Ποιος φτιάχνει το καλύτερο αυτοκίνητο πόλης; Fiat, Toyota ή VW; Το Panda, το Aygo και το Up! τα δίνουν όλα για την μάχη της πόλης. Ποιο τα καταφέρνει καλύτερα σε εμφάνιση, χώρους, οδική συμπεριφορά και οικονομία;
Τα μικρότερα μοντέλα της αγοράς, αυτά της μίνι κατηγορίας, έχουν αγαπηθεί στην Ελλάδα όσο λίγα και βρίσκονται στην 3η θέση των πωλήσεων. Ο αστικός τους προσανατολισμός έχει εκτιμηθεί ιδιαιτέρως από τους κατοίκους των μεγαλουπόλεων και των νησιών. Είναι ευκολοδήγητα, παρκάρουν παντού και το κυριότερα για τις μέρες… είναι πολύ οικονομικά. Θα χωρέσουν 4 άτομα και δεν θα πουν όχι σε μεγάλα ταξίδια αν και βέβαια αγαπούν την πόλη περισσότερο και το δείχνουν. Εδώ έχουμε το Panda με τον 1,200άρη κινητήρα και τα 1,000άρια Aygo και Up!
Εμφάνιση: Μοντέρνα και χαριτωμένα
Με μήκος κοντά στα 3,5 μέτρα καταφέρνουν να είναι ενδιαφέροντα σχεδιαστικά και να τραβούν τα βλεμμάτα. Το Fiat έχει ακολουθήσει το τετραγωνισμένο μοτίβο, που είναι εμφανές παντού, από τα φώτα και τις ζάντες, μέχρι τα φινιστρίνια στα πίσω παράθυρα και τους θόλους των τροχών. Στο up! η εμφάνιση εκφράζεται από την σοβαρή σχεδίαση των μοντέλων VW με παιχνιδιάρικες και νεανικές πινελίες.. Αυτό το πετυχαίνει με τη σχεδίαση του εμπρόσθιου προφυλακτήρα που μοιάζει να χαμογελάει, με το κεντρικό πλαστικό του τμήμα να «πλέει» πάνω στην ευρύτερη κυψελωτή μάσκα, ενώ το Aygo, τέλος, ξεχωρίζει με το Χ στην μάσκα και τις έντονες γραμμές στο πλά
Εσωτερικό: Σχεδίαση Panda, ποιότητα up! , high tech το Aygo
Η έξυπνη σχεδίαση του εξωτερικού συναντάτε και στο εσωτερικό. Το Panda έχει κι εδώ μια «εμμονή» με τα τετράγωνα μοτίβα. Τετράγωνα βλέπεις στα χειριστήρια του κλιματισμού, τα όργανα του πίνακα, τα ηχεία, το λεβιέ, το χειρόφρενο, τα χειριστήρια στο τιμόνι, τα κουμπιά του ηχοσυστήματος. Κατά τα λοιπά, τα σκληρά πλαστικά του ταμπλό έχουν καλή συναρμογή και σωστό φινίρισμα, ενώ τις εντυπώσεις κλέβει η διχρωμία στο ταμπλό. Αρκετά ιδιαίτερη είναι και η αισθητική στο Aygo, το οποίο έχει και αυτό μικρά highlights που τραβούν την προσοχή. Ανάμεσα σε αυτά είναι το μεγάλο ταχύμετρο-πίνακας οργάνων, όπως και η μεγάλη οθόνη αφής του συστήματος Touch&Go. Και εδώ τα πλαστικά είναι σκληρά, αλλά ανθεκτικά. Το up! τέλος έχει την πιο σοβαρή αισθητική στα πρότυπα της VW, αλλά και την καλύτερη απτή ποιότητα κατασκευής που θυμίζει μεγαλύτερο αυτοκίνητο.
Κινητήρες: Αστικού προσανατολισμού και οικονομικοί
Οι κινητήρες, αν και «βασικοί» καλύπτουν και με το παραπάνω τις απαιτήσεις σύμφωνα με τον αστικό τους προσανατολισμό, δηλαδή δεν βάζουν φωτιά στην άσφαλτο, όμως είναι οικονομικοί στην κατανάλωση και κινούνται με σχετική άνεση ακόμη και στον αυτοκινητόδρομο. Αναφορικά με την ιπποδύναμη, Panda και Aygo αποδίδουν 69 ίππους, ενώ με 60 άλογα και πολύ κοντά τους ακολουθεί το γερμανικό μίνι.
Ξεκινώντας με το Fiat Panda που έχει και τον μεγαλύτερο κυβισμό, αποδίδει 69 ίππους και 102 Nm ροπής, ενώ η κατανάλωσή του ανέρχεται στα 5,2 λτ./100 χλμ. Αναφορικά με τις επιδόσεις, τα 14,2 δλ. για το 0-100 χλμ./ώρα είναι αρκετά, ωστόσο μέσα στην πόλη που είναι και το σημαντικότερο εμφανίζεται πρόθυμο και σβέλτο.
Έπειτα, κάτω από το καπό του Aygo, o 1.000άρης 3κύλινδρος και με μεταβλητό χρονισμό κινητήρας έχει απόδοση 69 ίππων, ολοκληρώνει στον ίδιο χρόνο με το Panda το 0-100 χλμ./ώρα, ωστόσο είναι πιο οικονομικός στα χαρτιά (4,1 λτ./100 χλμ.). Επιπλέον, έχει τα χαμηλότερα CO2 και άρα τέλη κυκλοφορίας.
