Δεν καθαρίζουμε τον πάγο από τα τζάμια
Είναι αυτονόητο πως το παρμπρίζ και τουλάχιστον τα δύο μπροστινά παράθυρα πρέπει να είναι καθαρά από πάγους και κρυστάλλους. Στο σημείο αυτό πρέπει να επισημάνουμε κάτι ιδιαίτερο ενδιαφέρον και χρήσιμο. Τα μοντέρνα αυτοκίνητα είναι εξοπλισμένα με κάθε είδους αισθητήρες και κάμερες. Ωστόσο, εάν αυτοί καλύπτονται από χιόνι ή έχουν πάνω τους αλάτι, μερικές φορές υπολειτουργούν και αναφέρουν λανθασμένες πληροφορίες. Οι αισθητήρες στάθμευσης, για παράδειγμα, δείχνουν λάθος απόσταση από το πεζοδρόμιο ή κάποιο διπλανό όχημα, ενώ οι κάμερες οπισθοπορείας παρουσιάζουν θολή εικόνα. Στη χειρότερη περίπτωση, διακινδυνεύετε να γδάρετε το δικό σας ή άλλο αυτοκίνητο. Επομένως, καθαρίστε το χιόνι από τις επιφάνειες.
Την ίδια στιγμή, οι βοηθοί που βασίζονται σε ραντάρ, όπως το adaptive cruise control, συνήθως και προστατεύονται από χιόνι και βρωμιά. Εάν διαπιστωθεί βλάβη, το σύστημα ενημερώνει τον οδηγό να καθαρίσει τον πάγο για να λειτουργήσει ξανά αρμονικί. Σε κάθε περίπτωση, τα συστήματαβοήθειας πρέπει να χρησιμοποιούνται με προσοχή. Οι αποστάσεις στην διατήρηση συγκεκριμένης απόστασης στο ACC δεν έχουν σχεδιαστεί για τις κακές καιρικές συνθήκες και τις προκύπτουσες μεγάλες αποστάσεις φρεναρίσματος. Συν τοις άλλοις, σε χιονισμένους δρόμους δεν υπάρχει η υπηρεσία lane departure, διότι δεν διακρίνονται τα διαχωριστικά των λωρίδων.
To air-condition μονίμως ενεργοποιημένο
Εφόσον έχετε κλιματισμό στο αυτοκίνητο, είναι σίγουρο πως τον χειμώνα παίρνει φωτιά! Εάν δεν χρησιμοποιηθεί για μεγάλο χρονικό διάστημα, μπορεί να «μαζέψει» υγρασία, μύκητες και βακτήρια. Αποτέλεσμα, η έντονη δυσωδία. Η λειτουργία του air-condition λιπαίνει τις τσιμούχες και διάφορα μέρη του συστήματος κλιματισμού, αποτρέποντας ζημιές. Επιπλέον, το σύστημα κλιματισμού απορροφά την υγρασία από τον αέρα και ξεθολώνει γρήγορα τα παράθυρα.
Σε χαμηλές θερμοκρασίες, προκύπτει συμπύκνωση, ο αέρας μετατρέπεται σε νερό το οποίο μπορεί να παγώσει και να καταστρέψει τους σωλήνες. Τα σύγχρονα αυτοκίνητα διαθέτουν αισθητήρα θερμοκρασίας για τον σκοπό αυτό, ο οποίος απενεργοποιεί τον συμπιεστή όταν η θερμοκρασία πέσει κάτω από 5 βαθμούς Κελσίου. Μόνο με παλαιότερα μοντέλα πρέπει οι οδηγοί να είναι προσεκτικοί και να αφήνουν τον κλιματισμό απενεργοποιημένο όταν η θερμοκρασία είναι κάτω από το μηδέν.
