Ένας καθοριστικός τομέας και αμείλικτος κριτής, ανεξαρτήτως της κατηγορίας στην οποία ανήκει το υπό δοκιμή μοντέλο. Κι εδώ όμως, τα μικρομεσαία που δοκιμάζουμε τα πηγαίνουν εξαιρετικά και, εκτός των πολύ καλών επιδόσεων των κινητήρων τους, μπορούν να υπερηφανεύονται και για την πολύ χαμηλή κατανάλωση που εμφανίζουν.
Πιο συγκεκριμένα, το Renault Megane έχει κατανάλωση 3,5 λτ/100 χλμ., που σε συνδυασμό με το ρεζερβουάρ των 60 λίτρων χαρίζει στο γαλλικό αυτοκίνητο μια εκπληκτική αυτονομία της τάξεως των 1.714 χιλιομέτρων. Μεγάλο πλεονέκτημα για την τελική αγορά είναι κι η απαλλαγή που έχει από την καταβολή τελών κυκλοφορίας. Ελαφρώς πιο αυξημένη κατά 0,1 λτ/100 χλμ είναι η εργοστασιακή κατανάλωση του Honda Civic, με την εργοστασιακή τιμή να αγγίζει τα 3,6 λτ./100 χλμ. Σε συνδυασμό με το ρεζερβουάρ των 50 λίτρων, έχει κορυφαία αυτονομία που φθάνει τα 1.389 χλμ. με ένα γέμισμα. Ακόμα ένα όφελος προκύπτει από τις εξαιρετικά χαμηλές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, οι οποίες ανέρχονται στα 94 γρ./χλμ., νούμερο που απαλλάσσει το Civic από την καταβολή τελών. Στα υπόλοιπα 2 μικρομεσαία, η μέση κατανάλωση είναι αντίστοιχη και αρκετά χαμηλή, με το Ford Focus 1,6 TDCi να απαιτεί 4,2 λτ./100 χλμ. (αυτονομία 1.233 χλμ. με ρεζερβουάρ 53 λτ.), οι εκπομπές CO2 να αγγίζουν τα 115 γρ./χλμ, και την Alfa Romeo Giulietta να καταναλώνει 4,4 λτ./100 χλμ. (αυτονομία 1.367 χλμ. με ρεζερβουάρ 60 λτ.), με τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα να ανέρχονται στα 114 γρ./χλμ!
Εσωτερικό: Όμορφα και ποιοτικά
Το τελικό αποτέλεσμα της δουλειάς των μηχανικών και σχεδιαστών αποτυπώνεται πλήρως στο εσωτερικό των μικρομεσαίων της δοκιμής μας.
Πιο συγκεκριμένα, η εικόνα στο εσωτερικό της Giulietta είναι αξιοπρόσεκτη. Εκεί, οι σχεδιαστές έδωσαν σχεδιαστικό ρεσιτάλ, καταφέρνοντας να συνδυάσουν σύγχρονη σχεδίαση και ρετρό αναφορές. Τo μεγάλο οριζόντιο μεταλλικό φιλέτο, ο πίνακας οργάνων με τα στρογγυλά σχήματα και τις ενδείξεις γραμμένες στα ιταλικά, καθώς και οι αεροπορικού τύπου 5 διακόπτες στο κέντρο του ταμπλό, είναι ορισμένα από τα στοιχεία που χαρακτηρίζουν το εσωτερικό της μικρομεσαίας Alfa. Όμως, δεν είναι μόνο «μόστρα», μιας κι έχει δοθεί προσοχή και στην κατασκευή του ταμπλό, αφού όλα τα επιμέρους τμήματα είναι στιβαρά συναρμολογημένα, ενώ από πλευράς υλικών, μαλακό πλαστικό συναντάται κυρίως στο πάνω τμήμα του ταμπλό και περιμετρικά του οριζόντιου μεταλλικού τμήματος.
Το επίθετο που μπορεί να αποτυπώσει στο έπακρο το εσωτερικό του Civic είναι ένα: Φουτουριστικό! Το ταμπλό και το τούνελ της κονσόλας περικλείουν τον οδηγό, ενώ ο ψηλά τοποθετημένος επιλογέας σε βάζει σε ένα «πολεμικό» οδηγικά mood! Η ποιότητα κατασκευής δεν επιδέχεται καμία κριτική μιας κι όλα είναι ποιοτικά κατασκευασμένα. Σε υψηλό επίπεδο κυμαίνεται κι η ποιότητα κατασκευής, ενώ κορυφαίο είναι και το φινίρισμα.
