- Καυτά GTI! Τα Alfa Romeo Giulietta QV, το Ford Focus ST και το VW Golf GTI Perfomance έχουν πανίσχυρούς turbάτους κινητήρες, αγωνιστικό στήσιμο και ξυραφένια οδική συμπεριφορά. Σε εμάς μένει να καθίσουμε στα μπάκετ καθίσματα και να απολαύσουμε στριφτερές διαδρομές
Είναι τα supercar του κοινού θνητού, έχουν μεγαλύτερα όρια από τους περισσότερους οδηγούς και δεν χρειάζεται και μια ολόκληρη περιουσία για να τα αγοράσεις. Ναι, φτηνά σίγουρα δεν είναι αλλά δεν τα λες και απλησίαστα, με κάτι παραπάνω από τις 30,000 ευρώ μπορείς να αποκτήσεις πολύ γκάζι, και ένα πραγματικά σπορ αυτοκίνητο. Ας τα οδηγήσουμε!
Εμφάνιση: Τούμπανα
Καυτά σε εμφάνιση τα 3 μικρομεσαία Gti για να σου ανοίξουν την όρεξη για απολαυστική οδήγηση. Η ούτως ή άλλως σαγηνευτική σιλουέτα της Alfa Romeo Giulietta, στην έκδοση QV έχει τις λεπτομέρειες για να επιβάλλεται: Αεροτομή, καλύμματα καθρεπτών από ανθρακονήματα, πλαϊνές ποδιές, πίσω διαχύτης, παχυλές εξατμίσεις, και ειδικής σχεδίασης ζάντες αλουμινίου με τις κατακόκκινες δαγκάνες των φρένων να βγάζουν μάτι.
Όλα τα λεφτά στο Focus ST είναι η κυψελωτή μάσκα με το λογότυπο ST στα αριστερά της. Από εκεί και πέρα το καπό με τα δύο τονισμένα «νεύρα», η πίσω αεροτομή, η κεντρικά τοποθετημένη «σιαμαία» εξάτμιση με την τραπεζοειδή απόληξη και οι ζάντες αλουμινίου των 19 ιντσών, ολοκληρώνουν την ψαρωτική εικόνα.
Αναμφίβολα το πιο διακριτικό και «συγκρατημένο» είναι το VW Golf GTI, όπου μικρές λεπτομέρειες, όπως το προκλητικό κόκκινο σιρίτι που διατρέχει το εμπρός μέρος, η κυψελωτή εισαγωγή αέρα, οι δύο εξατμίσεις στις άκρες του πίσω προφυλακτήρα και οι ζάντες αλουμινίου κάνουν την οπτική διαφορά.
Κινητήρες-Επιδόσεις: Με πολεμική διάθεση
Αν και με 230 άλογα το Golf είναι το λιγότερο ισχυρό της «καυτής» παρέας, εν τούτοις χάρη στο χαμηλό βάρος και την εξαιρετική λειτουργία του (έξτρα) 6τάχυτου ημιαυτόματου κιβωτίου διπλού συμπλέκτη DSG με Launch Control, καταφέρνει να έχει -έστω και οριακά- το πάνω χέρι στις επιδόσεις (0-100 σε 6,2, 60-100 με kickdown σε 3,2). Ο high-tech, 2λιτρος, turbo κινητήρας έχει δεχθεί μικροεπεμβάσεις ώστε στην έκδοση Perfomance να αποδίδει 10 άλογα παραπάνω από το «απλό» GTI, που ούτως ή άλλως δεν είναι πλέον διαθέσιμo. Eύηχος (ειδικά στην επιλογή Sport), με απολαυστικά απλωμένη την ροπή των 350 Nm από τις 1.500-4.600 σ.α.λ. και δυναμικός ακόμη και στον κόφτη, ο κινητήρας σε προκαλεί να τον πιέζεις για να εκτοξεύεσαι.
