Test Συνεργείων
Τι δεν σας έχουν πει
Short Videos
5 φωτογραφίες »

Tips για οδήγηση σε φθινοπωρινό καιρό

9/11/2020

Οδηγείτε σε ομιχλώδες φθινοπωρινό τοπίο όταν ξαφνικά εμφανίζεται ένα ζώο μπροστά σας; Ο πανικός δεν είναι καλός σύμβουλος. Ακολουθήστε τις παρακάτω οδηγίες και προλάβετε ανεπιθύμητα ατυχήματα.

Η οδήγηση κάτω από δύσκολες καιρικές συνθήκες κρύβει κινδύνους, ειδικά μάλιστα όσο βρισκόμαστε στους φθινοπωρινούς μήνες, όταν και οι δυσκολίες αυξάνονται. Διότι πέρα από το σύνηθες φαινόμενο του χιονιού, μπορεί να συναντήσουμε διαφορετικά εμπόδια. Αφήνοντας στην άκρη το χιόνι, οι προκλήσεις που ίσως εμφανιστούν μπροστά μας ποικίλουν και αφορούν είτε το υγρό και ολισθηρό οδόστρωμα είτε τοπίο ομίχλης και καταιγίδας.
 
Τι πρέπει να προσέξουμε περισσότερο σε τέτοιες περιπτώσεις; Πάμε να δούμε αναλυτικά χρήσιμα tips για επτά διαφορετικές κατηγορίες προβλημάτων που ενδέχεται να αντιμετωπίσουμε στο δρόμο μέσα στον φθινόπωρο.
 
Προσοχή στα φύλλα και το χώμα



Το φθινόπωρο είναι η εποχή που τα δέντρα χάνουν τα φύλλα τους τα οποία πέφτουν στον δρόμο. Αν μάλιστα ζείτε στην επαρχία ή σε προάστιο μεγαλούπολης, δεν αποκλείεται να βρείτε άσφαλτο με χώμα, κατά πάσα πιθανότητα βρεγμένο λόγω της υγρασίας. Ο συνδυασμός των δύο αυτών υλικών στο οδόστρωμα μπορεί να αποβεί καταστροφικός. Πιο συγκεκριμένα, το οδόστρωμα γίνεται περισσότερο ολισθηρό και η αποτελεσματικότητα πέδησης του οχήματος φθίνει, μιας και χρειαζόμαστε περισσότερο χρόνο για να φρενάρουμε και να ακινητοποιήσουμε το όχημα.
 
Μάλιστα, αν είμαστε άτυχοι, ίσως κάτω από την στρώση φύλλων του δρόμου να «κρύβονται» λακκούβες ή πέτρες. Συνεπώς καλό θα είναι να οδηγούμε με χαμηλότερες ταχύτητες ώστε η αντίδρασή μας σε ξαφνικό εμπόδιο να είναι πιο άμεση.
 
Εξίσου σημαντική είναι και η προστασία του αυτοκινήτου μας από τα φύλλα που μαζεύονται και πέφτουν στο χώρο εξαερισμού μπροστά στο παρμπρίζ. Ίσως κάποια εξ αυτών ή έστω μικροσωματίδια να εισχωρήσουν στην δεξαμενή του νερού και να την φράξουν. Στο χειρότερο σενάριο, ο εσωτερικός ανεμιστήρας απορροφά νερό, κάτι που προκαλεί θολωμένα τζάμια αλλά και υγρό περιβάλλον στο εσωτερικό του αυτοκινήτου (ειδικά στα πόδια μας). Επομένως, μην αμελείτε να αφαιρείτε τα φύλλα από το αυτοκίνητό σας.
 
Ισχυρή βροχή=εχθρός στην οδήγηση
Δεν χρειάζεται κάποια ιδιαίτερη παρότρυνση και συμβουλή για να συμφωνήσουμε ότι οι ισχυρές βροχές είναι αντίπαλος των οδηγών. Ο κίνδυνος υδρολίσθησης αλλά και «μαζέματος» νερού στους δρόμους είναι συνηθισμένο πρόβλημα και αντίστοιχα πρέπει τα αυτοκίνητα να κινούνται σε χαμηλές ταχύτητες.
 
