Εκτός δρόμου και ηλεκτροκίνητο; Τις περισσότερες φορές αυτός ο συνδυασμός δεν είναι εφικτός. Ωστόσο, το Jeep Renegade 4xe τον επιχειρεί.
Ανέκαθεν τα μοντέλα Renegade της Jeep συγκέντρωναν τα φώτα της δημοσιότητας και το ενδιαφέρον των υποψηφίων αγοραστών, χάρη στις ικανότητές τους και τη νέα τεχνολογία, που κάθε φορά είχαν να επιδείξουν. Στο πλαίσιο της πιο πρόσφατης γενιάς, το Renegade, πέρα από ικανό και στο νερό, καθίσταται και ηλεκτροκίνητο.
Πριν από 50 χρόνια, "Renegade" ήταν το όνομα της ανώτερης εξοπλιστικής έκδοσης του «πολιτικού» Jeep CJ5, το οποίο εφοδιαζόταν με εξακύλινδρους κινητήρες. Από το 2014 το ίδιο όνομα φέρει το μικρότερο μοντέλο της Jeep, που είναι στενά συνδεδεμένο με το FIAT 500X και κατασκευάζεται από κοινού με το ιταλικό μοντέλο στη μεσογειακή χώρα.
Τώρα, όμως, το μικρό Jeep περνά στο... στρατόπεδο των οικολόγων: To Jeep Renegade 4xe είναι ένα plug-in υβριδικό μοντέλο, το οποίο φορτίζει την μπαταρία του και αρκείται σε μόλις 2 λίτρα βενζίνης. Η παραπάνω τιμή ισχύει τουλάχιστον στο πλαίσιο των ιδανικών δεδομένων των μετρήσεων NEDC. Πώς λειτουργεί το Renegade 4xe; Η ισχύς του ηλεκτροκινητήρα μεταδίδεται στον πίσω άξονα, ο οποίος μπορεί να συνεργάζεται και με τον turbo βενζινοκινητήρα των 1,3 λίτρων. Για την αναπλήρωση της ηλεκτρικής ενέργειας φροντίζει ένας δεύτερος ηλεκτροκινητήρας, που συνδέεται με το βενζινοκινητήρα μέσω ενός απλού ιμάντα. Ο δεύτερος e-κινητήρας αποδίδει ως γεννήτρια ισχύ 30 kW (ή περίπου 41 PS). Αυτή η δύναμη κατευθύνεται είτε άμεσα στον ηλεκτροκινητήρα στον πίσω άξονα είτε φορτίζει την μπαταρία, που επίσης βρίσκεται στον πίσω άξονα, δίπλα στο ρεζερβουάρ βενζίνης, που έχει πλέον μικρότερο όγκο και βρίσκεται στα 36,5 λίτρα. Εφόσον η μπαταρία έχει ισχύ, ο πίσω ηλεκτροκινητήρας στέλνει τα 60 PS του στην κίνηση. Η συνδυαστική ισχύς, λοιπόν, φτάνει στην καλύτερη περίπτωση τα 240 PS.
Τα τελευταία παρέχουν στο Renegade 4xe -που «διαβάζεται» «τέσσερις φορές το e» ή στα αγγλικά "four by e"- γρήγορη κίνηση. Κατά την εκκίνηση από στάση, ο ηλεκτροκινητήρας βοηθά το μικρό βενζινοκινητήρα να ξεπεράσει το turbo lag. Πάντως, και τα δύο μηχανικά σύνολα είναι σε θέση να επιταχύνουν το μικρό ιταλικό Jeep έως τα σχεδόν 200 km/h.