Κακός αερισμός στο αυτοκίνητο που δεν βοηθά στο ξεθόλωμα
Το πρώτο αντανακλαστικό όταν τα παράθυρα ενός αυτοκινήτου είναι θολωμένα είναι να ενεργοποιήσουμε πλήρως το καλοριφέρ και να κατευθύνετε τον αέρα προς το παρμπρίζ. Κατά κανόνα είναι σωστό, αλλά δεν βοηθά αεριστεί το εσωτερικό. Διότι τότε κυκλοφορεί μόνο ο υγρός εσωτερικός αέρας.
Ο κρύος αέρας από το εξωτερικό περιβάλλον είναι πιο ξηρός και μπορεί να απορροφήσει σημαντικά περισσότερη υγρασία. Εάν το εσωτερικό είναι πολύ κρύο, τα παράθυρα επίσης θολώνουν από τον ζεστό αέρα που αναπνέετε, οπότε είναι καλύτερο να ανοίξετε λίγο το παράθυρο όταν εισέλθετε έτσι ώστε ο υγρός αέρας να διαφύγει. Για να αποφύγετε την υγρασία στο αυτοκίνητο, βγάλτε τα παπούτσια σας και αφαιρέστε το χιόνι από τα ρούχα σας πριν μπείτε στο αυτοκίνητο. Ο τακτικός καθαρισμός των παραθύρων βοηθά επίσης, επειδή τα καθαρά παράθυρα δεν θολώνουν.
Ο μύθος καλύτερης πρόσφυσης με μειωμένη πίεση ελαστικών
Για να έχουν καλύτερη πρόσφυση στο χιόνι και τον πάγο, ορισμένοι οδηγοί μειώνουν την πίεση των ελαστικών τους. Το συγκεκριμένο τέχνασμα εφαρμοζόταν πριν την εποχή των radial ελαστικών, στην περίοδο με ακτίνα πλέξης από 30-45 μοίρες. Πλέον, αν η πίεση των ελαστικών είναι πολύ χαμηλή, η πρόσφυση στο δρόμο επιδεινώνεται και η συμπεριφορά πέδησης είναι σπογγώδης. Επιπλέον, αυξάνεται η κατανάλωση καυσίμου και τα ελαστικά φθείρονται περισσότερο.
Η μειωμένη πίεση των ελαστικών μπορεί να βελτιώσει την πρόσφυση μόνο σε πολύ παχιά επίστρωση χιονιού. Ωστόσο, πρέπει να είναι το πολύ 1/3 κάτω από την τιμή που συνιστά ο κατασκευαστής και σε ταχύτητα κάτω από 50 χλμ/ώρα. Μόλις το αυτοκίνητο γυρίσει πίσω σε λάσπη ή άσφαλτο, η οδήγηση είναι λιγότερο ασφαλής. Η πίεση των ελαστικών πρέπει να ελέγχεται τακτικά ακόμη και το χειμώνα. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα όταν η θερμοκρασία πέφτει, διότι ο αέρας στο ελαστικό κρυώνει επίσης, προκαλώντας πτώση της πίεσης. Ο κανόνας είναι 0,1 bar ανά 10 βαθμούς Κελσίου.
Μη ενδεδειγμένη χρήση στα φώτα ομίχλης
Οδηγίες για τα φώτα ομίχλης και την χρήση τους δίνονται στα άρθρα 36 και 69 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Στην Γερμανία, για παράδειγμα, ορίζονται τα 50 μέτρα όριο ορατότητας σε ομιχλώδες τοπίο ή πολύ δυνατή βροχή για να ανάψουν τα φώτα ομίλχης. Γενικότερα, προσαρμόστε την ταχύτητα και την απόσταση ασφαλείας από το προπορευόμενο όχημα και μην χρησιμοποιείτε την μεγάλη σκάλα όταν έρχεται αυτοκίνητο στο αντίθετο ρεύμα.
