Ξεπερνώντας τα 200 άλογα, βάζουν φωτιά στο δρόμο και δείχνουν mucho χαρακτήρα. Τα Ford Fiesta ST200 και Peugeot 208GTi είναι τα καλύτερα GTi σήμερα. Ποιο όμως θα πάρει το στέμμα;
Το Ford Fiesta ST200 επαναπροσδιορίζει τον όρο fun to drive και αμφισβητεί στα ίσα την sport κυριαρχία του 208GTi. Γκάζια, γρήγορη οδήγηση και στιβαρά σύνολα συγκρίνονται σε όλα. Που καταλήγει όμως αυτή η αμφίρροπη μάχη;
Εκρηκτικό το 208, διακριτικό το Fiesta
Οι αισθητικές επεμβάσεις των δύο κορυφαίων εκδόσεων αρκούν σε κάθε περίπτωση για να τα διαχωρίσουν από τις ταπεινές τους εκδόσεις, με το Fiesta να ενσωματώνει κάποιες μοναδικές λεπτομέρειες σε αυτή την έκδοση, όπως το χρώμα Storm Grey και τις ζάντες των 17 ιντσών σε μαύρη ματ απόχρωση. Από κει και ύστερα τα στοιχεία της εμφάνισης και του «απλού» ST αρκούν για να το καταστήσουν διακριτικά σπορτίφ η political correct. Αντίθετα, η Peugeot για το κορυφαίο της 208 επέλεξε κάτι λιγότερο διακριτικό έως και κραυγαλέο θα λέγαμε. Αρχικά είναι η ιδιαίτερη διχρωμία αυτής της έκδοσης, με το μεγαλύτερο τμήμα του αμαξώματος να είναι μαύρο ματ και το πίσω μέρος σε κόκκινο γυαλιστερό, που δεν συναντάται αλλού. Για τους πιο «χαμηλών τόνων» πάντως το συγκεκριμένο διατίθεται και σε 4 άλλες μονόχρωμες επιλογές. Οι μαύρες ματ 18ιντσες ζάντες, τα μαρσπιέ, η μάσκα με την κόκκινη φάσα στο κέντρο της και οι διπλές απολήξεις των εξατμίσεων στον διαχύτη του πίσω μέρους, συμπληρώνουν την εκρηκτική εικόνα αυτής της έκδοσης.
Το Fiesta αρπάζει περισσότερο ενώ καίει και λιγότερο
Με απόδοση που και στις δύο περιπτώσεις ξεπερνάει τους 200 ίππους (215 είναι η απόδοση του ST200 σε overboost) οι αντίστοιχης χωρητικότητας (1,6 λίτρων) κινητήρες των δύο μικρών είναι σε θέση να χαρίσουν αξιοζήλευτες επιδόσεις, σε συνάρτηση και με το χαμηλό τους βάρος. Ο κινητήρας του Fiesta ST200 καταφέρνει και κονταίνει την τελική σχέση μετάδοσής του, αλλά λόγω των επιπλέον ίππων του δεν περιορίζεται η τελική ταχύτητα του σε σχέση με την έκδοση των 182 ίππων του απλού Fiesta ST. Παράλληλα το μοτέρ έχει «γεμίσει» και δείχνει πιο ζωντανό και με καλύτερη απόκριση σε όλο το φάσμα του, επιτυγχάνοντας καλύτερες τιμές επιδόσεων κυρίως στις ρεπρίζ. Ο ήχος που θα φτάνει στα αυτιά σας είναι μαγικός.
Όπως και στην απλή GTi έκδοση του 208 έτσι και εδώ αποδίδει 208 ίππους, όμως έχει ελαφρώς μεγαλύτερη ροπή (300 από 280 Nm). Στην πράξη ο υπερτροφοδοτούμενος κινητήρας των 1,6 λίτρων παρουσιάζει πολύ καλό τράβηγμα από χαμηλά και βρίσκεται στα φόρτε του στις μεσαίες στροφές λειτουργίας του, ενώ στα αυτιά εδώ φτάνει ο ήχος των εξατμίσεων. Οι επιδόσεις είναι κατά 0,8 δλ. καλύτερες στο Fiesta ST σε όλες τις μετρήσεις των ρεπρίζ, με το Peugeot να εμφανίζει καλύτερες τιμές επιτάχυνσης από στάση. Και στην κατανάλωση το Fiesta παίρνει κεφάλι, αφού σε συνθήκες πραγματικής κατανάλωσης, απαιτεί 9,0 λτ./100 χλμ σε αντίθεση με το γαλλικό που καίει 9.5 λτ./100χλμ.
