Θα σου φαινόταν περίεργο αν σου λέγαμε ότι ένα ηλεκτρικό scooter μπορεί να αντικαταστήσει το αυτοκίνητο στην πόλη; Ίσως, αλλά αναλόγως την χρήση που κάνεις μπορεί να αποδειχτεί βάλσαμο για την τσέπη σου. Δες τι κερδίζεις σε χρόνο και κατανάλωση, αλλά μάθε και τι ισχύει γύρω από την αυτονομία τους και το χρόνο φόρτισης.
Γλυτώνεις χρόνο, άγχος και χρήματα
Εκτός από το χρόνο που γλυτώνεις, τα ηλεκτρικά scooter θα «αποφορτίσουν» και τα καθημερινά σου έξοδα από τις βενζίνες που θα γλιτώνεις από το σταμάτα-ξεκίνα του αυτοκινήτου στην κίνηση. Συνήθως το κόστος μετακίνησης ένος τέτοιου scooter δεν ξεπερνάει το 1,5 ευρώ ανά 100 χλμ, νούμερο που αν το βάλεις δίπλα στα λεφτά που δίνει σε καύσιμο για τις μετακινήσεις σου μέσα στην πόλη, θα πάθεις ένα μικρό σοκ από την τεράστια απόσταση που τα χωρίζει. Επίσης όπως προείπαμε με ένα ηλεκτρικό δίκυκλο ξεχνάς το άγχος του παρκαρίσματος, αφού σίγουρα θα βρίσκεις να το σταθμεύεις ακόμα και ακριβώς έξω από το μέρος που θέλεις να πας.
Ποιες είναι οι κατηγορίες των scooter;
Τα ηλεκτρικά scooter έρχονται σε 3 διαφορετικές κατηγορίες στον τομέα της τελικής ταχύτητας, ο οποίος ορίζει αρκετά την χρήση τους αλλά ταυτόχρονα δίνει την δυνατότητα τους καταναλωτές να μην δαπανήσουν περισσότερο χρήματα από όσα απαιτούν οι ανάγκες του. Συγκριμένα υπάρχουν δίκυκλα που φτάνουν μέχρι τα 25 χλμ./ώρα, τα οποία δεν χρειάζονται δίπλωμα, αλλά δεν μπορούν να βγουν σε μεγάλες λεωφόρους. Μετά συναντάμε μοντέλα με τελική έως 45 χλμ./ώρα που χρειάζονται το λιγότερο AM δίπλωμα και μπορούν να κινηθούν σχεδόν παντού, εκτός όμως αυτοκινητόδρομων που είναι παράνομο και τέλος έχουμε τα scooter που φτάνουν ή ακόμα και ξεπερνάνε τα 100 χ.α.ω.(έχουν ταβάνι τα 11.000 Watt), τα οποία ουσιαστικά δεν έχουν κανένα περιορισμό. Ας τα δούμε λίγο πιο αναλυτικά:
- Τα scooter με τελική μέχρι 25 χλμ./ώρα είναι ιδανικά αν οι αναγκαίες καθημερινές σου διαδρομές είναι αρκετά κοντά στο σπίτι σου και δεν θέλεις να ταλαιπώρησε με τα πόδια ή με το ποδήλατο, ενώ συνήθως έχουν χώρο για να κουβαλήσεις ψώνια και μικροαντικείμενα, δίνοντας extra βοήθεια στο supermarket όπου σε γλιτώνουν από κουβάλημα χιλιομέτρων. Η οδήγηση τους γίνεται αποκλειστικά στο δεξιά άκρο του δρόμου και πάντα με σεβασμό προς τα αυτοκίνητα και τις μοτοσυκλέτες που θέλουν να προσπεράσουν. Όπως είπαμε μπορεί να οδηγηθούν χωρίς δίπλωμα, αρκεί ο αναβάτης να έχει συμπληρώσει το 15 έτος.
- Τα scooter με τελική 45 χ.α.ω μπορούν να καλύψουν ένα πιο μεγάλο εύρος διαδρομών, αφού η ταχύτητα τους επιτρέπει να κινηθούν άνετα μέσα στον αστικό ιστό, με το μόνο περιορισμό τους να είναι οι αυτοκινητόδρομοι, όπου απαγορεύεται να μπουν. Μπορούν να οδηγηθούν ακόμα και από 16χρονους με δίπλωμα ΑM, με τις μαζεμένες διαστάσεις τους και το μικρό τους βάρος να αποτελούν δύο από τα βασικά τους πλεονεκτήματα, αφού τους επιτρέπουν να περνούν ανάμεσα από τα αυτοκίνητα με εξαιρετική άνεση. Επιπλέον είναι τόσο ευκολοδήγητα που τα κάνουν κατάλληλα ακόμα και για άπειρους αναβάτες, ενώ οι χώροι του είναι συνήθως πιο πλούσιοι από την κατηγορία των 25 χλμ./ώρα, καθιστώντας τα πιο πρακτικά για το «κουβάλημα» ψώνιων και μικροαντικειμένων. Όλα τα παραπάνω κάνουν τα μοντέλα της συγκεκριμένης κατηγορίας να μπορούν να αντικαταστήσουν με σχετική ευκολία το αυτοκίνητο, ειδικά αν ο ιδιοκτήτης τους δεν χρειάζεται να μετακινείται σε αυτοκινητόδρομους για τις καθημερινές του ανάγκες, ενώ ακόμα και σε αστικές λεωφόρους δεν θα αντιμετωπίσουν πρόβλημα μετακίνησης.