Ταυτόχρονα, να ελέγχετε ανα τακτά χρονικά διαστήματα τους υαλοκαθαριστήρες σας. Είναι βασικός σύμμαχος για να προστατέψετε τα τζάμια και να βελτιώσετε την ορατότητά σας όταν βρέχει. Αν έχουν ραγίσει, πρέπει να αλλάξετε τα λαστιχάκια τους. Αντίστοιχα, όταν είναι βρώμικα, βάλτε λιπαντικό για να τα καθαρίσετε εύκολα.
 
Χρησιμοποιήστε σωστά τα φώτα ομίχλης



Σε συνθήκες ομίχλης, πρέπει άμεσα να προσαρμοστούμε στις νέες συνθήκες. Πρώτα από όλα, οφείλουμε να ενεργοποιήσουμε τα βοηθητικά φώτα ομίχλης. Ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας ορίζει σε δύο άρθρα τα πάντα σχετικά με τα φώτα ομίχλης.
 
Σύμφωνα με το άρθρο 69 του ΚΟΚ, «τα αυτοκίνητα οχήματα μπορούν να φέρουν μπροστά δύο φώτα ομίχλης αντιθαμβωτικά, λευκού ή ειδικής επιλογής κίτρινου χρώματος και τοποθετημένα κατά τρόπον ώστε κανένα σημείο της φωτιστικής τους επιφάνειας να βρίσκεται ψηλότερα από το ανώτατο σημείο της φωτιστικής επιφάνειας να μην απέχει περισσότερο από 0,40». Μάλιστα, αν δεν πληρούνται οι παραπάνω όροι μπορεί να επιβληθεί διοικητικό πρόστιμο 40 ευρώ.
 
Γενικότερα, τα φώτα ομίχλης «πρέπει να χρησιμοποιούνται μόνο σε περίπτωση ομίχλης, χιονόπτωσης ή καταρρακτώδους βροχής, μόνα τους ή μαζί με τα φώτα διασταύρωσης», τονίζεται στην παράγραφο 2 του άρθρου 36 του Κώδικα.
 
Όσον αφορά τα πίσω φώτα ομίχλης, άτυπος κανόνας αναφέρει ότι ανάβουν μόνο σε ορατότητα μικρότερη των 50 μέτρων, όταν και εφαρμόζουμε ταχύτητα στα 50 χλμ/ώρα. Αν ωστόσο τα φώτα δεν αποδίδουν, πρέπει να σβήσουμε την λυχνία τους γιατί η έως και 20 φορές μεγαλύτερη ακτινοβολία θαμπώνει τους οδηγούς που βρίσκονται από πίσω μας.
 
Αποφύγετε το παρκάρισμα κάτω από δέντρα



Ισχυρές καταιγίδες και έντονα καιρικά φαινόμενα μπορεί να ξεριζώσουν δέντρα με ανυπολόγιστες συνέπειες. Σίγουρα, στην Ελλάδα οι θέσεις parking είναι είδος προς... εξαφάνιση. Ωστόσο, αν έχετε δυνατότητα επιλογής αποφύγετε το παρκάρισμα κάτω από δέντρα. Ποτέ δεν ξέρετε τι μπορούν να κάνουν άνεμοι πολλών μποφόρ.
 
Ο έλεγχος των ελαστικών δικός μας σύμμαχος
Ανάλογα με την περιοχή στην οποία ζούμε, διαφέρει και το είδος ελαστικών που χρησιμοποιούμε. Σε ορεινούς προορισμούς πιθανώς να χρειαστούμε χειμερινά ελαστικά για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.
 
Εφόσον πάλι βρισκόμαστε σε αστικό περιβάλλον με πιο «φυσιολογικές» καιρικές συνθήκες, πρέπει να είμαστε σίγουροι ότι τα ελαστικά μας αποδίδουν στον μέγιστο δυνατό βαθμό. Παράλληλα, ελέγχουμε τα όσα συμβαίνουν έξω από το αυτοκίνητο. Προτιμότερο είναι να μην βασιζόμαστε απόλυτα στην εξωτερική θερμοκρασία που εμφανίζεται στο ταμπλό, γιατί υπάρχει περιθώριο λάθους. Οι περιβαλλοντικές επιδράσεις που δέχεται ένα αυτοκίνητο διαφέρουν από εκείνες που πραγματικά επικρατούν.
 
