Απαιτείται παρατηρητικότητα! Δεν υπάρχει κάποιος σαφής κανόνας που ορίζει χιλιόμετρα και διάρκεια ζωής των αμορτισέρ, καθώς αυτό εξαρτάται από τη χρήση και την καταπόνηση. Εσείς πότε θεωρείτε ότι πρέπει να αλλαχτούν;
Η ανάρτηση παίζει πολύ μεγάλο ρόλο στην οδική συμπεριφορά τουαυτοκινήτου. Τα ελαστικά είναι αυτά που κρατούν το όχημα σε επαφή με το δρόμο, αλλά τα αμορτισέρ φροντίζουν έτσι ώστε το αυτοκίνητο να αλλάζει κατεύθυνση, να επιταχύνει και να επιβραδύνει αποτελεσματικά. Όταν αυτά λειτουργούν στην εντέλεια, τότε το βάρος του οχήματος κατανέμεται πιο σωστά, και η απόσταση επιβράδυνσης μειώνεται. Παράλληλα, απορροφούν τους κραδασμούς που μεταφέρονται στην καμπίνα, αυξάνοντας την άνεση των επιβατών.
Όπως τα περισσότερα εξαρτήματα του αυτοκινήτου, έτσι και τα αμορτισέρ έχουν κάποια «διάρκεια ζωής», στο πέρας της οποίας έχει έρθει η ώρα για την αντικατάστασή τους. Σε αυτό το σημείο επικρατεί μία σύγχυση, αφού από τη φύση του το συγκεκριμένο ανταλλακτικό δεν παρουσιάζει κάποια σημάδια φθοράς στην εμφάνισή του, εκτός βέβαια από την διαρροή υγρών, η οποία υποδηλώνει πως πρέπει να γίνει άμεσα η αντικατάσταση του αμορτισέρ. Στις άλλες περιπτώσεις, ο οδηγός πρέπει να παρατηρήσει αλλαγή στη συμπεριφορά του οχήματος, προκειμένου να αντιληφθεί και να κρίνει εάν πρέπει να προβεί σε αντικατάσταση των αμορτισέρ, ή όχι.
Αν το αυτοκίνητο αρχίζει και «παίρνει» πιο έντονες κλίσεις (με την ίδια ταχύτητα) από πριν, τότε αυτό είναι ένα σημάδι «κόπωσης» του εξαρτήματος. Αντίστοιχα, αν παρατηρήσουμε πως η ανάρτηση αργεί να σταθεροποιηθεί μετά από κάποια ανωμαλία του οδοστρώματος (όπως λόγου χάρη μία λακκούβα) και συνεχίζει να αναπηδά, έχει έρθει η ώρα της αλλαγής.
Παράλληλα υπάρχει ένα μηχάνημα που ονομάζεται αμορτισερόμετρο, το οποίο μετρά την απόδοση της ανάρτησης. Αυτή η μέτρηση ωστόσο δεν γίνεται με ακρίβεια, και το σημάδι που μας δείχνει την κατάσταση φθοράς είναι η διαφορά απόδοσης των 2 αμορτισέρ στον ίδιο άξονα. Αν αυτή είναι μεγάλη, σημαίνει πως ηαντικατάσταση είναι απαραίτητη.
Η μέση διάρκεια ζωής των αμορτισέρ είναι περίπου 80.000 km. Αυτό βέβαια εξαρτάται από τη χρήση και τις καταπονήσεις που υποβάλλει ο εκάστοτε οδηγός στην ανάρτηση του αυτοκινήτου του. Τα αμορτισέρ ενός οχήματος που κινείται κατά κύριο λόγο στον αυτοκινητόδρομο καταπονούνται πολύ λιγότερο από τα αντίστοιχα ενός αυτοκινήτου που κυκλοφορεί στους δρόμους της πόλης και υποβάλλεται καθημερινά σε λακκούβες και σαμαράκια.
Εν κατακλείδι, δεν υπάρχει κάποιος ακριβής κανόνας που ορίζει με σαφήνεια κάθε πότε θα αντικαθιστούμε τα αμορτισέρ στο αυτοκίνητο. Σημαντικό ρόλο παίζει η εμπειρία και η παρατηρητικότητα του εκάστοτε οδηγού, ο οποίος θα ερμηνεύσει σωστά τα σημάδια κόπωσης της ανάρτησης, καθώς και θα διαπιστώσει αλλαγή στην συμπεριφορά του οχήματός του. Από την άλλη πλευρά, επειδή η φθορά γίνεται σταδιακά και όχι άμεσα, η παρατήρηση της μειωμένης απόδοσης είναι πολλές φορές δύσκολο να γίνει από την αρχή.
Πόσο συχνά αλλάζετε αμορτισέρ, και ποιο είναι το κύριο κριτήριο που σας ωθεί στην αντικατάσταση; Καταλαβαίνετε αμέσως ότι η ανάρτηση του αυτοκινήτου σας είναι «κουρασμένη», ή προτιμάτε τη σιγουριά των αριθμών του αμορτισερόμετρου;