- Τέλος συναντάμε τα ηλεκτρικά scοoter που δεν έχουν περιορισμό στην τελική τους ταχύτητα και μπορούν να ξεπεράσουν ακόμα και τα 100 χλμ./ώρα, επιτρέποντας στον αναβάτη τους να κινηθεί ακόμα και σε αυτοκινητόδρομο, αντικαθιστώντας το αυτοκίνητο σε όλες τις συνθήκες. Η άμεση εκτόνωση του ηλεκτροκινητήρα προσφέρει άμεση ώθηση στα μοντέλα που τα βοηθάει να ανεβάσουν αρκετά γρήγορα χιλιόμετρα, δίνοντας την απαραίτητη ασφάλεια που απαιτείται σε ταχείας κυκλοφορίας δρόμους, ενώ κάνει την μετακίνηση ακόμα και με 2 άτομα εύκολη υπόθεση. Συνεχίζουν να είναι ευκολοδήγητα, ενώ η οδική του συμπεριφορά πολλές φορές ακολουθάει την φιλοσοφία μεγάλων μοτοσυκλετών, προσφέροντας ποιότητα κύλισης υψηλών προδιαγραφών.
Όπως αντιλαμβάνεσαι οι 2 μεγάλες κατηγορίες όχι μόνο μπορούν να αντικαταστήσουν με επιτυχία το
αυτοκίνητο, αλλά και να προσφέρουν
πλεονεκτήματα που δεν φανταζόσουν.
Αυτονομία και χρόνος φόρτισης
Όσο για την αυτονομία και το χρόνο φόρτισης, ανεξαρτήτως τελικής, σημαντικό ρόλο παίζουν οι μπαταρίες που εφοδιάζονται στα scooter. H αυτονομία στα μικρότερα μοντέλα ξεκινάει από τα 32 χλμ. και μπορεί να ξεπεράσει ακόμα και τα 100 χλμ., ειδικά στα δίκυκλα που πιάνουν ταχύτητα 100 χλμ./ώρα, νούμερα που μπορεί να φαίνονται μικρά, αλλά είναι άκρως ικανοποιητικά, αφού σύμφωνα με ευρωπαϊκές έρευνες ο μέσος οδηγός δεν «γράφει» πάνω από 28 χλμ. την μέρα. Όσο το χρόνο φόρτισης ξεκινάει από τις 3 ώρες και συνήθως φτάνει έως τις 8, ενώ αρκετά μοντέλα έρχονται με αποσπώμενες μπαταρίες, που επιτρέπουν στον ιδιοκτήτη να τις παίρνει μαζί του και να τις φορτίζει ακόμα και στο χώρο εργασίας του, αυξάνοντας τα συνολικά χιλιόμετρα που μπορούν να διανύσουν μέσα σε μια μέρα τα scooter.
Πόσο δύσκολη είναι η μετάβαση από το αυτοκίνητο σε ηλεκτρικό scooter;
Αν δεν έχεις οδηγήσει ποτέ μοτοσυκλέτα, μπορεί η μεταπήδηση από το αυτοκίνητο στο scooter να φαντάζει βουνό, αλλά τα πράγματα είναι πολύ πιο εύκολα από όσο φαίνονται. Τα πάντα έχουν να κάνουν με την προνοητικότητα και την προσοχή, αφού αυτά κάνουν τη διαφορά κι όχι το όχημα. Με λίγα μόλις μαθήματα θα δεις ότι η οδήγηση ενός scooter δεν διαφέρει ιδιαίτερα από το ποδήλατο και το μόνο που θα πρέπει να εμπεδώσεις είναι μερικές εύκολες βασικές αρχές που περισσότερο έχουν να κάνουν με τη δική σου συμπεριφορά σαν οδηγό, διότι πλέον δεν οδηγάς ένα αυτοκίνητο με όγκο, αλλά ένα μαζεμένο δίκυκλο.
Βέβαια εκτός από τη διαφορετική συμπεριφορά πρέπει να επενδύσεις και σε εξοπλισμός, διότι εκτός ότι είναι απαραίτητος, είναι ο μόνος που θα σε προφυλάξει σε μια άτυχη στιγμή. Το πρώτο και πιο βασικό είναι το κράνος, το οποίο εκτός από πτώση σε προστατεύει από διάφορα έντομα και πέτρες που μπορούν να πεταχτούν από το μπροστινό όχημα. Όμως μόνο του πραγματικά είναι ημίμετρο και κανονικά θα πρέπει να συνοδεύεται από ένα μπουφάν μοτοσυκλέτα που εφοδιάζεται με σκληρά πλαστικά αλλά και γάντια, τα οποία προστατεύουν τα χέρια ακόμα και από ηλιακά εγκαύματα. Για την απόλυτη προστασία θα πρέπει να φοράς μακριά παντελόνια που αντέχουν στην τριβή και να επενδύσεις σε «ειδικά» παπούτσια, τα οποία πλέον είναι στιλάτα, ελαφριά και ταυτόχρονα ενισχυμένα στα «επίμαχα» σημεία που είναι πιο επιρρεπή σε περίπτωση ατυχήματος (αστράγαλος, κουντουπιέ κ.τ.λ.)
Παρακάτω θα βρεις εταιρείες που προσφέρουν μοντέλα των κατηγοριών που αναφέραμε και είναι ικανά να ταιριάξουν στις ανάγκες σου. Βέβαια δεν περιλάβαμε τα scooter με τελικής 25 χλμ./ώρα λόγω του γεγονότος ότι αυτά οδηγούνται και χωρίς δίπλωμα, άρα δεν απευθύνονται αποκλειστικά σε ανθρώπους που ήδη έχουν αυτοκίνητο. Παρόλο αυτά, οι εταιρείες που αναφέρουμε, έχουν τέτοια ηλεκτρικά μοντέλα και συνήθως είναι παρόμοια με τα αντίστοιχα 45αρια.