autoagora.gr logo
TEST ΣΥΝΕΡΓΕΙΩΝ ΤΙΜΕΣ LEASING SHORT VIDEOS

Γιατί σπάνε οι turbo κινητήρες?

Διαβάστηκε από 25190 αναγνώστες - 5/11/2019

Είναι τόσο ευπαθής η υπερτροφοδότηση των αυτοκινήτων, και σπάνε εύκολα οι τουρμπίνες? Και αν ναι, γιατί συνεχίζουν οι βιομηχανίες να τροφοδοτούν τα νέα αυτοκίνητα με αυτές? Πως μπορώ να αποφύγω μια τόσο δαπανηρή βλάβη?

Δείτε 5 βασικούς κανόνες που πρέπει να γνωρίζουν όσοι οδηγούν ή πρόκειται να αγοράσουν turbάτο αυτοκίνητο.
  1. Μην σβήσεις αμέσως τον κινητήρα
Η παραπάνω φράση ισχύει, όχι τόσο στα καινούρια, όσο περισσότερο στα παλαιότερης τεχνολογίας αυτοκίνητα, δηλαδή από 5-8 ετών και πάνω. Ο λόγος είναι ο τρόπος ψύξης της τουρμπίνας. Με απλά λόγια, στα παλαιότερης τεχνολογίας turbo, η τουρμπίνα «κρύωνε» με λάδι που κυκλοφορούσε μέσα. Όταν έσβηνες απότομα τον κινητήρα, αυτό «καθόταν» με αποτέλεσμα να μην γίνεται επαγωγή της θερμότητας και είτε να ραγίζει το κέλυφος της τουρμπίνας, είτε συχνότερα η φτερωτή του turbo. Σημειώστε, πως οι θερμοκρασίες που αναπτύσσονται στην εξαγωγή είναι στους 800+ βαθμούς Κελσίου (!), άρα όταν έχεις οδηγήσει αρκετά χιλιόμετρα και σβήσεις απότομα τον κινητήρα οι θερμοκρασίες μπορούν να είναι καταστροφικές. Πλέον, όμως, υπάρχουν συστήματα στα οποία η κυκλοφορία συνεχίζει, όπως και τουρμπίνες υδρόψυκτες, με αποτέλεσμα την γρηγορότερη απομάκρυνση της θερμότητας. Βέβαια, εμείς σε κάθε περίπτωση θα συμβουλεύαμε πάντα να μειώνετε οδηγικό ρυθμό εν κινήσει και μετά να σβήνετε τον κινητήρα.
 
  1. Πήγαινε με τα «νερά» του
Όπως οι αλλαγές ταχύτητας πρέπει να γίνονται στις χαμηλές στροφές για μέγιστη οικονομία καυσίμου, έτσι και όταν ταξιδεύεις στην εθνική πρέπει να οδηγείς στο κατάλληλο εύρος στροφών, δηλαδή εκεί που αποδίδεται η μέγιστη ροπή του κινητήρα. Αν το κάνεις αυτό, η τουρμπίνα δεν θα φουσκώνει-ξεφουσκώνει συνέχεια (σ.σ. άρα δεν θα αυξάνεται η κατανάλωση), αλλά θα έχει σταθερή πίεση και έτσι θα κινηθείτε οικονομικά. Πάλι, βέβαια, το εύρος των στροφών εξαρτάται από τον κινητήρα. Ένα tip για να βρείτε ποιο είναι αυτό, είναι κρατήσετε σταθερή ταχύτητα-στροφές και να ελέγχετε τη στιγμιαία κατανάλωση. Μετά από λίγα χιλιόμετρα, θα το έχετε βρει!
 
  1. Ξέρετε τι είναι το turbo-lag;
Να εξηγήσουμε πως το turbo lag είναι η καθυστέρηση του τούρμπο. Στην πράξη όταν πατάς το γκάζι και μέχρι η τουρμπίνα να ανεβάσει πίεση, περνάει ένας απειροελάχιστος χρόνος, άρα επιταχύνεις με καθυστέρηση. Το φαινόμενο αυτό, ωστόσο, συναντάται σε παλιάς τεχνολογίας turbo μοντέλα (10ετίας και πάνω). Τα καινούρια μοντέλα έχουν τουρμπίνες με εξελιγμένες φτερωτές που ανεβάζουν πίεση και στις χαμηλές στροφές, ή έχουν διπλό τούρμπο (ένα μικρό για τις χαμηλές στροφές και ένα μεγαλύτερο) και άρα το φαινόμενο αυτό έχει εξαλειφθεί. Αν όμως οδηγείτε κάποιο παλαιότερης τεχνολογίας turbo μοντέλο, τότε θα πρέπει να προσέξετε το εξής: Να μην πατάτε απότομα το γκάζι πριν ή στην αρχή μιας στροφής, αλλά να έχει «φουσκώσει» από πριν η τουρμπίνα, ώστε η ξαφνική επιτάχυνση να μην σας βρει μέσα στην στροφή και χαθεί η πρόσφυση του αυτοκινήτου.
 
  1. Η ιδανική αλλαγή σχέσης είναι μεταξύ 2,000-2,500 σ.α.λ
Η αλλαγή σχέσης σε αυτό το εύρος στροφών έχει να κάνει με την οικονομία καυσίμου. Στους turbo κινητήρες η μέγιστη ροπή αποδίδεται στις χαμηλές στροφές, επομένως όταν αλλάζεις ταχύτητα στο χαμηλό φάσμα στροφών, το turbo δεν ανεβάζει πίεση και κερδίζεις σε καύσιμο. Βέβαια, το ποιο φάσμα στροφών είναι το ιδανικό, εξαρτάται από τον κινητήρα, αν δηλαδή είναι βενζίνης ή diesel, όπως και το που αποδίδεται η ροπή του.
  1. Όλα τα diesel είναι turbo
Όλα τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα είναι πλέον turbo, κάτι που γίνεται εύκολα αντιληπτό κατά την οδήγηση ενός από αυτά καθώς στις χαμηλές στροφές γίνεται αισθητό το «άνοιγμα» του turbo και την αύξηση της επιτάχυνσης . Από την άλλη, στα βενζινοκίνητα τα πράγματα είναι λίγο διαφορετικά. Στην μίνι κατηγορία (δηλαδή τα πολύ μικρά αυτοκίνητα πόλης) οι τούρμπο προτάσεις είναι λίγες, ενώ στις επόμενες κατηγορίες τα περισσότερα είναι τούρμπο. Χάρη στο turbo τα αυτοκίνητα κερδίζουν ιπποδύναμη και ροπή χωρίς να χρειάζονται υψηλού κυβισμού κινητήρες. Για αυτό άλλωστε συναντάμε πλέον 1,000άριδες κινητήρες ακόμα και μικρομεσαία SUV
 

 

Ακολουθήστε το Αutoagora στο Google News. Bρείτε όλες τις ειδήσεις