Η Giulietta QV έχει τον μικρότερο σε κυβισμό turbo κινητήρα (1,75 λτ.), ο οποίος όμως είναι «φορτωμένος» με την τελευταία λέξη της τεχνολογίας και έτσι φτάνει στα 240 άλογα με 300 Nm στις 1.850 σ.α.λ. (340 Nm στις 2.000 σ.α.λ. με επιλεγμένο το «Dynamic» στο Alfa D.N.A.). Συνδυάζεται αποκλειστικά με το ημιαυτόματο, διπλού συμπλέκτη, 6άρι Alfa TCT κιβώτιο, που πλέον διαθέτει και λειτουργία Launch Control. Αν και στην αυτόματη λειτουργία το σχετικά «κοντό» κιβώτιο ενίοτε τα θαλασσώνει, σε τελική ανάλυση βοηθά τον κινητήρα να ξεδιπλώνει τη δύναμή του σε όλο το φάσμα περιστροφής του και να προσφέρει πολύ καλές επιδόσεις (0-100 σε 6,3, 60-100 με kickdown σε 2,9). Την ίδια στιγμή ο μπάσος ήχος φροντίζει για την ηχητική απόλαυση των επιβατών.
Το Focus ST κινείται από έναν turbo, 2λιτρο EcoBoost κινητήρα βενζίνης, που χρησιμοποιεί (όπως και οι άλλοι δύο) μεταβλητό χρονισμό και άμεσο ψεκασμό βενζίνης για να αποδώσει 250 άλογα και 360 Nm ροπής. Στην πράξη είναι ο πιο εύρωστος χαμηλά, με ακαριαία απόκριση στο γκάζι και όταν το ζητήσεις γίνεται εκρηκτικός προσφέροντας γαργαλιστικές επιδόσεις (0-100 σε 6,6, 60-100 με 4η σε 4,5). Το χειροκίνητο κιβώτιο επιτρέπει αρκετό σπινάρισμα, αλλά και πάλι το Focus ST δεν ταλαιπωρεί με άσκοπα «ψαρέματα» στο τιμόνι. Στα ατού και ο ήχος, ο οποίος ενισχύεται μεν τεχνητά, αλλά έχει ωραία χροιά. Φυσικά όπως και στα άλλα δύο μοντέλα χρειάζεται αυτοσυγκράτηση στο πάτημα του γκαζιού γιατί η κατανάλωση δεν αστειεύεται σε συνθήκες πίεσης...
Στο δρόμο: Οπλοπολυβόλα…
Στο δρόμο, η Giulietta QV καταφέρνει να δίνει ό,τι ακριβώς περιμένεις καθισμένος στην εξαιρετική θέση οδήγησης της κορυφαίας μικρομεσαίας Alfa Romeo: Γρήγορο και «κοφτερό» τιμόνι, κορυφαίο πλαίσιο και σφιχτή ανάρτηση αποτελούν έναν καλοζυγισμένο συνδυασμό για να στρίβεις όπως… έρχεσαι, και για να απολαμβάνεις συνεχώς την πληροφόρηση για τα τεκταινόμενα. Η ανάρτηση δεν είναι ιδιαίτερα απορροφητική και η οδήγηση σε δρόμους με κακοτεχνίες απαιτεί συμβιβασμούς. Η Giulietta QV είναι ένα σκληρό αυτοκίνητο και σε συνδυασμό με τον μεγάλο κύκλο στροφής δεν είναι ό,τι καλύτερο για την καθημερινή αστική μετακίνηση. Βέβαια, το TCT κιβώτιο πριμοδοτεί ως ένα βαθμό την άνεση στο καθημερινό σταμάτα-ξεκίνα. Το σύστημα Alfa D.N.A. (επεμβαίνει σε απόκριση κινητήρα, αίσθηση τιμονιού, φρένα, ενεργοποιεί το ηλεκτρονικό διαφορικό e-Q2), είναι ένα ευχάριστο παιχνίδι. Με την επιλογή «Normal» βοηθά στην καθημερινή οδήγηση «γλυκαίνοντας» την QV, ενώ η επιλογή «Dynamic» έρχεται για να απελευθερώσει τα άγρια χαρακτηριστικά της Alfa και έτσι να δείξει τα δόντια της σε κάθε είδους στριφτερή διαδρομή. Με τη βοήθεια της πίσω ανάρτησης πολλαπλών συνδέσμων και του e-Q2 η κορυφαία Giulietta κρατάει δυναμικά. Αρπάζει την άσφαλτο από τον λαιμό και δεν αφήνει περιθώρια για σπιναρίσματα και άσκοπες διορθώσεις. Για το τέλος αφήσαμε τα φρένα, με λειτουργία μάλιστα Pre-Fill (προ-φόρτισης) στο Dynamic για αμεσότερη εμπλοκή, τα οποία είναι κορυφαία σε απόδοση (100-0 μ. σε 35,9 μ.).
