Φορτιστής στην πιλοτή: Τι γίνεται αν δε θέλουν οι γείτονες;
Τα ηλεκτρικά αυξάνονται αλλά δε τα θέλουν όλοι
Ο νόμος επιτρέπει φορτιστή στην πολυκατοικία αρκεί να ακολουθηθεί η διαδικασία κατά γράμμα
Όποιος γείτονας δε θέλει, πρέπει να πληρώσει έκθεση ηλεκτρολόγου μηχανικού
Η εγκατάσταση γίνεται από ηλεκτρολόγο που ξέρει ακριβώς τη διαδικασία
Τα ηλεκτρικά αυξάνονται αλλά δε τα θέλουν όλοι
Μια βόλτα στους δρόμους θα μας πείσει πως τα ηλεκτρικά οχήματα δεν ανήκουν στο μέλλον, αλλά στο παρόν. Τα βλέπουμε να κυκλοφορούν γύρω μας, οι όλο και περισσότεροι φορτιστές σε εμπορικά κέντρα, καταστήματα, βενζινάδικα κλπ. αλλά και οι πωλήσεις το μαρτυρούν. Όσον αφορά την φόρτιση, εκτός από την επί πληρωμή ή δωρεάν φόρτιση σε δημόσιους φορτιστές, η πιο βολική είναι αυτή στο σπίτι, που και προστατεύει την τσέπη του ιδιοκτήτη γιατί είναι η φθηνότερη, και βοηθά στην μακροζωία της μπαταρίας, λόγω αργής φόρτισης.
Όλα αυτά ίσως φαίνονται ιδανικά στο εξωτερικό. Στην Ελλάδα όμως οι περισσότεροι μένουμε σε πολυκατοικίες και η φόρτιση δεν είναι τόσο απλή υπόθεση. Πολλές οι περιπτώσεις μάλιστα όπου επίδοξοι ιδιοκτήτες ηλεκτρικού αυτοκινήτου, φοβούνται να κάνουν το μεγάλο βήμα για να μην έχουν προβλήματα σχετικά με τη φόρτιση στο γκαράζ ή την πιλοτή της πολυκατοικίας με τους υπόλοιπους ενοίκους.
Ο νόμος επιτρέπει φορτιστή στην πολυκατοικία αρκεί να ακολουθηθεί η διαδικασία κατά γράμμα
Οι πιθανές ενστάσεις στην τοποθέτηση φορτιστή, μπορούν να «ξεπεραστούν», καθώς ο νόμος είναι ξεκάθαρος. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με το νόμο 4710/2020, ο ιδιοκτήτης ή δικαιούχος αποκλειστικής χρήσης χώρου στάθμευσης ενός υφιστάμενου κτηρίου (πχ. πολυκατοικία), έχει το δικαίωμα να εγκαταστήσει υποδομή καλωδίωσης και συσκευή φόρτισης ηλεκτρικού οχήματος στη δική του θέση στάθμευσης, η οποία θα τροφοδοτείται απευθείας μέσω της υφιστάμενης παροχής ρεύματος του ιδιόκτητου χώρου εντός της οικοδομής (δηλαδή της παροχής του διαμερίσματός του) είτε μέσω νέας ιδιόκτητης παροχής ρεύματος που θα εγκατασταθεί για αυτή τη χρήση.
Όποιος γείτονας δε θέλει, πρέπει να πληρώσει έκθεση ηλεκτρολόγου μηχανικού
Ο ιδιοκτήτης που θέλει να βάλει το φορτιστή στη θέση πάρκινγκ του (πιλοτή ή υπόγειο), πρέπει να ενημερώσει εγγράφως τον διαχειριστή της πολυκατοικίας (και με αποδεικτικό ότι την παρέλαβε) για τις προθέσεις του. Ο διαχειριστής με τη σειρά του πρέπει να ενημερώσει τους υπόλοιπους συνιδιοκτήτες του κτηρίου (πιθανότατα με γενική συνέλευση). Μετά από 30 ημέρες και εφόσον δεν υπάρχει ένσταση από την απόλυτη πλειοψηφία της γενικής συνέλευσης, ο ενδιαφερόμενος μπορεί να προχωρήσει με την εγκατάσταση.
Αν κάποιος είναι αντίθετος με την εγκατάσταση του φορτιστή θα πρέπει να απευθυνθεί σε ηλεκτρολόγο μηχανικό και να προσκομίσει τεχνική έκθεση στην αρμόδια Υπηρεσία Δόμησης. Η έκθεση πρέπει να λέει πως ο φορτιστής δεν τηρεί τις προδιαγραφές ασφαλούς εγκατάστασης και λειτουργίας, ή παρεμποδίζει τη χρήση των υπολοίπων χώρων στάθμευσης του κτηρίου, ενώ θα πρέπει να την κοινοποιήσει και στον ένοικο που θέλει να βάλει το φορτιστή. Η παραπάνω διαδικασία κοστίζει και άρα βάζει φρένο σε όσους απλά «δε γουστάρουν» μια τέτοια εγκατάσταση.
Η εγκατάσταση γίνεται από ηλεκτρολόγο που ξέρει ακριβώς τη διαδικασία
Ο ηλεκτρολόγος θα πρέπει να «τραβήξει» γραμμή από το ρολόι του διαμερίσματος του ενδιαφερόμενου ή εναλλακτικά να περάσει νέα γραμμή (σε αυτή την περίπτωση πρέπει να γίνει αίτηση στον ΔΕΔΔΗΕ για εγκατάσταση μετρητή ειδικά για φορτιστή ηλεκτρικού οχήματος). Ο πίνακας τροφοδοσίας του φορτιστή πρέπει να έχει συγκεκριμένες προδιαγραφές (αναλόγως και τον τύπο του φορτιστή), ενώ πρέπει να κατατεθούν στον ΔΕΔΔΗΕ διάφορα έγγραφα, βεβαιώσεις και μελέτες, ώστε η εγκατάστασή σας να είναι πλήρως νόμιμή και ασφαλής. Για τα παραπάνω θα σας ενημερώσει ο ηλεκτρολόγος που θα αναλάβει την εγκατάσταση. Τέλος, αν ο ενδιαφερόμενος είναι ενοικιαστής και όχι ιδιοκτήτης του διαμερίσματος και της θέσης στάθμευσης, οφείλει να έχει τη σύμφωνη γνώμη του ιδιοκτήτη.