίες στη λειτουργία του κινητήρα είναι πιθανό να ευθύνεται ο συγκεκριμένος αισθητήρας. Εννοείται, βέβαια, ότι η αδικαιολόγητη αύξηση της κατανάλωσης είναι το πιο έντονο σημάδι ότι ήρθε η ώρα της αντικατάστασης. Καταστάσεις που μειώνουν σημαντικά τη διάρκεια ζωής του αισθητήρα Λάμδα είναι η κακής ποιότητας βενζίνη και η υπερβολική κατανάλωση λιπαντικού από τον κινητήρα.