Το 208GTi είναι εντυπωσιακά σταθερό και γρήγορο στις στροφές
Η συμπεριφορά των δύο μικρών GTi που συγκρίνουμε είναι ικανή να σε καθηλώσει δίδοντάς σου κίνητρο να επιλέγεις πάντοτε την πιο μακρινή αλλά στριφτερή διαδρομή. Το καθένα με τον δικό του ξεχωριστό τρόπο όμως. Αρχίζοντας με το νεότερο Fiesta ST200, αυτό φέρει νέα αμορτισέρ και ελατήρια με αποτέλεσμα να είναι πιο σκληρό και πιο χαμηλό από το νορμάλ ST, ενώ μεγαλύτερη σε πάχος είναι η αντιστρεπτική εμπρός για να διαχειριστεί καλύτερα την αυξημένη δύναμη που περνάει στους εμπρός τροχούς.
Εάν συναντήσετε λακκούβες, προσπαθήστε να τις αποφύγετε καθώς η ανάρτηση δεν θα τις φιλτράρει. Από την άλλη πλευρά όμως, με αυτό το setup το Fiesta αποδεικνύεται πιο σταθερό στα πολλά χιλιόμετρα (από το απλό ST) και είναι πάντα έτοιμο να περάσει άμεσα τις εντολές του οδηγού του στο δρόμο σε σπορ αναζητήσεις του.
Αρχικά έχει την τάση να ελαφραίνει σε κάθε άφημα ή μετρίασμα του πεντάλ του γκαζιού και έτσι έχεις ουσιαστικά 2 επιλογές, είτε να πατήσεις ξανά για να φορτίσει το πλαίσιο, είτε να βάλεις στο παιχνίδι το πίσω μέρος μέσω του τιμονιού. Αυτό είναι πανταχού παρόν και αποτελεί το βασικότερο στοιχείο του fun to drive χαρακτήρα του όντας πολύ «ζωντανό», ενώ ακόμα και στην ρύθμιση sport του ESP, οι γωνίες που διαγράφει το πίσω μέρος και πάλι είναι μεγάλες και δεν σου στερούν τίποτα από την απόλαυση.
Στην πρώτη περίπτωση, με επιθετική χρήση του γκαζιού, η υποστροφή δεν λείπει από το μενού της οδικής του συμπεριφοράς (με το ESP απενεργοποιημένο), με το αναβαθμισμένο ηλεκτρονικό μπλοκέ (Τorque Vectoring) να δείχνει να μην μπορεί να την διαχειριστεί απαιτώντας διόρθωση μέσα στη στροφή. Το Peugeot 208 GTi by Peugeot Sport από την άλλη, έχει δεχθεί καίριες βελτιώσεις από το αγωνιστικό παρακλάδι της εταιρείας, που του προσέδωσε αυτό που έλειπε από το απλό 208 GTi. Αρχικά η ανάρτηση έχει «σφίξει» πάρα πολύ, διαθέτει πιο κοντά ελατήρια και -αντίθετα με το σύνηθες- πιο λεπτή αντιστρεπτική, ενώ τα μετατρόχια έχουν μακρύνει, με το όλο σύστημα να διαθέτει και άλλη γεωμετρία. Η ανάρτηση κοπανάει και σε αυτή την περίπτωση, όμως συγκριτικά έχει καλύτερη απορροφητικότητα.
Το 208 GTi είναι πιο απόλυτα σπορ αυτοκίνητο τόσο στην θεωρία όσο και στην πράξη. Είναι εξαιρετικά σταθερό και συγκλονιστικά γρήγορο σε πολύ κλειστά στριφτερά κομμάτια, ενώ με την ίδια ευκολία μπορεί να διαγράφει εντυπωσιακές τροχιές σε πιο ανοιχτές διαδρομές (με το ειδικά ρυθμισμένο ESP απενεργοποιημένο). Το 208 GTi δεν έχει αντίπαλο σε στροφές και μπορεί να ταπεινώσει πολύ ισχυρότερα αυτοκίνητα.
