3 φωτογραφίες »

Busso V6: Ο κορυφαίος κινητήρας στην ιστορία της Alfa

Διαβάστηκε από 1998 αναγνώστες - 29/4/2021

«Alfa Romeo σημαίνει κινητήρες», είχε πει πριν από πολλά χρόνια ο Giuseppe Busso, τεχνικός διευθυντής της ιταλικής φίρμας και το ρητό του επιβεβαιώνεται πλήρως με κινητήρες σαν τον απίστευτο Busso V6. Ώρα να θυμηθούμε το «διαμάντι» των Ιταλών!

Καθώς τα αυτοκίνητα της Alfa Romeo εξελισσόντουσαν και γινόντουσαν πιο ογκώδη, η ιταλική φίρμα αποφάσισε ότι έπρεπε να μην περιοριστεί αποκλειστικά στα τετρακύλινδρα μοτέρ, αλλά να περάσει και σε έναν μεγαλύτερο κινητήρα. Έτσι κι έγινε, η εξέλιξη ενός V6 κινητήρα ξεκίνησε στις αρχές της δεκαετίας του 70 και ολοκληρώθηκε μετά από πολλά χρόνια, αφού ακόμα και σε πιο πρόσφατα μοντέλα όπως η κορυφαία 147 GTA συναντάμε τέτοιου τύπου μοτέρ. Ας δούμε τα σημαντικότερα στάδια της εξέλιξής του.

Ο Busso V6 στην πρώτη του εκδοχή ήταν ένα μοτέρ με περιεχόμενη γωνία 60 μοιρών και χωρητικότητα 2.492 κ.εκ., ενώ υπήρχε ένας εκκεντροφόρους για να κινεί τις βαλβίδες της κάθε πλευράς του V. Η ισχύς του ήταν πέρα για πέρα ικανοποιητική, αφού άγγιζε τους 160 ίππους και η ροπή έφτανε τη μέγιστη τιμή των 228 Nm. Με το πέρασμα του χρόνου, η ισχύς αυξήθηκε, φτάνοντας στο σημείο να «φλερτάρει» ακόμα και με τους 200 ίππους.



Ο πρώτος V6 με 100+ ίππους ανά λίτρο
Το επόμενο βήμα στην αξιοποίηση του Busso V6 δε θα μπορούσε να είναι κάτι άλλο πέρα από την ενσωμάτωση συστήματος υπερπλήρωσης, το οποίο μάλιστα προέρχονταν από τη Mitsubishi. Με τον τότε V6 της Alfa να έχει χωρητικότητα 2 λίτρων, επιτεύχθηκε ισχύς που ξεπέρασε τους 200 ίππους, καθιστώντας το μοτέρ της πολυτελούς 164 σε έναν θρυλικό V6 που ξεπέρασε για πρώτη φορά το όριο των 100 ίππων (103 πιο συγκεκριμένα) στο λίτρο. Το αποτέλεσμα ήταν εντυπωσιακό, με την Alfa 164 να επιταχύνει στα 0-100 χλμ./ώρα σε  μόλις 7,7 δλ.

Μπορεί η υπερτροφοδοτούμενη εκδοχή του Busso V6 να εντυπωσίασε, αλλά αυτό δε σημαίνει σε καμία των περιπτώσεων ότι η ατμοσφαιρική του εκδοχή σταμάτησε να εξελίσσεται. Αναλυτικότερα, το μοτέρ απέκτησε τέσσερις βαλβίδες σε κάθε θάλαμο καύσης και στην έκδοση των 2,5 λτ. η ισχύς εκτοξεύθηκε στους 231 ίππους στην 3λιτρη έκδοχή.



Για το τέλος αφήσαμε τη δημοφιλέστερη εκδοχή του Busso V6 που δεν ήταν άλλη από την τελευταία και ισχυρότερη. Ασφαλώς αναφερόμαστε στο μοτέρ που συναντάμε κάτω από το καπό των 147 και 156 GTA. Με την ολοκλήρωση της ζωής του, λοιπόν, ο συγκεκριμένος κινητήρας υπερκυβίστηκε στα 3,2 λτ. και η ισχύς του έφτασε στους 250 ίππους. Ενδεικτικά, στην περίπτωση της Alfa Romeo 147 GTA των 1.435 κιλών, τα 0-100 χλμ./ώρα ήταν υπόθεση μόλις 6,3 δλ. και η τελική ταχύτητα άγγιζε τα 246 χλμ./ώρα. Το τέλος του θρυλικού Busso V6 ήρθε εν έτει 2005, ύστερα από πιέσεις μείωσης των εκπομπών ρύπων που δέχθηκε η Alfa Romeo.