Εάν δεν τηρηθεί το προβλεπόμενο διάστημα αλλαγής του ιμάντα χρονισμού, ο ιδιοκτήτης του αυτοκινήτου κινδυνεύει να προκαλέσει ζημιά στον κινητήρα. Ας δούμε "γιατί και πώς".
Ο κινητήρας δε λειτουργεί χωρίς τον ιμάντα χρονισμού. Μεταξύ άλλων, αυτός οδηγεί τον εκκεντροφόρο και εξασφαλίζει ότι οι βαλβίδες εισαγωγής και εξαγωγής ανοίγουν και κλείνουν την κατάλληλη στιγμή. Με την πάροδο του χρόνου όμως, ο ιμάντας χρονισμού θα ραγίσει και θα γίνει πορώδης - γι αυτό πρέπει να αντικαθίσταται σε τακτά χρονικά διαστήματα. Διαφορετικά, θα προκύψει σοβαρή ζημιά στον κινητήρα σε περίπτωση που ο οδοντωτός ιμάντας σπάσει ή κοπεί.
Πότε πρέπει να αλλάξει ο ιμάντας χρονισμού;
Το χρονικό σημείο αλλαγής του ιμάντα χρονισμού εξαρτάται από το κάθε όχημα. Τα διαστήματα είναι συνήθως μεταξύ 100.000 και 200.000 χιλιομέτρων. Το ακριβές χρονικό διάστημα της αλλαγής σημειώνεται στις οδηγίες λειτουργίας για το εκάστοτε αυτοκίνητο - όπως επίσης στο φυλλάδιο εξυπηρέτησης (βιβλίο service), όπου πρέπει επίσης να καταχωρηθεί μια αλλαγή που έχει ήδη γίνει.
Αυτοκόλλητες ετικέτες στο χώρο του κινητήρα μπορούν επίσης να υποδεικνύουν την τελευταία αλλαγή ιμάντα χρονισμού. Η ηλικία του παίζει επίσης ρόλο, διότι μετά από δέκα χρόνια έρχεται το τέλος. Αν δεν είστε βέβαιοι, τα συνεργεία μπορούν να προβούν σε οπτική επιθεώρηση του ιμάντα χρονισμού.
Τα διαστήματα αλλαγής μπορούν να διαφέρουν σημαντικά από μοντέλο σε μοντέλο. Αυτά κυμαίνονται από τα 60.000 έως τα 240.000 χιλιόμετρα. Εκτός από αυτές τις ενδείξεις χιλιομέτρων, υπάρχει πάντα και μια προδιαγραφή χρόνου (σε έτη), επειδή ο ιμάντας χρονισμού με την πάροδο του χρόνου γίνεται εύθραυστος. Σε κάθε περίπτωση, τα διαστήματα εξαρτώνται πάντα από τον κινητήρα, που έχει τοποθετηθεί. Σε ένα VW Golf VI 2.0 TDI του 2010 με 140 PS, απαιτείται αλλαγή του ιμάντα χρονισμού κάθε 210.000 χιλιόμετρα. Το ίδιο ισχύει και για τα Passat, Touran κτλ. εφόσον έχουν εγκατεστημένο τον ίδιο κινητήρα του ομίλου. Τα τελευταία χρόνια, τα διαστήματα σε ορισμένους κατασκευαστές έχουν διευρυνθεί σημαντικά. Σε VW περίπου 90.000 χιλιομέτρων με κινητήρα 1.9 TDI (κατασκευάστηκε το 2000) η αλλαγή γίνεται στα 210.000 χιλιόμετρα.
Κόστος αλλαγής του ιμάντα χρονισμού
Το κόστος αλλαγής ενός ιμάντα χρονισμού κυμαίνεται ανάλογα με τα διαστήματα. Πόσο πρέπει να πληρώσετε, εξαρτάται αφενός από την πολυπλοκότητα του κινητήρα, αφετέρου από την προσβασιμότητα του ιμάντα χρονισμού στο χώρο του κινητήρα, καθώς και από την επιλογή του συνεργείου. Για ένα Opel Astra 1.6 (115 PS) του 2010, για παράδειγμα, τα καταστήματα ζητούν από περίπου 340 ευρώ έως 480 ευρώ (Γερμανία). Σε άλλες περιπτώσεις το κόστος μπορεί να φτάσει έως και τα 1.000 ευρώ. Ιδιαίτερα ακριβά θα γίνουν τα πράγματα για τους ιδιοκτήτες μοντέλων, στα οποία ο ιμάντας χρονισμού μπορεί να αντικατασταθεί μόνο εφόσον βγει από τη θέση του ο κινητήρας. Αυτή η διαδικασία μπορεί να διαρκέσει έως και δύο μέρες και γι αυτό το λόγο τα έξοδα θα είναι σαφώς με τέσσερα ψηφία. Ωστόσο, αυτή η περίπτωση αφορά μόνο σε πολύ λίγα μοντέλα.