Ευθυγράμμιση-ζυγοστάθμιση: Μήπως πρέπει να κάνεις;
16/11/2021
Δύο εργασίες που τις ξεχνάμε συχνά! Αναλύουμε τα σημάδια που δείχνουν ότι πρέπει να κάνουμε ευθυγράμμιση ή ζυγοστάθμιση, καθώς και τις συνέπειες αν δεν γίνουν αυτές οι διαδικασίες. Θεωρείτε πως είναι απαραίτητες;
Αν το τιμόνι του αυτοκινήτου σου τρέμει ή το αμάξι σου δεν έχει ευθεία κατεύθυνση, ενώ το τιμόνι βρίσκεται σε αυτή τη θέση, τότε το αυτοκίνητό χρειάζεται να πάει για ευθυγράμμιση και ζυγοστάθμιση.
Με ευθυγράμμιση – ζυγοστάθμιση γλυτώνεις φθορές στα μηχανικά μέρη, στα ελαστικά και έχεις λιγότερη κατανάλωση. Τόσο η ευθυγράμμιση όσο και η ζυγοστάθμιση είναι σχετικά εύκολες και απλές ρυθμίσεις που όμως είναι πολύ σημαντικές για το αυτοκίνητό μας. Εκτός από την αποκατάσταση του προβλήματος η ευθυγράμμιση και η ζυγοστάθμιση θα γλυτώσει το αυτοκίνητό μας από περεταίρω προβλήματα στα μηχανικά μέρη, στα λάστιχα, αλλά θα μειώσει και την κατανάλωση καυσίμου, καθώς δεν θα ζορίζεται ο κινητήρας.
Ποια η διαφορά μεταξύ ευθυγράμμισης – ζυγοστάθμισης; Συχνά οι άνθρωποι συγχέουν την ευθυγράμμιση και τη ζυγοστάθμιση των ελαστικών πράγματα που είναι εντελώς διαφορετικά: Η ρύθμιση της ευθυγράμμισης, ή της γεωμετρίας του οχήματος , συνίσταται στη ρύθμιση των γωνιών των τροχών ώστε να τους επαναφέρουμε σε θέση κάθετη προς το έδαφος και παράλληλη μεταξύ τους. Αντίθετα, η ζυγοστάθμιση ενός ελαστικού επιτρέπει στον τροχό να περιστρέφεται χωρίς να προκαλεί κραδασμούς στο όχημα, σε κάποιες ταχύτητες.
Ζυγοστάθμιση Η ζυγοστάθμιση αφορά το βάρος του τροχού και την κατανομή του. Ακόμη και μια μικρή διαφορά βάρους, της τάξης των 5 γραμμαρίων, αν το αυτοκίνητο τρέχει με 100 χλμ/ώρα, «μεταφράζεται» σε 4 στροφές το δευτερόλεπτο ή 14,000 κραδασμούς την ώρα. Η λανθασμένη ζυγοστάθμιση μπορεί να οδηγήσει σε αυξημένες φθορές στα μηχανικά μέρη, το σύστημα διεύθυνσης, και στα ελαστικά του αυτοκινήτου.
Ευθυγράμμιση Ο κάθε τροχός είναι ευθυγραμμισμένος με συγκεκριμένο τρόπο, ώστε να σχηματίζει δεδομένες γωνίες σε σχέση με το οριζόντιο επίπεδο του δρόμο, τον άλλο τροχό του ιδίου άξονα και το αμάξωμα. Αν το αυτοκίνητο «τραβάει» το τιμόνι αριστερά ή δεξιά, αλλάζει την ευθεία πορεία του στο φρενάρισμα ή στρίβει διαφορετικά στις στροφές, τότε υπάρχει πρόβλημα ευθυγράμμισης. Αν οι τροχοί συγκλίνουν πολύ προς το κέντρο του αυτοκινήτου στο εμπρός μέρος, αυξάνεται η κατανάλωση και μειώνεται η δύναμη του κινητήρα. Το πόσο κάθετοι είναι οι τροχοί με το επίπεδο του δρόμου, επηρεάζει τη φθορά και τη θέρμανση του ελαστικού και άρα την πρόσφυση και την καταπόνηση της ανάρτησης.
Πότε πρέπει να κάνω ευθυγράμμιση – ζυγοστάθμιση; Να ελέγχετε πάντοτε την ευθυγράμμιση και τη ζυγοστάθμιση όταν : - Έχετε χτυπήσει πάνω σε κάτι. - Παρατηρείτε ότι τα ελαστικά σας φθείρονται ανώμαλα ή κατά τρόπο ανομοιόμορφο. - Αντιμετωπίζετε προβλήματα με τράβηγμα ή συμπεριφοράς του οχήματος: - το όχημά σας τραβάει ή παρεκκλίνει προς μια πλευρά. - Το τιμόνι σας δεν επανέρχεται εύκολα μετά από μια στροφή ή είναι σε θέση στροφής ενώ εσείς πηγαίνετε ευθεία. - Αγοράζετε ένα καινούργιο σετ ελαστικών και θέλετε να διαρκέσει όσο το δυνατόν περισσότερο. - Αντικαθιστάτε ένα στοιχείο ανάρτησης ή διεύθυνσης. - Κάθε 10.000 χλμ ή κάθε χρόνο.
Που θα κάνω ευθυγράμμιση – ζυγοστάθμιση; Πόση ώρα θέλει; Ποιο είναι το κόστος;
Η ευθυγράμμιση και η ζυγοστάθμιση είναι μια πολύ απλή διαδικασία και μπορεί να πραγματοποιηθεί σε εξειδικευμένα καταστήματα αλλαγής ελαστικών. Ο χρόνος που θα διαρκέσει δεν πρόκειται να ξεπεράσει τη μισή ώρα, ενώ σε ότι αφορά το κόστος μια μέση τιμή είναι περίπου στα 25 ευρώ.