autoagora.gr logo
TEST ΣΥΝΕΡΓΕΙΩΝ ΤΙΜΕΣ LEASING SHORT VIDEOS
Τι ζημιά μπορεί να προκαλέσει το ζέσταμα του κινητήρα;

Τι ζημιά μπορεί να προκαλέσει το ζέσταμα του κινητήρα;

Διαβάστηκε από 32662 αναγνώστες - 11/4/2024

Είναι η ώρα να καταρριφθεί ακόμη ένας μύθος. Περιμένεις και συ να ζεσταθεί ο κινητήρας σου; Ξανασκέψου το καθώς οι τεχνολογίες προχωράνε και αυτά που ζητάνε τα αυτοκίνητα αλλάζουν. Τι συμβαίνει τελικά στα κρίσιμα πρώτα λεπτά;

Σίγουρα σας έχει τύχει, κυρίως τις πρωινές ώρες (εντονότερα εάν οι θερμοκρασίες είναι χαμηλές) ο κινητήρας να είναι ασυνήθιστα πιο θορυβώδης και οι στροφές στο ρελαντί να είναι σταθερά αυξημένες.  Και τα δύο παραπάνω είναι φυσιολογικές και επιθυμητές λειτουργίες που φέρνει εις πέρας ο εγκέφαλος του αυτοκινήτου με όνομα  «κρύα εκκίνηση».  
Εάν ο κινητήρας είναι σε αδράνεια για μεγάλο χρονικό διάστημα, τότε τα υγρά λίπανσης, ψύξης κ.α. έχουν πολύ χαμηλή θερμοκρασία, με αποτέλεσμα  τα «μέταλλα» να έχουν συσταλεί.  Ο εγκέφαλος, αναγνωρίζοντας το, εκτελεί μία σειρά λειτουργιών ώστε η μετάβαση από τη χαμηλή στη φυσιολογική θερμοκρασία λειτουργίας να γίνει ομοιόμορφα αλλά και γρήγορα. Ουσιαστικά σκοπός είναι ο κινητήρας να μην στροφάρει για μεγάλο χρονικό διάστημα κάτω από ακραίες συνθήκες.


Πως λειτουργεί η κρύα εκκίνηση με απλά λόγια
Μόλις ενεργοποιηθεί η λειτουργία cold start map, αμέσως ανεβαίνουν οι στροφές του κινητήρα με αποτέλεσμα να υπερνικηθούν οι αυξημένες δυνάμεις τριβής των μετάλλων αλλά και να γίνεται ταχύτερη έξοδος του μίγματος από το θάλαμο. Έτσι δεν πραγματοποιείται καθίζηση άκαυστης βενζίνης  στα τοιχώματα του θαλάμου καύσης και αποφεύγονται ζημιές. Ακόμη, κατά την κρύα εκκίνηση, το μίγμα είναι αρκετά πιο «πλούσιο», δηλαδή η περιεκτικότητα βενζίνης είναι αυξημένη. Αυτό συμβαίνει γιατί η χαμηλή θερμοκρασία δεν επιτρέπει τη σωστή καύση του, καθώς δυσκολεύεται να γίνει αέριο και έτσι επεμβαίνουν τα συστήματα fuel injection, τα οποία εμπλουτίζουν το μίγμα με περισσότερο καύσιμο.
 
Τι πρέπει να κάνεις λοιπόν; 
Εάν επιμένετε να αφήνετε τον κινητήρα σας να δουλεύει στο ρελαντί μέχρι να ανεβάσει κανονικά θερμοκρασία αφενός ξοδεύετε καύσιμα χωρίς λόγο και αφετέρου αυξάνετε τον χρόνο λειτουργίας του σε χαμηλές συνθήκες. Κάνετε δηλαδή αυτό που πρέπει να αποφύγετε και κινδυνεύετε με μεγάλες ζημιές Δεν είναι τυχαίο πως το 90% της φθοράς ενός κινητήρα γίνεται στα πρώτα λεπτά της λειτουργίας του λόγω της χαμηλής θερμοκρασίας. Εάν θέλετε να είστε καλυμμένοι από όλες τις πλευρές, αφήστε τον να λειτουργήσει για 30 δευτ. και μετά ξεκινήστε κανονικά προσέχοντας να μην ξεπερνάτε τις 2.5000 στροφές μέχρι να «πιάσουν» τη σωστή θερμοκρασία τα υγρά του αυτοκινήτου.


Ιδιαίτερες περιπτώσεις
Σε πολλά sport και καθαρόαιμα αυτοκίνητα, το βιβλίο του κατασκευαστή ορίζει τον χρόνο και τον τρόπο που πρέπει να λειτουργήσει τον κινητήρα ο οδηγός μετά από μακροχρόνια αδράνεια.  Καθώς δεν πρόκειται για απλά αυτοκίνητα, χρήζουν διαφορετικής εκκίνησης και λειτουργίας ανάλογα με θερμοκρασίες περιβάλλοντος, χιλιόμετρα και καύσιμο.
 

Ακολουθήστε το Αutoagora στο Google News. Bρείτε όλες τις ειδήσεις
Σχολιάστε