Κερδίζεις στα αλήθεια κάτι αν αλλάξεις φίλτρο αέρα;

Κερδίζεις στα αλήθεια κάτι αν αλλάξεις φίλτρο αέρα;

Διαβάστηκε από 33322 αναγνώστες - 14/10/2021

«Αλλαξα φίλτρο και πήρα άλογα». Πόσες φορές έχουμε ακούσει αυτή την ατάκα; Ισχύει στην πραγματικότητα; Αν πάρω μια φιλτροχοάνη και την βάλω όπου βρω, θα έχει καλό αποτέλεσμα, ή υπάρχει περίπτωση να κάνω ζημιά; Αναλύουμε τον τρόπο που… αναπνέει το μοτέρ μας.

Το φίλτρο αέρα παίζει σημαντικό ρόλο: Να μην επιτρέπει στη σκόνη και στα διάφορα μικροσωματίδια του αέρα να εισέλθουν στον κινητήρα, προκαλώντας φθορά. Το φιλτράρισμα που κάνει, έχει ως αναγκαίο αποτέλεσμα τον περιορισμό της ροής του αέρα. Σε αυτό βασίστηκαν οι βελτιωτικές εταιρείες, που έχουν εξελίξει aftermarket φίλτρα πιο ελεύθερης ροής, τα οποία υπόσχονται αύξηση της ιπποδύναμης. Πόσο ισχύει αυτό όμως; Κινδυνεύει το μοτέρ μας από λάθος φίλτρο;

Κοινοποίησέ το »
Σχολίασέ το »

 

Χάνεις 2 άλογα με βρώμικο φίλτρο και παίρνεις ως και 4 με πιο ελεύθερο

Αν έχετε καιρό να αλλάξετε το φίλτρο αέρα, τότε υπάρχει μεγάλη πιθανότητα αυτό να είναι φρακαρισμένο, «στερώντας» έτσι πολύτιμο αέρα από τον κινητήρα του αυτοκινήτου. Φανταστείτε να προσπαθείτε να τρέξετε έχοντας βουλωμένη μύτη. Η απόδοση του κινητήρα πέφτει, και, σύμφωνα με test που έχει γίνει, η ισχύς μειώνεται κατά 2 άλογα.

Στο video που ακολουθεί, δοκιμάζονται 4 διαφορετικά φίλτρα τύπου «panel» (που τοποθετούνται δηλαδή στο εργοστασιακό φιλτροκούτι). Ένα βρώμικο, ένα καινούργιο εργοστασιακό, ένα aftermarket εταιρείας εμπορίου, και τέλος ένα βελτιωτικό πιο ελεύθερης ροής. Το αυτοκίνητο-«πειραματόζωο» είναι ένα Subaru XV με δίλιτρο κινητήρα εργοστασιακής ισχύος 150 ίππων, και η δοκιμή έγινε στο δυναμόμετρο.
 
Όταν το Subaru είχε το παλιό, βρώμικο φίλτρο, απέδωσε 158,25 ίππους, ενώ όταν τοποθετήθηκε το καινούριο εργοστασιακό, η ισχύς αυξήθηκε στα 160,1 άλογα.
Με τη χρήση του οικονομικού aftermarket φίλτρου, η οθόνη του δυναμόμετρου έδειξε 163,32 ίππους, ενώ όταν η παραγωγή τοποθέτησε το βελτιωτικό φίλτρο ελευθέρας, παρατηρήθηκε επιπλέον αύξηση ισχύος, αφού ο κινητήρας απέδωσε 164,42 άλογα.
 
 

Αν αλλάξεις το χάρτινο «μαμίσιο» φίλτρο, μπορεί να πάθεις ζημιά

Όπως καταλάβατε από την αναφορά που έγινε σε «εργοστασιακό» και «βελτιωτικό» φίλτρο αέρα, υπάρχουν διαφορετικές κατηγορίες του συγκεκριμένου εξαρτήματος.
Τα περισσότερα αυτοκίνητα έχουν χάρτινα φίλτρα αέρα από το εργοστάσιο, τα οποία είναι οικονομικά και παρέχουν το μέγιστο «φιλτράρισμα». Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μην έχουν τη μέγιστη απόδοση από πλευράς ιπποδύναμης, αφού προκειμένου να κατακρατούν τη μέγιστη ποσότητα σκόνης και σωματιδίων, περιορίζουν τον αέρα που εισέρχεται στον κινητήρα, «φιμώνοντάς» τον.  Επειδή είναι χάρτινα και έχουν χαμηλή τιμή, δεν καθαρίζονται αλλά πετάγονται όταν έρθει η ώρα της αλλαγής.
 
Αμέσως μετά βρίσκουμε τα φίλτρα γάζας, τα οποία είναι από τα πιο διαδεδομένα aftermarket «βελτιωτικά» φίλτρα. Αυτά έχουν μεγαλύτερες οπές, προκειμένου να επιτρέπουν την καλύτερη ροή του αέρα που τα διαπερνά. Για να κατακρατούν τη σκόνη, είναι εμποτισμένα με ειδικό λάδι, και όταν λερωθούν αρκετά δεν αντικαθίστανται αλλά πλένονται και μετά πρέπει να περαστούν ξανά με το συγκεκριμένο λιπαντικό, για να παρέχουν επαρκές φιλτράρισμα.

Εδώ είναι που γίνεται συχνά λάθος, αφού πολλοί ιδιοκτήτες, μη γνωρίζοντας την ποσότητα που πρέπει να βάλουν, ποτίζουν το φίλτρο στο λάδι, το οποίο έπειτα κάνει ζημιά στον air flow meter (αισθητήρα MAF ή AFM), με αποτέλεσμα το αυτοκίνητο να μην λειτουργεί σωστά.