Το κενό λειτουργίας του αυτόματου φωτισμού
Ο αυτόματος φωτισμός στο αυτοκίνητο είναι εξαιρετικά βολικός. Κατά τη διάρκεια της ημέρας, το αυτοκίνητο κινείται με τα σύγχρονα φώτα πορείας ημέρας και όταν σκοτεινιάζει, οι προβολείς μεσαίας σκάλας ανάβουν αυτόματα. Αλλά ειδικά το φθινόπωρο και το χειμώνα, όταν βρέχει συχνά και υπάρχει ομίχλη, ο αυτόματος φωτισμός δεν είναι αξιόπιστος. Ενδεχομένως σε συνθήκες χαμηλής ορατότητας, να έχει αρκετό φως ώστε το αυτόματο σύστημα φωτισμού να μην αναγνωρίζει κανένα λόγο για να αλλάξει σε μεσαία σκάλα (φώτα διασταύρωσης).
Και όταν ενεργοποιούνται τα φώτα πορείας κατά τη διάρκεια της ημέρας, τα πίσω φωτιστικά σώματα παραμένουν σβηστά. Εάν η ορατότητα είναι κακή, το αυτοκίνητο που ακολουθεί σας βλέπει την τελευταία στιγμή (ή και καθόλου). Επομένως, σε ομίχλη ή βροχή, ενεργοποιήστε τη κατάλληλη σκάλα φωτισμού μόνοι σας και μην βασίζεστε στον αυτόματο φωτισμό.
Πάμε να δούμε, τέλος, μερικά ακόμη σημαντικά σφάλματα που πρέπει να περιορίζουμε στην οδήγηση κατά τους χειμερινούς μήνες.
- Υπερβολικό γκάζι σε ολισθηρό οδόστρωμα: τα ελαστικά περιστρέφονται γρήγορα σε ολισθηρές επιφάνεις. Καλύτερα να οδηγείτε σε χαμηλές στροφές. Εάν δεν το αυτοκίνητο δεν κινηθεί με την πρώτη, αλλάξτε σε δεύτερη ταχύτητα.
- Οι υαλοκαθαριστήρες λειτουργούν ενώ δεν πρέπει: Εάν οι υαλοκαθαριστήρες στο παρμπρίζ έχουν παγώσει, μην τους ενεργοποιήσετε διότι θα χαλάσουν. Το ίδιο ισχύει και για το «σκούπισμα» ενός παγωμένου παραθύρου με τα μάκτρα, διότι η τραχιά επιφάνεια στο τζάμι καθιστά το καουτσούκ τους πορώδες. Είναι καλύτερα να περιμένετε μέχρι να ξεπαγώσει το τζάμι και ο υαλοκαθαριστήρας, αν έχετε θερμαινόμενο παρμπρίζ. Αλλιώς προστατέψτε τους υαλοκαθαριστήρες εκ των προτέρων με ειδικά καλύμματα.
- Κακή συντήρηση τα λαστιχάκια της πόρτας: Εάν ανοίξετε μία πόρτα που έχει παγώσει, μπορεί να φθαρεί το καουτσούκ και οι τσιμούχες. Επισταμένη φροντίδα ελαχιστοποιεί τους κινδύνους.
- Το αυτοκίνητο δεν πρέπει να ζεσταθεί: Δεν είναι τόσο αποτελεσματικό να ανάψει ο κινητήρας και να λειτουργεί ενώ το αυτοκίνητο δεν κινείται. Πέραν του ότι εκπέμπονται καυσαέρια στο περιβάλλον, ο κινητήρας δεν φτάνει την βέλτιστη θερμοκρασία λειτουργίας στο ρελαντί.
- Απόψυξη με ζεστό νερό: Αυτή συνήθως δεν είναι αναποτελεσματική, καθώς το νερό παγώνει πάλι αμέσως. Παράλληλα, είναι και επικίνδυνη, επειδή η μεγάλη διαφορά θερμοκρασίας μπορεί να σπάσει το τζάμι. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για παράθυρα που έχουν ήδη μικροφθορές από πετραδάκια.
- Μπουφάν στο αυτοκίνητο: Η ζώνη από την μία πλευρά δεν εφαρμόζει καλά στο σώμα μας και από την άλλη το μπουφάν δεν επιτρέπει ευχέρεια κινήσεων στον οδηγό. Καλύτερα, να το βάλετε στα πίσω καθίσματα.