Οι πιο κλασικές συνήθειες στην οδήγηση που χαλάνε το συμπλέκτη
Συνήθειες που όλοι μας έχουμε όταν οδηγούμε και που φθείρουν το συμπλέκτη πολύ νωρίτερα από το προβλεπόμενο.
Αν τα κάνεις θα πάρεις το δίσκο στα χέρια!
Όταν μιλάμε για ζημιές και φθορές στο αυτοκίνητο και συνήθειες που τα προκαλούν, τότε η υπόθεση συμπλέκτης είναι από τους πρωταγωνιστές. Και μπορεί να ζούμε τα τελευταία χρόνια του χειροκίνητου κιβωτίου, μιας και η ηλεκτροκίνηση και οι περισσότερες υβριδικές τεχνολογίες συνδυάζονται αποκλειστικά με αυτόματο κιβώτιο, ενώ και στα υπόλοιπα θερμικά οι πωλήσεις των αυτόματων έχουν πάρει φόρα, όμως και πάλι υπάρχουν εκατομμύρια χειροκίνητα αυτοκίνητα εκεί έξω, οπότε η υπόθεση «φθορά συμπλέκτη» παραμένει επίκαιρο.
Υπάρχουν αρκετοί παράγοντες που προκαλούν την πρόωρη φθορά του και έχουν να κάνουν κατά κύριο λόγο με τον τρόπο οδήγησης και τις συνήθειες του οδηγού όταν χρησιμοποιεί το αμάξι του.
Ποιες είναι όμως οι συχνότερες;
Δεν πατάς τον συμπλέκτη τέρμα κάτω!
Πολλοί οδηγοί δεν πιέζουν τελείως το πεντάλ του συμπλέκτη, με αποτέλεσμα να αυξάνεται η φθορά στο δίσκο. Όταν το πεντάλ δεν πάει μέχρι τέρμα κάτω, ο δίσκος δεν ελευθερώνει τελείως από το πλατό, με αποτέλεσμα παραπανήσια τριβή μεταξύ τους που «τρώει» το δίσκο πρόωρα. Μάλιστα εκτός από τη φθορά στα μηχανικά μέρη του συμπλέκτη, ταλαιπωρείται και το κιβώτιο ταχυτήτων μιας και οι σχέσεις δεν μπαίνουν με ευκολία αλλά «καρφωτές».
Περιμένεις στο φανάρι με κουμπωμένη ταχύτητα
Πολλοί οδηγοί το κάνουν. Κουμπώνουν πρώτη και μένουν με πατημένο το πεντάλ του συμπλέκτη όταν είναι κολλημένοι στην κίνηση περιμένοντας τον μπροστινό να ξεκινήσει ή το φανάρι να ανάψει. Η παραπάνω συνήθεια δεν βοηθά στην οδήγηση και κουράζει το πόδι του οδηγού, ενώ προκαλεί και αχρείαστη φθορά στο ελατήριο επαναφοράς του συμπλέκτη, καθώς λειτουργεί σε στιγμή που δεν χρειάζεται.Επιπροσθέτως, στα πιο σύγχρονα αυτοκίνητα που έχουν σύστημα Start/Stop, το συνεχές πάτημα του συμπλέκτη δεν αφήνει το σύστημα να απενεργοποιήσει τον κινητήρα, καίγοντας αχρείαστο καύσιμο.
το σύστημα σύμπλεξης αποτελείται κυρίως από το βολάν, το πλατό, το δίσκο και το ρουλεμάν συμπλέκτη.
«Παίζεις» με τον συμπλέκτη στην όπισθεν
Πολλοί οδηγοί μισο-πατάνε νευρικά το πεντάλ του συμπλέκτη όταν κάνουν όπισθεν. Δηλαδή είτε δεν πατάνε τελείως το πεντάλ είτε αυξομειώνουν συνεχώς το πάτημά του. Αυτή η συνήθεια δεν είναι καταστροφική καθώς μιλάμε για λίγα μόλις μέτρα τη φορά, όμως με τον καιρό φθείρει το σύστημα του συμπλέκτη πριν την ώρα του.
Αφήνεις το συμπλέκτη βιαστικά
Κλασική συνήθεια κυρίως των νέων οδηγών, ή όσων δεν «ξέρουν» το αυτοκίνητο και δεν έχουν εξοικειωθεί ακόμα με το πεντάλ του συμπλέκτη. Το απότομο άφημα του συμπλέκτη έχει ως αποτέλεσμα το αυτοκίνητο να κάνει σαν… καγκουρό. Προφανώς μια τέτοια κατάσταση δεν πρέπει να γίνεται κανονικότητα και ο οδηγός οφείλει σιγά σιγά να εξεικοιωθεί με το συμπλέκτη του αυτοκινήτου. Εκτός από το δίσκο, αυτή η συνήθεια ταλαιπωρεί και τις βάσεις μηχανής και σασμάν αλλά και το κιβώτιο.
Μην «αράζεις» το πόδι πάνω στο συμπλέκτη
Από τις πιο κλασικές συνήθειες πολλών οδηγών, να ξεκουράζουν το πόδι στο πεντάλ του συμπλέκτη. Είτε σταματημένοι στην κίνηση, είτε οδηγώντας σε αυτοκινητόδρομο, το αριστερό πόδι ξεκουράζεται στο συμπλέκτη, συχνά χωρίς να το καταλαβαίνει ο οδηγός. Απλά το αφήνει εκεί για να το ξεκουράσει, αλλά και για να το έχει σε εγρήγορση αν τυχόν συμβεί κάτι.
Και εδώ η φθορά δεν είναι μεγάλη, αλλά καθώς είναι συνεχής, σε βάθος χρόνου φθείρει το δίσκο και άλλα μέρη του συστήματος του συμπλέκτη.