Ένα ταξίδι στην αναζήτηση των ικανοτήτων. Οι Τσέχοι ολοκληρώνουν την παλέτα των κινητήρων του πολυτάλαντου μοντέλου τους, της Skoda Octavia RS TDI, που καταφέρνει να συνδυάζει εντυπωσιακά, χώρους και ισχύ. Μπορεί η νέα έκδοση να καταφέρει το «αδύνατο»;
Όχι, αυτή την φορά δεν πρόκειται να δοκιμάσουμε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Ίσα-ίσα, σήμερα θα ασχοληθούμε με τον παλιό καλό κινητήρα αυτανάφλεξης, τον άδικα δυσφημισμένο diesel. Στην περίπτωσή μας είναι τοποθετημένος στην Skoda Octavia RS Combi. Είναι τετρακύλινδρος 2,0 λίτρων με 200 PS, μέγιστη ροπή 400 Nm, σύστημα τετρακίνησης και τιμή, που στην Ελλάδα φτάνει τα 31.100 ευρώ. Το αυτοκίνητο της δοκιμής μας, ήταν εφοδιασμένο με ηλεκτρικά καθίσματα, ηλεκτρική πίσω πόρτα, κομψές ζάντες 19 ιντσών, ενεργά συστήματα υποβοήθησης του οδηγού για όσο βλέπει το μάτι του και, φυσικά, ένα ολοκληρωμένο πακέτο «ανεμελιάς», το οποίο δε διαφέρει ουσιαστικά καθόλου από τη Skoda Octavia. Στο κάτω-κάτω, όπως υποστηρίζουν και οι Τσέχοι στο διεθνές διαφημιστικό σποτ τους: «Skoda, τίποτα δεν είναι αδύνατο!».
Με μέγιστο όγκο χώρου αποσκευών 1.700 λίτρων, το Combi προσφέρει ό,τι θα χρειαζόταν κανείς για μια μετακόμιση-αστραπή. Η πρόσβαση στο εσωτερικό, ο χώρος και στις δύο σειρές θέσεων; Όλα τους, απλά περίφημα. Το μόνο πράγμα, που τραβάει την προσοχή μας με αρνητικό πρόσημο, είναι το infotainment, κάτι που συμβαίνει εντωμεταξύ με πολλά προϊόντα του ομίλου VW. Η δομή και ο τρόπος λειτουργίας των menu μπορούν στην καλύτερη περίπτωση να περιγραφούν ως απλά επαρκή. Η Skoda έχει καταφέρει να φιλοξενεί μερικά μπουτόν και διακόπτες, προκειμένου η χρήση κάποιων συστημάτων να μην καταλήγει σε μια ολοκληρωτική καταστροφή. Όσον αφορά το επίπεδο της ποιότητας των υλικών και της συναρμογής τους, όλοι οι εμπλεκόμενοι μπορούν με υπερηφάνεια να κτυπήσουν ο ένας τον άλλον στην πλάτη ως μία επιβεβαίωση για την καλή δουλειά, που έχει γίνει. Στο τέλος, υπάρχει μόνο ένα μικρό σημείο κριτικής. Οι δύο διακόπτες στις οριζόντιες ακτίνες του τιμονιού είναι τελικά ενοχλητικοί, εξαιτίας του γεγονότος ότι στην πάνω πλευρά τους έχουν αιχμηρά άκρα. Εντάξει, δεν ήρθε και το τέλος του κόσμου, ας επικεντρωθούμε τώρα στον κινητήρα.
Μια… τακτοποίηση στα γρήγορα: Η Octavia RS διατίθεται εναλλακτικά σε βενζινοκίνητη έκδοση ή σε plug-in-υβριδική. Και οι δύο εκδοχές αποδίδουν 245 PS, όπου στην RS iV πρόκειται για τη συνδυαστική ισχύ. Επομένως, ο λόγος για τον diesel των 200 PS. Το συγκεκριμένο μηχανικό σύνολο δεν είναι κάτι τελείως καινούργιο. Παρέχει τις υπηρεσίες του σε όλο τον όμιλο, συμπεριλαμβανομένης της Octavia Scout, η οποία απευθύνεται σε όλους, όσοι προτιμούν μια ρουστίκ εμφάνιση. Τα 400 Nm της ροπής οδηγούν την RS TDI σε δύο δόσεις (με ένα turbo και δύο καταλύτες SCR) σε εξαιρετικές, όπως αναμενόταν, επιταχύνσεις. Μόλις 6,8 δευτερόλεπτα χρειάζονται για να φτάσετε από στάση έως τα 100 km/h, ενώ στον αυτοκινητόδρομο το τέλος έρχεται στα 238 km/h. Κρίμα, όμως, που το DSG… δυσαρεστείται με τη γνωστή αδυναμία κατά την εκκίνηση. Όταν βυθίζετε το δεξί πεντάλ στο πάτωμα, η RS παίρνει το χρόνο της, και ωθείται κυριολεκτικά μόλις πάνω από τις 2.000 σ.α.λ., ενώ η ροπή έχει συλλεχθεί στο σύνολό της από τις 1.750 σ.α.λ. Για το συγκεκριμένο θέμα, θα έπρεπε οι προγραμματιστές να εργαστούν ξανά. Φυσικά, ένα χειροκίνητο κιβώτιο θα ήταν ακόμα καλύτερο ως επιλογή. Από την άλλη πλευρά, όμως, το αυτοκίνητο πείθει με την άφθονη άνεσή του στις μεγάλες αποστάσεις, όπως και με τη λογική κατανάλωσή του. Και, βέβαια, όταν οδηγείτε ελεύθερα, η κατανάλωση δε φτάνει σε δυσθεώρητα επίπεδα.
Για το τέλος, ακόμα μια συμβουλή: Το πρόγραμμα οδήγησης "individual" επιτρέπει την απενεργοποίηση της γεννήτριας ήχου, κάτι που προτείνουμε ανεπιφύλακτα. Βλέπετε, η τεχνητή ηχητική εμπειρία είναι ενοχλητική. Αν ήταν κάπως πιο διακριτική θα ήταν cool, γιατί το αυτοκίνητο δε χρειάζεται να είναι τόσο αθόρυβο όσο ένα ηλεκτροκίνητο μοντέλο.
Συμπέρασμα
Ένας ιδανικός σύντροφος για μεγάλα ταξίδια με επαρκή απόδοση σε κάθε περίπτωση. Ένας χειροκίνητος επιλογέας θα ήταν μια ευπρόσδεκτη προσθήκη θεωρούμε, για το συγκεκριμένο μοντέλο.