Ο θάλαμος των επιβατών του Focus από την πλευρά του, ξεχωρίζει για την μοντέρνα του αισθητική και τη «φορτωμένη», αλλά high-tech κονσόλα. Προσεγμένη είναι και η ποιότητα κατασκευής, παρότι δεν λείπουν κάποιες μικροατέλειες φινιρίσματος, ενώ μαλακά και αφρώδη πλαστικά καλύπτουν ένα μεγάλο τμήμα του ταμπλό, προσδίδοντας μια έξτρα νότα πολυτέλειας.
Η καμπίνα του Megane 1,5 dCi διαθέτει λιτό αλλά σύγχρονο σχεδιασμό, ενώ έχει γίνει χρήση ποιοτικών υλικών. Εξίσου καλή κρίνεται και η ποιότητα συναρμογής. Το μοναδικό εργονομικό παράπονο θα το κάνετε για τους διακόπτες του ηχοσυστήματος, που δεν είναι ιδιαίτερα εύχρηστοι, αλλά όπως και να το κάνουμε, ο πίνακας οργάνων εντυπωσιάζει με το αναλογικό στροφόμετρο.
Χώροι – Πρακτικότητα: Ευρύχωρα και πρακτικά
Στον τομέα των χώρων, το Ford Focus προσφέρει το μεγαλύτερο χώρο για τα γόνατα των πίσω επιβατών μεταξύ των τριών, αλλά και αυτόν για τα κεφάλια τους, με αποτέλεσμα να είναι σε θέση να μεταφέρει με άνεση πίσω 3 ενήλικες. Το πορτ-μπαγκάζ από την άλλη, έχει μεγάλο άνοιγμα και τετραγωνισμένο σχήμα, αλλά η χωρητικότητα των 316 λτ. με τη στάνταρ ρεζέρβα ανάγκης είναι μικρή συγκριτικά με τον ανταγωνισμό. Με κιτ επισκευής, ο χώρος φόρτωσης φτάνει στα 363 λτ.
Το μεγαλύτερο πορτ-μπαγκάζ πάντως το έχει το Civic που διαθέτει ωφέλιμο όγκο 407 λίτρων και είναι από τα πλέον ευρύχωρα της κατηγορίας. Παράλληλα, τα πίσω καθίσματα «Magic Seats», ανασηκώνουν τις βάσεις τους και «κλειδώνουν» τις πλάτες τους, δημιουργώντας έτσι ένα δεύτερο χώρο αποσκευών κι εκτοξεύοντας την πρακτικότητα στα ύψη. Τρεις (3) ενήλικοι επιβάτες θα βολευτούν άνετα, έχοντας αρκετό χώρο για τα γόνατα και τους ώμους τους.
Στην Giulietta, το πορτ-μπαγκάζ είναι το μικρότερο των τριών αλλά με καλή χωρητικότητα 350 λίτρων, ενώ στο πίσω κάθισμα ο χώρος είναι άνετος για 2 ενήλικες.
Σε ό,τι αφορά στην ευρυχωρία, το Megane προσφέρει μέτριους χώρους για τους πίσω επιβάτες. Πάντως, ο χώρος αποσκευών των 372 λτ. κυμαίνεται άνω του μέσου όρου και διαθέτει μεγάλο άνοιγμα και εκμεταλλεύσιμο σχήμα.
Οδική συμπεριφορά:Πάρτι all the time!
Αυτή είναι κι η μαγεία αυτών των κατασκευών. Κάτω από το κυριλέ κουστούμι, διαθέτουν έναν «σβέλτο» χαρακτήρα, ο οποίος μπορεί να προσφέρει στον οδηγό τους ατελείωτες ώρες οδηγικής ευχαρίστησης.
Αναμφίβολα η Alfa Romeo
Giulietta, με τη βοήθεια του κινητήρα και του κιβωτίου, ξεδιπλώνει το οδηγικό της ταμπεραμέντο σε κάθε περίσταση, ακόμα και στην πετρελαιοκίνητη εκδοχή της. Το όλο στήσιμο του αυτοκινήτου είναι επιτηδευμένα σφιχτό, ώστε όταν ξεκινήσουν οι στροφές, να ξεκινήσουν και τα χαμόγελα του οδηγού. Η Gulietta, αποδεικνύεται βράχος σε κάθε καμπή, το πλαίσιο είναι στιβαρό, το τιμόνι επικοινωνιακό, ενώ τα φρένα αποδεικνύονται δυνατά.
