6 φωτογραφίες »

«Πατινάρισμα» συμπλέκτη: Πώς να το αποφύγεις

Διαβάστηκε από 1040 αναγνώστες

Μία από τις πιο συχνές βλάβες στο συμπλέκτη, είναι το ονομαζόμενο «πατινάρισμα», ή αλλιώς γλίστρημα, το οποίο μπορεί σε ορισμένες περιπτώσεις να γίνει επικίνδυνο, αφού δεν επιτρέπει στο αυτοκίνητο να επιταχύνει σωστά. Πού οφείλεται αυτό, και πώς θα το αποφύγουμε;

Η σωστή λειτουργία του συμπλέκτη του αυτοκινήτου σας είναι ζωτικής σημασίας για την ασφάλεια σας. Στην ουσία αυτό που κάνει ο συμπλέκτης, είναι η απομόνωση του κινητήρα από το κιβώτιο ταχυτήτων κάθε φορά που ο οδηγός αλλάζει ταχύτητα. Ο συμπλέκτης χωρίζεται σε μηχανικό ξηρό, υδραυλικό και ηλεκτρικό. Για να λειτουργήσει σωστά το σύστημα συμπλέκτη πρέπει οι επιφάνειες που βρίσκονται σε επαφή (δίσκος, συμπλέκτης, βολάν) να έχουν μεγάλο συντελεστή τριβής ώστε αντίστοιχα να μεταδοθεί αρκετή ροπή από το κινητήρα στο κιβώτιο ταχυτήτων.



Το «πατινάρισμα» ή αλλιώς «γλίστρημα» είναι ένα από τα πιο συνηθισμένα προβλήματα που παρουσιάζει ο συμπλέκτης του αυτοκινήτου, κάνοντας τη οδηγική σας εμπειρία πιο επικίνδυνη, ειδικότερα σε δρόμους με μεγάλες ανηφόρες που απαιτείται μεγαλύτερη ροπή. 


Που οφείλεται το πατινάρισμα;

Βλάβη στο μηχανισμό του συμπλέκτη:  Μπορεί να οφείλεται σε φθαρμένη ντίζα, σε χαλασμένο δίχαλο μηχανικού συμπλέκτη, ή και σε πρόβλημα στη στεγανότητα των τμημάτων σε αυτοκίνητα με υδραυλικό συμπλέκτη.

Ζημιά των επενδύσεων τριβής και της επιφάνειας του δίσκου: Όταν οι επενδύσεις τριβής φθαρούν σε μεγάλο βαθμό, δεν ασκούν σωστή πίεση στην επιφάνεια του βολάν, εξαιτίας του μειωμένου πάχους των επενδύσεων. 

Όταν οι επενδύσεις τριβής έχουν λαδώσει:  Υπάρχει περίπτωση να έχουν γρασάρει οι επενδύσεις τριβής, μειώνοντας την τραχύτητά τους. Εξαιτίας του χαμηλότερου συντελεστή τριβής, τα τμήματα που έρχονται σε επαφή γλιστρούν.

Χαλάρωση του ελατηριωτού διαφράγματος: Όταν μειώνεται η ελαστικότητα του ελατηρίου, η πίεση που εφαρμόζεται στο δίσκο του συμπλέκτη, κατά την πίεση του πεταλιού, δεν είναι αρκετή για να λειτουργήσει ο μηχανισμός σωστά.

Βλάβη στο μηχανισμό αντιστάθμισης φθοράς: Όταν υπάρχει δυσλειτουργία του ελατηρίου του αισθητήρα ή της ροδέλας ρύθμισης, η πίεση που ασκείται στο συμπλέκτη μειώνεται πολύ με αποτέλεσμα να μην είναι εφικτή η ρύθμισης της απόστασης και έτσι το αυτοκίνητο πατινάρει. 


8 Συμβουλές αποφυγής πατιναρίσματος    

1) Να ξεκινάτε πάντα το αυτοκίνητο σας  με την πρώτη ταχύτητα εκτός σε περιπτώσεις ολισθηρών επιφανειών. 

2) Να πατάτε το πετάλι του συμπλέκτη με τη μια μέχρι το τέρμα, αλλά να το αφήνετε αργά, αποτρέποντας το γλίστρημα. 

3) Όταν είστε σταματημένοι για ώρα όπως σε φανάρια ή σε μποτιλιάρισμα, να προσπαθείτε να μην μένετε με ταχύτητα αλλά να βάζετε νεκρά, ώστε το φορτίο που δέχεται το ρουλεμάν απελευθέρωσης να μειώνεται. 

4) Καλό είναι το αυτοκίνητο σας να μην είναι υπερβολικά φορτωμένο. 

5) Ο κάθε οδηγός έχει διαφορετικό τρόπο οδήγησης οπότε όσο μπορείτε, να μην επιτρέπετε σε διαφορετικά άτομα να οδηγούν το αυτοκίνητο σας. Έτσι θα επιτύχετε μειωμένη τη φθορά του συμπλέκτη. 

6) Αποφύγετε τη συνήθεια να έχετε το πόδι σας κολλημένο στο πετάλι του συμπλέκτη, να κατεβάζετε ταχύτητες κατά την οδήγηση σε κατηφόρες, όπως επίσης τις απότομες επιταχύνσεις καθώς επιφέρουν πρόωρες βλάβες στο συμπλέκτη. 

7) Επίσης μην αφήνετε άσκοπα το χέρι πάνω στο λεβιέ ταχυτήτων, ασκείται πίεση άθελα και προκαλείται φθορά.

8) Απευθυνθείτε στα συνεργεία που εμπιστεύεστε για να σας προτείνουν ποιοτικά ανταλλακτικά.