Με τέτοιους ρυθμούς κίνησης, βέβαια, η ονομαστική τιμή της κατανάλωσης των δύο λίτρων ανά 100 km δεν τίθεται καν σε συζήτηση. Αλλωστε, ο υπολογιστής ταξιδιού φτάνει σε αυτές τις ακραίες καταστάσεις στο όριό του. Στο πρόγραμμα οδήγησης "sport" πλησιάζει τιμές, που βρίσκονται κοντά στα 10 λίτρα. Στο πρόγραμμα οδήγησης "normal" η ηλεκτρονική διαχείριση αφήνει τον κινητήρα εσωτερικής καύσης να ξεκουραστεί όσο πιο συχνά γίνεται, με αποτέλεσμα το Renegade 4xe να κινείται για πολλά χιλιόμετρα και μεγάλη συχνότητα ηλεκτρικά. Μόνο η πιο ενεργή χρήση του δεξιού πεντάλ επαναφέρει το βενζινοκινητήρα στο παιχνίδι, κάτι που γίνεται σαφώς αισθητό όταν αυξάνεται ξαφνικά η ζήτηση του οδηγού για επιπλέον ισχύ.
Ωστόσο, ο τελευταίος μπορεί επίσης να χρησιμοποιεί αποκλειστικά το βενζινοκινητήρα και να εξοικονομεί τα αποθέματα ενέργειας της μπαταρίας σε περιοχές με πιθανούς περιορισμούς στην ταχύτητα, όπως το κέντρο των πόλεων. Σε αυτήν την περίπτωση, το υβριδικό Jeep κινείται με τους εμπρός τροχούς και το αυτόματο κιβώτιο, 6 σχέσεων.
Σε αντίθεση με τον ομώνυμο πρόγονό του, η χρήση των χώρων του Renegade είναι καλή. Τέσσερις ενήλικες βρίσκουν κανονικά θέση και, τελικά, υπάρχει πολύ μεγαλύτερος χώρος αποσκευών σε σχέση με ένα αυτοκίνητο της μικρής κατηγορίας. Όσον αφορά την άνεση κατά την οδήγηση, το νέο Renegade δεν έχει τίποτα κοινό με τους προγόνους του: όταν οδηγείται σε αμιγώς ηλεκτρική λειτουργία, το αυτοκίνητο παράγει μόνο ένα ήσυχα γοητευτικό βουητό. Τα καθίσματα με την κάπως σφαιρική «γέμιση» εξασφαλίζουν μια ευδιάκριτα, ψηλή θέση, ενώ η φιλικά ρυθμισμένη ανάρτηση αυξάνει την άνεση των επιβατών.
Έτσι, το πλήρωμα επιβιώνει και σε μεγαλύτερες διαδρομές, διατηρώντας καλή τη διάθεσή του, αλλά τα τακτικά διαλείμματα εξακολουθούν να παραμένουν στο πρόγραμμα: τα 50 χιλιόμετρα της ηλεκτρικής αυτονομίας -όπως σε κάθε υβριδικό- μπορούν να επιτευχθούν μόνο σε ιδανικές συνθήκες. Και, επίσης, το μικροσκοπικό ρεζερβουάρ δεν ευνοεί την αυξημένη χρήση του Renegade σε μια μεγάλη εκτός δρόμου περιήγηση, αλλά περισσότερο τη χρήση στην κυκλοφορία μέσα στον αστικό κύκλο ή λίγο έξω από τα όριά του, όπου, βέβαια, η διαδρομή μπορεί να περιλαμβάνει περάσματα με νερό ή και δασικές διαδρομές.
Συμπέρασμα
Η συνδυαστική ισχύς των 240 PS ωθεί με δύναμη το Renegade 4xe και, χάρη στην ηλεκτρικά ελεγχόμενη μετάδοση της κίνησης σε όλους τους τροχούς, αναρριχάται πολύ καλύτερα σε σχέση με τα βενζινοκίνητα και προσθιοκίνητα μοντέλα. Οι τιμές του καταλόγου είναι υψηλές, αλλά με το περιβαλλοντικό μπόνους, το υβριδικό θα αξίζει και σε οικονομικό επίπεδο.