Tα Crossovers είναι αυτή την στιγμή, ότι πιο hot σε πωλήσεις για όλες της βιομηχανίες αυτοκινήτου. Καταφέρνουν και συγκεντρώνουν αρκετά χαρακτηριστικά κι αυτό τα κάνει πολυχρηστικά. Εσύ ήξερες πως 1 από τα 3 πρώτα Crossover ήταν Ελληνικής σχεδίασης και κατασκευής?
Η ανάγκη για ένα αυτοκίνητο που θα μπορεί να τα βγάζει πέρα σε κάθε συνθήκη, δεν είναι καινούργια. Μπορεί ο εμπορικός όρος Crossover να είναι μια πρόσφατη εφεύρεση, η έννοια όμως δεν είναι. Οι λόγοι είναι προφανείς. Έχουν το κατάλληλο ύψος από το έδαφος, και όλα τα πλεονεκτήματα της οδήγησης των SUV, αλλά παράλληλα είναι μικρά και αποτελεσματικά σαν οικογενειακά αυτοκίνητα. Διατηρούν την πρακτικότητα ενός αυτοκινήτου τριών όγκων (sedan) ή δύο όγκων (hatchback) ενώ είναι φιλικά προς την οικογένεια. Πολλές περιπτώσεις είναι ιδιαιτέρως fun 2 drive, που σε συνδυασμό με την χρηστικότητα τους, τα κατατάσσουν στις Top επιλογές του αγοραστικού κοινού. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε πως ήδη τα Crossovers έχουν ακόμη εκθρονίσει τα αυτοκίνητα τριών όγκων (sedan) για να γίνουν το πιο δημοφιλές είδος αμαξώματος που πωλούνται στην Αμερική.
Η έμπνευση του Γουλανδρή
Όλη η παγκόσμια βιομηχανία αυτοκινήτου, έχει κάνει μια απότομη στροφή τα τελευταία χρόνια στα χρηστικά αυτοκίνητα της που γεμίζουν το κενό μεταξύ των συμβατικών οχημάτων και των οικογενειακών αυτοκινήτων. Ποια ήταν όμως τα 3 πρώτα Crossovers που έδωσαν το αρχικό στίγμα αυτής της ανάγκης που είχε η αγορά?
Λίγο καιρό πριν σας μιλήσαμε εδώ για την ιστορία της Ελληνικής εταιρίας της εφοπλιστικής οικογένειας του Γουλανδρή, Enfield Neorion στην Σύρο. Ξέχωρα από το πρώτο ηλεκτροκίνητο αυτοκίνητο στον κόσμο (E8000ECC), τα σχέδια του διορατικού επιχειρηματία είχαν κι άλλες βλέψεις. Το όραμα του Γιάννη Γουλανδρή ήταν να κατασκευάσει ένα αυτοκίνητο παντός εδάφους (SUV), που να διαθέτει τις ανέσεις μιας τετράθυρης λιμουζίνας, τη δυναμική ενός ισχυρού τζιπ και αισθητικά gangsta στοιχεία της εποχής του 1930.
Έτσι λοιπόν ανέθεσε στον αρχιτέκτονα αλλά και βιομηχανικό σχεδιαστή της εταιρίας του Γιώργο Μιχαήλ, την οδηγία να σχεδιάσει ένα πολυχρηστικό αυτοκίνητο με τα παραπάνω χαρακτηριστικά. Ο αρχικός σχεδιασμός του ξεκίνησε στα τέλη του 1973, στο χώρο όπου ήδη παράγονταν τα ηλεκτροκίνητα Enfield-8000, για την αγορά της Μεγάλης Βρετανίας. Ο σχεδιασμός του αυτοκινήτου κράτησε ένα μήνα. Όλη αυτή την περίοδο γινόταν εργασίες και κατασκευές στον χώρο των ναυπηγείων ώστε να δημιουργηθούν οι κατάλληλες υποδομές για την έναρξη της κατασκευής του.
