Πώς δουλεύουν και πόσο αντέχουν τα αμορτισέρ;
Τα αμορτισέρ «κόβουν» το πάνω-κάτω των ελατηρίων
Φρενάρουν την ταλάντωση με υγρό υπό πίεση
Τα περισσότερα αμορτισέρ είναι είτε λαδιού, είτε αερίου
Τα αμορτισέρ «κόβουν» το πάνω-κάτω των ελατηρίων
Δουλειά των αμορτισέρ είναι να κάνουν τη διαδρομή της ανάρτησης όταν το αυτοκίνητο περνά από μια λακούβα όσο το δυνατόν πιο ήπια. Η απορρόφηση του τραντάγματος από τις λακκούβες, πετυχαίνεται μέσω της σύνδεση των τροχών με το αμάξωμα με τις αναρτήσεις, ένα σύστημα ελατηρίων και αμορτισέρ. Με την λειτουργία τους, τα ελατήρια έχουν την τάση να ταλαντώνονται. κάνοντας μια συνεχή κίνηση πάνω-κάτω. Αυτό επηρεάζει αρνητικά τόσο την άνεση, όσο και το κράτημα του αυτοκινήτου στο δρόμο. Ο ρόλος των αμορτισέρ είναι ακριβώς αυτός. Μετριάζουν αυτές τις υπερβολικές ταλαντώσεις, καθιστώντας το όχημα ασφαλέστερο και πιο ευχάριστο στην οδήγηση.
Φρενάρουν την ταλάντωση με υγρό υπό πίεση
Ο μηχανισμός των αμορτισέρ βασίζεται στην τριβή που γεννά το πέρασμα ενός υγρού μέσα από κάποιες βαθμονομημένες οπές. Το αμορτισέρ είναι πρακτικά ένας κύλινδρος γεμάτος λάδι και ένα έμβολο που γλιστράει μέσα σε αυτόν. Το έμβολο είναι συνδεδεμένο με το αυτοκίνητο και ο κύλινδρος με τον τροχό (ή ανάποδα). Οι οπές που υπάρχουν στο έμβολο είναι εξοπλισμένες με βαλβίδα, μέσω της οποίας το υγρό περνά υπό πίεση με μεγαλύτερη ή μικρότερη ροή (ανάλογα το πως είναι ρυθμισμένο το αμορτισέρ) φρενάροντας περισσότερο ή λιγότερο την κίνηση του ίδιου του τροχού.
Ποιες οι διαφορές ανάμεσα σε ένα φρέσκο και ένα ληγμένο αμορτισέρ;
Τα περισσότερα αμορτισέρ είναι είτε λαδιού, είτε αερίου-λαδιού
Ο τύπος αμορτισέρ που λειτουργούν με λάδι λέγεται «ελαιοδυναμικός» ή πιο απλά «αμορτισέρ λαδιού». Το ιξώδες του λαδιού που περιέχει και η συχνότητα/μέγεθος (βαθμονόμηση) των οπών καθορίζουν το πόσο σφιχτό ή μαλακό είναι το αμορτισέρ.
Υπάρχουν και πιο εξελιγμένα αμορτισέρ, που εκτός από λάδι περιέχουν και αέριο άζωτο στο εσωτερικό τους, το οποίο συμπιέζεται σε δέκα ατμόσφαιρες (βρίσκεται σε ξεχωριστό θάλαμο). Με αέριο το αμορτισέρ λειτουργεί πολύ πιο απαλά και με ακρίβεια και ταιριάζει σε σπορ ή πολυτελείς κατασκευές. Τα αμορτισέρ αυτά ονομάζονται «ελαιοπνευματικά», ή πιο απλά «αερίου-λαδιού».
Κάθε πότε πρέπει να τα αλλάζω;
Δε μπορείς να πεις με σιγουριά ότι τα αμορτισέρ κρατάνε 4 ή πέντε χρόνια. Αυτό εξαρτάται από τον τύπο, τον κατασκευαστή του αμορτισέρ αλλά και από τη χρήση που τους γίνεται και σε τι αυτοκίνητο μπαίνουν. Συχνά κρατάνε ακόμα και 10 χρόνια, αν πχ. είναι τοποθετημένα σε ένα ελαφρύ αυτοκίνητο που κινείται σε αυτοκινητόδρομο και οδηγείται ήπια, ενώ σημαντικό ρόλο παίζει και η ρύθμιση τους, αν είναι «σφιχτή» ή «μαλακή». Ορισμένοι κατασκευαστές προτείνουν αντικατάσταση κάθε 60 με 80 χιλιάδες χιλιόμετρα, όμως και αυτό είναι συζητήσιμο. Ιδανικά μπορείς να τα τσεκάρεις στα 4 χρόνια και στη συνέχεια κάθε χρόνο
Σχολιάστε |