Αν το παρακάνεις με το γκάζι και καταφέρεις να ξεπεράσεις τα ασύλληπτα επίπεδα πρόσφυσης που χαρίζουν τα Michelin Pilot Super Sport, η υποστροφή θα έρθει, αλλά όπως και στο Fiesta, με τις κατάλληλες κινήσεις σε γκάζι και τιμόνι θα βάλεις εύκολα το πίσω μέρος στην όλη διαδικασία. Για να την προλάβεις μπορείς απλά να αποσταθεροποιήσεις και σε αυτό το πίσω μέρος πριν την στροφή και να το βάλεις όπως θες στο apex, χωρίς να ανησυχείς για την έξοδο, αφού το Torsen δεν θα σε προδώσει ποτέ.
Τέλος, τα φρένα και στα δύο αυτοκίνητα συμπληρώνουν τον GTi χαρακτήρα τους, με το 208 GTi να φρενάρει καλύτερα από τα 100 χλμ./ώρα.
Το ST ποιοτικότερο και με πιο ενδιαφέρουσα κονσόλα
Διαφορετικό χαρακτήρα εμφανίζουν τα δύο καυτά GTi και στο εσωτερικό τους, με το νεότερο Fiesta να απευθύνεται σε πιο ευρύ κοινό μέσω του και πάλι πιο διακριτικού του προφίλ. Στην ST200 έκδοση που ως βάση έχει την κορυφαία εξοπλιστική έκδοση του ST, το Fiesta φέρει τα ίδια μπάκετ Recaro καθίσματα αλλά αποκλειστικά μαύρου χρώματος, διακοσμητικά φωτιζόμενα μαρσπιέ, ένθετα από ανθρακόνημα στο ταμπλό, ανασχεδιασμένα αλουμινένια πεντάλ και σπορ τιμόνι ST.
Το Peugeot 208 GTi by Peugeot Sport ξεχωρίζει από τα πιο εντυπωσιακά μπάκετ καθίσματα, το flat bottom και μικρό σε διάμετρο τιμόνι με την κόκκινη ραφή στη θέση της ευθείας, αλλά και τις κόκκινες λεπτομέρειες σε επιλογέα και πίνακα οργάνων. Η θέση οδήγησης αν και είναι χαμηλότερα τοποθετημένη, είναι καλύτερη στο ST, με τον οδηγό να νιώθει πιο άνετα και οικεία μαζί του, αφού το μικρό τιμόνι στο Peugeot και η λογική i-Cockpit που υιοθετεί το εσωτερικό γενικότερα, ξενίζει αρχικά.
Η ποιότητα κατασκευής βρίσκεται σε πολύ καλά επίπεδα και στα δύο μικρά «πυραυλάκια», όμως και πάλι το μοντέλο της Ford έχει ένα μικρό προβάδισμα, με το 208 να διακρίνεται συγκριτικά στον τομέα της εργονομίας με την οθόνη αφής του συστήματος infotainment απέναντι στην κονσόλα με την πληθώρα κουμπιών του Fiesta ST200. Οι χώροι είναι καλοί για 4 επιβάτες με τον χώρο αποσκευών να επαρκεί με όγκο 290 λίτρων στο Fiesta και 285 λίτρων στο 208.
Συμπέρασμα
Μία βόλτα (με στροφές) είναι αρκετή για να βγάλεις τα συμπεράσματα σου και να καταλήξεις τι θα να οδηγείς για την υπόλοιπη ζωή σου. Αν θέλεις ωραίο ήχο, καλή απόκριση κινητήρα κατανάλωση και μοναδική θέση οδήγησης πήγαινε σε μία αντιπροσωπεία Ford. Αν θέλεις σπορ εμφάνιση, αποτελεσματικότητα στη γρήγορη οδήγηση οδική αίσθηση και κορυφαία φρένα, ξεκίνα να μιλάς γαλλικά.