Το τελικό σχέδιο παρουσίαζε ένα πολυτελές αυτοκίνητο παντός εδάφους με έντονη κλίση προς ένα επιβατικό, με V8 κινητήρα, 5300cc και 2 διαφορικά από Jeep Wagoneer. Ο κινητήρας αποτελούσε ένα κόσμημα της εποχής αφού ήταν από τους πλέον ισχυρούς που κυκλοφορούσαν εκείνη την περίοδο, με απίστευτη δύναμη και ροπή. Μέσα σε 15 ημέρες κατασκευάστηκε το ξύλινο μοντέλο που απετέλεσε τη «βάση» για το στήσιμο του σκελετού, αλλά και για τη σφυρηλάτηση των φύλλων του αλουμινίου, που απετέλεσαν την εξωτερική επένδυση το αμαξώματος. Έπειτα από 8 οκτώ μόλις μήνες ολοκληρώθηκε η κατασκευή του 1ου ελληνικού SUV, ενώ αμέσως ξεκίνησε η κατασκευή ενός 2ου.
Το όραμα του Έλληνα εφοπλιστή ήταν πλέον γεγονός και ονομάστηκε Neorion Chicago. Η ονομασία προήλθε από τα ναυπηγεία στο Νεώριο της Σύρου, με έμβλημα την άγκυρα, που ήταν και το σήμα των ναυπηγείων. Τα γνωστά προβλήματα της γραφειοκρατίας στην χώρα μας, δεν έδωσαν έγκριση τύπου στο συγκεκριμένο εγχείρημα και το αποτέλεσμα ήταν να σταματήσει η παραγωγή στα δυο πρώτα μοντέλα τα οποία και πουλήθηκαν στο εξωτερικό. Το ένα από τα δυο μοντέλα έχει διασωθεί και βρίσκετε στο Εκθετήριο αυτοκινήτων ΝΟΗΣΙΣ στη Θεσαλλονίκη.
Willys-Overland Jeepster
Λίγο μετά τον 2ο Παγκόσμιο πόλεμο η εταιρία Willys παρουσίαζε την κατασκευή 3 επαγγελματικών μοντέλων. Το CJ (civilian Jeep), Jeep Wagon και Jeep Truck αποτελούσαν τις βασικές επιλογές των γεωργών και επαγγελματιών. Μετά την απόφαση της εταιρίας να αποκτήσει μια καλύτερη θέση στην αγορά των καταναλωτών, η Willys αποφάσισε να κατασκευάσει ένα συμβατικό επιβατικό αυτοκίνητο με το ίδιο στυλ και τη στιβαρότητα ενός τζιπ.
Και αν το τελικό αποτέλεσμα δεν αποτελεί την απόδειξη της σημερινής χρηστικότητας ενός Crossover, τεχνικά το Willys-Overland Jeepster μπορεί να είναι η πρώτη αληθινή προσπάθεια για ένα όχημα με τέτοιες προδιαγραφές.
Το Jeepster ήταν εφοδιασμένο με έναν 4κύλινδρο κινητήρα και κιβώτιο 3 ταχυτήτων και πισωκίνηση. Ήταν εξοπλισμένο με ένα άνετο εσωτερικό και μικρές πινελιές φινέτσας, όπως καλύμματα ζαντών και σκιάδια. Κυκλοφόρησε και σε sport αλλά και σε cabrio έκδοση. Μεγάλη επιτυχία σε πωλήσεις δεν κατάφερε να κάνει αλλά αναμφίβολα εισήγαγε τη βασική αρχή του πως πρέπει να είναι ένα crossover.
AMC Eagle
Στις αρχές του 1980, σε μια εποχή που η Αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία βρισκόταν σε καθολική πτώση, παρουσιάστηκε το AMC Eagle. Ο σχεδιασμός του ήταν αδιαμφισβήτητα απίστευτα επαναστατικός, αλλά δυστυχώς δεν κατάφερε να ξεχωρίσει και να θεσπίσει μερίδιο στην αγορά αυτοκινήτων, αφού η εποχή δεν βοήθησε.
Κι ενώ ουσιαστικά μοιάζει με ένα τυπικό πλέον Station Wagon, η μόνιμη τετρακίνηση ήταν το πιο ρηξικέλευθο προσόν του, αφού ουσιαστικά ήταν το πρώτο των επιβατικών αυτοκινήτων. Αυτό έκανε το Eagle δυνατό σε οποιαδήποτε πρόκληση στα εκτός δρόμου μονοπάτια, αλλά και για την ικανότητα του σε συνθήκες κακοκαιρίας, λόγοι που και σήμερα είναι από τους κυριότερους για την απόκτηση ενός Crossover.