Με αγωνιστικό Dna το Focus ST
Το Focus ST είναι άκρως απολαυστικό στο δρόμο και σε κερδίζει χάρη στη ρυθμισιμότητά του. Το ακριβές, άμεσο και πειστικό turn in σε κάθε στροφή, συνοδεύεται από ένα ευχάριστο «ελάφρωμα» του πίσω άξονα πολλαπλών συνδέσμων προς όφελος της τοποθέτησης. Η ευχαρίστηση ανεβαίνει κατακόρυφα χάρη στην ηχητική μελωδία, που ενισχύεται από το αντηχείο της Ford, αλλά και από την ικανότητα του κινητήρα να λειτουργεί θαυμάσια τόσο χαμηλά, όσο και βαθειά στα κόκκινα. Αν και θα θέλαμε λίγο πιο χαμηλά τοποθετημένο το μπάκετ και ένα κλικ πιο μπροστά τον «γλυκό» σε αίσθηση επιλογέα του κιβωτίου, σε τελική ανάλυση το Focus ST σε κάνει να νιώθεις μέρος του. Το τιμόνι μεταφέρει πλούσια πληροφόρηση, ενώ η ανάρτηση, τα φρένα και το πλαίσιο συμπεριφέρονται σαν ένα, συμβάλλοντας τα μέγιστα στην κοφτερή οδική συμπεριφορά του ST. Αυτό ενισχύεται κι από τις μηδενικές κλίσεις στις στροφές. Ακόμα όμως κι αν το παρακάνεις σε κάποια στροφή, το ηλεκτρονικό σύστημα Torque Vectoring Control θα παρέμβει για να φρενάρει κατάλληλα τους τροχούς, ενώ το ESP με 3 στάδια λειτουργίας (On, Sport Mode και Off), θα μαζέψει τις υπερβολές σε συνδυασμό με το αποτελεσματικό σύστημα πέδησης.
Golf GTI: Σε όλα ΝΑΙ
Το Golf GTΙ Perfomance θα καταπλήξει με την ομοιογένεια και την άνεσή του τόσο στον ανοιχτό αυτοκινητόδρομο, όσο και σε μια στριφτερή διαδρομή. Η μεστή οδική συμπεριφορά συνδυάζεται με μια εξαιρετική ανάρτηση (και σε διάταξη, με πολλαπλούς συνδέσμους πίσω και σε λειτουργία, με σωστά ρυθμισμένα αμορτισέρ/ελατήρια) και έτσι το κορυφαίο Golf δεν θα σου αρνηθεί ό,τι κι αν του ζητήσεις. Aπλά επιλέγεις ένα «μαλακό» πρόγραμμα για την πόλη από το Driving Profile και όταν θελήσεις να κινηθείς δαιμονισμένα στην αγαπημένη σου στριφτερή διαδρομή, το αλλάζεις στη λειτουργία Sport. Η επιτάχυνση που προσφέρει το GTi Performance είναι δυνατή, ενώ εξαιρετικό είναι και το κοφτερό τιμόνι, χάρη στην νέα μεταβλητής σχέσης κρεμαγιέρα. Υπεράνω κριτικής είναι και τα φρένα. Όπως και να έχει αν επιτεθείς, η κάθε είδους καμπή αποτελεί πολύ εύκολα παρελθόν και απλά περνάς άνετα και γρήγορα στην επόμενη με το μηχανικό μπλοκέ διαφορικό να καθαρίζει «μαζεύοντας» τη μούρη μόλις αυτή τείνει να ανοίξει την τροχιά της. Χωρίς αντιδράσεις στο τιμόνι, χωρίς δράματα και πάντα με το κιβώτιο να λειτουργεί εξαιρετικά.