Το Ford Focus τόσο στην βενζινοκίνητη, όσο και στην diesel έκδοσή του που δοκιμάζουμε, είναι ένα εκ των αυτοκινήτων της κατηγορίας που κερδίζει τις εντυπώσεις στο τομέα της οδικής συμπεριφοράς, μιας και διαθέτει έναν fun to drive χαρακτήρα. Το πλαίσιο και το κάπως πιο βαρύ σε αίσθηση ηλεκτρικό τιμόνι βοηθούν και προσφέρουν στη σωστή οδική συμπεριφορά, ενώ εξίσου καλή είναι κι η ανάρτηση του μοντέλου της Ford.
Το Honda Civic, διέθετει μια εξαιρετική οδική συμπεριφορά, με την ακαμψία του πλαισίου και το κράτημα να έχουν τον πρώτο λόγο. Αυτή η συνταγή συνεχίζεται και στην diesel έκδοση, με την προσθήκη του τον i-DTEC κινητήρα, με το Ιαπωνικό μοντέλο όχι μόνο να είναι απλά πιο ευχάριστο από το βενζινοκίνητο, αλλά και πιο ικανό σε κάθε είδους διαδρομή. Σε καμία περίπτωση, δεν γίνεται αισθητή η διαφορά βάρους 150 κιλών περίπου σε σχέση με το ελαφρύτερο μοντέλο με το βενζινοκινητήρα των 1,4 λίτρων, ενώ τα φρένα είναι κορυφαία, τόσο σε αίσθηση, όσο και σε αποτελεσματικότητα (100-0 χλμ./ώρα σε 36,3 μ.)!
Το Renault Megane ισορροπεί (με επιτυχία ομολογουμένως) ανάμεσα στην άνεση και τη σταθερότητα. Ο χαρακτήρας του Megane είναι δυναμικός, με ευχάριστη οδική συμπεριφορά. Σε γενικές γραμμές, το αυτοκίνητο εμφανίζεται ουδέτερο, με την υποστροφή να είναι από ελάχιστη έως μηδενική, με τον πίσω ημιάκαμπτο άξονα να κρατάει πάντα σταθερό το πίσω μέρος. Παράλληλα, το αυξημένο βάρος στον εμπρόσθιο άξονα (λόγω diesel κινητήρα) δείχνει να έχει επηρεάσει θετικά την αίσθηση του τιμονιού, που δεν έγινε κορυφαίο, αλλά εμφανίζει λιγότερο «τεχνητή» αίσθηση.
Συμπέρασμα
Τα τέσσερα αυτοκίνητα που σας παρουσιάσαμε αναμφίβολα έχουν προικιστεί από τους κατασκευαστές τους, τόσο με «επίσημη» περιβολή (εξωτερική εμφάνιση), όσο και με καρδιά αθλητική (κινητήρας), η οποία τους προσδίδει άκρως σπορτίφ χαρακτήρα. Σίγουρα, η Alfa Romeo Giulietta είναι η πιο σπορτίφ εκ των τριών, κερδίζοντας την καρδιά του οδηγού με το στήσιμό της, το «sex appeal» της και τις επιλογές διαμόρφωσης των οδηγικών της χαρακτηριστικών μέσω του Συστήματος Alfa D.N.A., με τους αναγκαίους όμως περιορισμούς στην πρακτικότητα και την άνεση. Το Ford Focus 1,6 TDCi, είναι πιο άνετο συγκριτικά με την Giulietta, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι έχει χάσει το οδηγικό του μπρίο και τον οδικό δυναμισμό που χαρακτηρίζουν όλες τις εκδόσεις του. Τουναντίον! Σε εξίσου δυναμικά οδηγικά μονοπάτια βαδίζει και το Honda Civic 1,6 i-DTEC, το οποίο με το νέο diesel κινητήρα προσφέρει περισσότερη οικονομία κίνησης, συνδυαζόμενη με φουτουριστική εμφάνιση και πολύ καλή οδική συμπεριφορά, ενώ απαλλάσσεται από την καταβολή τελών κυκλοφορίας, κερδίζοντας ένα προβάδισμα και στο οικονομικό κομμάτι.
Το Renault Megane με τον 1,5 dCi πετρελαιοκινητήρα, ξεχωρίζει για την απόδοση που προσφέρει σε συνδυασμό με τη χαμηλή κατανάλωση καυσίμου, ενώ ο ιδιοκτήτης του έχει ένα ακόμα ατού, αυτό της απαλλαγής από τέλη κυκλοφορίας, μένοντας παράλληλα κι ικανοποιημένος από το πάτημα του στο δρόμο.