Παράλληλα, στην αγορά υπάρχουν φίλτρα που είναι κατασκευασμένα από αφρώδες υλικό, τα οποία είναι πιο διαπερατά και επιτρέπουν την εισροή περισσότερου αέρα, συγκριτικά με τα υπόλοιπα ίδιου μεγέθους. Το αρνητικό αυτών των φίλτρων είναι ότι δεν κατακρατούν το ίδιο αποδοτικά τη σκόνη και τα μικροσωματίδια, ακριβώς για τον ίδιο λόγο, και για αυτό δεν ενδείκνυνται για χρήση σε περιοχές που έχουν πολλή σκόνη.


Η φιλτροχοάνη τραβά περισσότερο αέρα, αλλά και ζέστη από το μοτέρ

Στον τομέα του είδους φίλτρου, 2 είναι οι μεγάλες, συγκρουόμενες «σχολές». Panel ή φιλτροχοάνη. Τα panel είναι κατασκευασμένα για να τοποθετούνται μέσα στο εργοστασιακό φιλτροκούτι, το οποίο εμποδίζει την ζέστη του κινητήρα να εισέλθει, εξασφαλίζοντας έτσι πως ο αέρας που «τραβά» το μοτέρ είναι κρύος. Στην περίπτωση που το φιλτροκούτι είναι αποτελεσματικά σχεδιασμένο και δεν εμποδίζει την ροή του αέρα, ένα πιο ελεύθερο φίλτρο panel είναι μία σοφή επιλογή για εσάς που θέλετε μία σίγουρη λύση για περισσότερο, αλλά κρύο αέρα στον κινητήρα σας.
 
Η φιλτροχοάνη από την άλλη πλευρά έχει σχήμα κωνικό, όπως προδίδει το όνομά της, και προκειμένου να τοποθετηθεί πρέπει να αφαιρεθεί το εργοστασιακό φιλτροκούτι. Αυτό το είδος φίλτρου τραβά περισσότερη ποσότητα αέρα, και επιπλέον κάνει την εισαγωγή να ακούγεται πιο δυνατά, χαρίζοντας έναν μπάσο, «ρουφηχτό» ήχο στο μοτέρ, που μαγεύει τους λάτρεις της sport οδήγησης.
Μπορεί ο αέρας που εισέρχεται στον κώνο να είναι περισσότερος, αφού απουσιάζει το περιοριστικό φιλτροκούτι, συνήθως όμως είναι και πιο ζεστός, κάτι που χειροτερεύει την απόδοση του καύσιμου μείγματος. Στην καλύτερη περίπτωση, η περισσότερη πόσότητα αέρα «ισοσταθμίζεται» με την αυξημένη θερμοκρασία αυτού, και έτσι η απόδοση του κινητήρα παραμένει ίδια.
 

Αν η φιλτροχοάνη τοποθετηθεί σε λάθος σημείο, μπορεί να προκαλέσει ζημιά στον κινητήρα, ακόμα και να τον καταστρέψει

Προκειμένου να επιλυθεί το πρόβλημα της εισαγωγής θερμού αέρα στη φιλτροχοάνη, αρκετές εταιρείες έχουν καταφύγει σε αρκετές προτάσεις, όπως θερμοασπίδες, κιτ εισαγωγής που διαθέτει ένα περίβλημα γύρω από το κωνικό φίλτρο (το λεγόμενο «βαρελάκι»), αλλά και σπιράλ που καταλήγουν στον προφυλακτήρα, για να τροφοδοτεί το φίλτρο με τον απαραίτητο, δροσερό αέρα.
Δεν είναι όλα εύκολα όμως. Αν πάρουμε μία σκέτη χοάνη και την βάλουμε κατευθείαν δίπλα στην πεταλούδα, μόνο κακό θα κάνουμε, αφού θα τραβά όλη τη ζέστη του κινητήρα, ενώ παράλληλα δεν θα έχει επαρκή ροή εξωτερικού αέρα.
 
Υπάρχουν ορισμένα κιτ που «κατεβάζουν» τη φιλτροχοάνη χαμηλά, μπροστά από το άνοιγμα του προφυλακτήρα, τα οποία λειτουργούν με γνώμονα την μέγιστη παροχή κρύου και φρέσκου αέρα. Και εδώ ελλοχεύει κίνδυνος όμως, αφού σε περίπτωση πλημμυρισμένου δρόμου, ο κινητήρας ενδέχεται να «τραβήξει» νερό, κάτι που μπορεί να οδηγήσει μέχρι και στη λεγόμενη «υδραυλική συμπίεση», η οποία μπορεί να στραβώσει τις μπιέλες και να κάνει την επισκευή του μοτέρ ασύμφορη.
 
Εν κατακλείδι, βλέπουμε πως ένα παλιό, βουλωμένο φίλτρο αέρα, μειώνει την ιπποδύναμη του αυτοκινήτου μας, ενώ ένα «βελτιωτικό», μπορεί υπό προϋποθέσεις να αυξήσει την ισχύ κατά 4 άλογα. Πολλές εταιρείες aftermarket βελτιωτικών φίλτρων υπόσχονται έως και 10 ίππους αύξηση της ιπποδύναμης, αλλά αυτό σε ένα εντελώς εργοστασιακό αυτοκίνητο δύσκολα θα συμβεί, με την «βελτίωση» να είναι κυρίως ηχητική.

Τι άποψη έχεις επάνω στο θέμα; Έχεις δει ποτέ διαφορά απλά με μια χοάνη, ή είναι μόνο για τη βαβούρα;
Οι εταιρείες που τάζουν 10 άλογα παραπάνω, που τα βρήκαν;

Κοινοποίησέ το »
Σχολίασέ το »