Πώς θα καταλάβεις ότι χρειάζονται αλλαγή τα αμορτισέρ σου
Διαβάστηκε από 11138 αναγνώστες - 19/3/2021
Μαζί με τα ελαστικά και τα φρένα, τα αμορτισέρ είναι τα σημαντικότερα εξαρτήματα του αυτοκινήτου. Πώς λειτουργούν αυτά, και πότε έρχεται η ώρα για την αντικατάστασή τους; Μάθετε τα πάντα για αυτά!
Ένα από τα σημαντικότερα εξαρτήματα για τη διατήρηση της οδικής συμπεριφοράς του αυτοκινήτου σε άριστο επίπεδο είναι τα αμορτισέρ. Μπορεί τα ελαστικά να είναι αυτά που έρχονται σε επαφή με το οδόστρωμα, αλλά τα ποιοτικά αμορτισέρ θα εξασφαλίσουν την απαιτούμενη πρόσφυση, ώστε το όχημα να αλλάζει κατεύθυνση με ασφάλεια και να φρενάρει αποτελεσματικά.
Παρ όλα αυτά, έχει επικρατήσει μία σύγχυση σχετικά με το πότε είναι η κατάλληλη στιγμήγια να αντικατασταθούν τα αμορτισέρ. Μπορεί για την απόφαση της αντικατάστασης των ελαστικών να αρκεί ο έλεγχος της ημερομηνίας παραγωγής ή μία οπτική εκτίμηση της κατάστασής τους, αλλά στην περίπτωση των αμορτισέρ τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά. Βλέπετε, είναι ένα εξάρτημα που σπανίως θα παρουσιάσει οπτικές ενδείξεις που «μαρτυρούν» ότι έχει φτάσει η ώρα της αντικατάστασης. Πριν δούμε, όμως, πότε πρέπει να προχωρήσουμε σε αλλαγή των αμορτισέρ, αξίζει να αναλύσουμε συνοπτικά τον τρόπο λειτουργίας τους.
Τρόπος λειτουργίας των αμορτισέρ
Το αμορτισέρ αποτελεί το σημαντικότερο μέρος της ανάρτησης και υπάρχει ένα για τον έλεγχο της κίνησης του κάθε τροχού. Σκοπός του είναι να αποσβένει τις ταλαντώσεις που δημιουργούνται λόγω των ανωμαλιών του οδοστρώματος, αυτός είναι ο λόγος που ονομάζεται και «αποσβεστήρας». Πώς γίνεται, όμως, κάτι τέτοιο; Στη σύγχρονη αυτοκινητοβιομηχανία μπορεί κανείς να συναντήσει πολλών ειδών αμορτισέρ, ας περιοριστούμε όμως σε αυτά που λειτουργούν με λάδι, τα οποία ονομάζονται υδραυλικά. Στο εσωτερικό του αμορτισέρ υπάρχει λάδι, αλλά και ένα έμβολο που κινείται μέσα στο λιπαντικό όταν το αυτοκίνητο περνά από μία ανωμαλία. Μόλις το αυτοκίνητο περάσει από μία λακκούβα, για παράδειγμα, το έμβολο θα αναγκαστεί να κινηθεί μέσα στον στεγανοποιημένο θάλαμο του αμορτισέρ. Το λάδι είναι εκεί για να εμποδίσει την κίνηση του εμβόλου και να το «φρενάρει», με αποτέλεσμα να σταματήσει άμεσα η ταλάντωση του οχήματος. Αν δεν υπήρχε το λάδι, το έμβολο θα κινούνταν ελεύθερα μέσα στο αμορτισέρ, χωρίς να συναντά κάποια αντίσταση και η ταλάντωση θα συνεχιζόταν. Κάτι τέτοιο θα γινόταν εξαιρετικά επικίνδυνο και η ταλάντωση θα συνεχιζόταν και μετά το πέρασμα από τη λακκούβα.