Αξίζει να τονιστεί ότι στην Ελλάδα τα χειμερινά ελαστικά δεν είναι υποχρεωτικά βάσει νόμου. Αντιθέτως, όπως τονίζεται στο άρθρο 19 παρ.3 του ΚΟΚ, «οι οδηγοί αυτοκινήτων οχημάτων που κινούνται σε οδό με χιόνια υποχρεούνται, εφόσον το όχημα δε φέρει ειδικά ελαστικό, να τοποθετούν στους δύο τουλάχιστον κινητήριους τροχούς αντιολισθητικές αλυσίδες ή άλλα ανάλογα αντιολισθητικά μέσα. Την ίδια υποχρέωση έχουν οι οδηγοί των πιο πάνω οχημάτων και όταν κινούνται σε οδό με παγετό, εφόσον ειδοποιούνται προς τούτο με ρυθμιστικές πινακίδες ή από τις αρμόδιες αρχές».
 
Σε κάθε περίπτωση, στις αρχές του 2020 είχε ακουστεί ως σκέψη η πρόθεση να καταστούν υποχρεωτικά τα χιονολάστιχα, χωρίς πάντως να υπάρξει συνέχεια με επίσημες ενέργειες.
 
Διέλευση άγριων ζώων



Τα παρακάτω tips αφορούν τόσο όσους ζουν σε ορεινές περιοχές, όσο κυρίως τους επισκέπτες τέτοιων προορισμών που δεν είναι συνηθισμένοι στο να βλέπουν... διαφορετικούς «πεζούς». Τις νυχτερινές ώρες στους επαρχιακούς δρόμους μπορεί να πετύχουμε αλεπούδες, πρόβατα, σκαντζόχοιρους ή ακόμη και αγριογούρουνα!
 
Αν συμβεί κάτι τέτοιο, χαμηλώστε τον φωτισμό του αυτοκινήτου της μεγάλης σκάλας ώστε να μην τυφλώσουμε το ζώο. Στην συνέχεια, πατάμε την κόρνα και περιμένουμε μέχρι να φύγει.
 
Ανάψτε έγκαιρα τους προβολείς
Με την αλλαγή της ώρα, η νύχτα πέφτει πιο γρήγορα και ο φωτισμός του ήλιου χάνεται. Άμεσα, ενεργοποιούμε τους προβολείς της χαμηλής δέσμης για να οδηγούμε με ασφάλεια και να προειδοποιούμε για την παρουσία μας τους άλλους οδηγούς αλλά και πεζούς.
 
Στα μοντέρνα αυτοκίνητα που περιλαμβάνουν φώτα πορείας και κατά την διάρκεια της ημέρας, πρέπει να θυμόμαστε να τα αλλάξουμε εγκαίρως. Συνίσταται να τσεκάρουμε συχνά το πόσο λειτουργεί ο φωτισμός του αυτοκινήτου μας για καμμένα λαμπάκια ή σπασμένο προστατευτικό. Στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (άρθρο 19) τίθεται όριο 100 μέτρων καθαρού οπτικού πεδίου που απαγορεύει τα φώτα πορείας.
 
Αν μάλιστα τα ανάψουμε ή κάνουμε λανθασμένη χρήση τους (λόγου χάρη πρέπει να αλλάζουμε σε φώτα διασταύρωσης όταν συναντάμε όχημα στο αντίθετο ρεύμα), τότε μπορεί να επιβληθεί πρόστιμο από 200 έως και 700 ευρώ, το οποίο μάλιστα μπορεί να φτάσει και σε αφαίρεση του διπλώματος οδήγησης για έναν (1) μήνα, ενώ μπορεί να διωχθεί και ποινικά.
 
 
 
 

Ακολουθήστε το Αutoagora στο Google News. Bρείτε όλες τις ειδήσεις