Τέλος, το 3κύλινδρο μοτέρ του up! έχει ιπποδύναμη 60 ίππων, ενώ η μέση εργοστασιακή κατανάλωσή του δεν υπερβαίνει τα 4,5 λτ./100 χλμ. και οι εκπομπές ρύπων τα 105 γρ./χλμ. με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τα χαμηλά πάγια έξοδα του μοντέλου. Στην πράξη, ο κινητήρας διακρίνεται για την ποιοτική του λειτουργία, ενώ βοηθιέται πολύ από την προσεγμένη ηχομόνωση. Η απόκριση στο γκάζι είναι σχετικά καλή, αν και η μακριά κλιμάκωση του 5τάχυτου κιβωτίου (ειδικά στις 2 τελευταίες σχέσεις) κάνει απαραίτητη την κίνηση με μία ταχύτητα κάτω.
Χώροι-εργονομία: Εκμεταλλεύονται κάθε εκατοστό με το Up! να έχει το πάνω χέρι
Σε χωροταξικό επίπεδο τα νούμερα των μετρήσεων είναι με το μέρος του up!. Έτσι, το μίνι VW έχει με διαφορά τον καλύτερο χώρο για τα γόνατα των πίσω, είναι το πιο πλατύ εσωτερικά, ενώ έχει και το μεγαλύτερο χώρο αποσκευών.
Η εργονομία του είναι καλή, ενώ οι μοναδικές ιδιαιτερότητες που έχουν επιλεγεί για λόγους οικονομίας, είναι οι χωριστοί διακόπτες για τα ηλεκτρικά παράθυρα μπροστά, αλλά και τα ανοιγόμενα με μεντεσέ πίσω τζάμια. Επίσης, η θέση οδήγησης είναι καλή.
Το Aygo έχει τους μικρότερος χώρους για επιβάτες και αποσκευές, αλλά έχει τους περισσότερους για μικροαντικείμενα, κάτι που βοηθάει ιδιαίτερα στην καθημερινή χρήση.
Από την άλλη ο οδηγός μπορεί να ανοιγοκλείσει το παράθυρο του συνοδηγού χωρίς να τεντωθεί, ενώ η θέση οδήγησης είναι και εδώ αρκετά βολική. Το Panda, τέλος, από πλευράς χώρων βρίσκεται στο ενδιάμεσο, ενώ το χαρακτηριστικό του είναι η ψηλή θέση οδήγησης που δίνει καλή περιφερειακή ορατότητα.
Ωστόσο, εδώ η εργονομία είναι λίγο φορτωμένη και κάποιες δευτερεύουσες λειτουργίες θέλουν συνήθεια. Επίσης, στο Panda θα βρείτε τπυς λιγότερους ωφέλιμους χώρους για μικροαντικείμενα.
Οδική συμπεριφορά: Ασφαλή εντός και εκτός πόλης
Όλα τα μοντέλα της δοκιμής μας έχουν μια ιδιαίτερη έφεση στην κίνηση της πόλης. Επίσης, όλα τους βασίζονται σε απλές λύσεις στην ανάρτηση με γόνατα ΜακΦέρσον μπροστά και πίσω ημιάκαμπτο άξονα. Το Panda έχει καλή ποιότητα κύλισης, αλλά όταν τα χιλιόμετρα ανεβαίνουν, ο πίσω άξονας δείχνει ελαφρώς νευρικός πάνω από τα εγκάρσια σαμαράκια. Από την άλλη, το τιμόνι έχει καλή αίσθηση, είναι το μόνο με έξτρα υποβοήθηση (επιλογή City), ενώ τα φρένα είναι και αυτά ικανά, με καλή αίσθηση.
Το μίνι της Toyota αφήνει τις καλύτερες εντυπώσεις χάρη στον ασφαλή και ιδιαίτερα προβλέψιμο -για τα δεδομένα τη κατηγορίας- τρόπο με τον οποίο κινείται, ακόμα και σε μεγαλύτερες ταχύτητες, προτάσσοντας παράλληλα και σημαντική ευελιξία κατά την κίνηση στα στενά όρια της πόλης (πολύ καλή περιφερειακή ορατότητα και μικρή ακτίνα στροφής 4,73 μ.). Το up! καταφέρνει και κρύβει το γεγονός ότι, πρόκειται για ένα μίνι αυτοκίνητο. Έχει εξαιρετική ποιότητα κύλισης, είναι αρκετά σφιχτό, χωρίς να γίνεται κουραστικό, ενώ πουθενά δε δείχνει άτσαλο ή απρόσεκτο όσον αφορά στη συνδεσμολογία ή στη στιβαρότητα του πλαισίου. Το τιμόνι έχει καλή αίσθηση, στις στροφές οι κλίσεις είναι ελεγχόμενες, στις ευθείες είναι σταθερό και δείχνει σίγουρο, ενώ δεν ενοχλείται από αεροδυναμικούς θορύβους.
Συμπέρασμα:
Είναι στην κορυφή των πωλήσεων στην κατηγορία τους και όχι άδικα. Το καθένα με το δικό του τρόπο κεντρίζει τους αγοραστές που σε κάθε περίπτωση απολαμβάνουν ευκολία μετακίνησης στην πόλη, χαμηλά πάγια έξοδα, και φυσικά χαμηλό κόστος κτήσης. Εσείς ποιο θα επιλέγατε; Το Panda με την Ιταλική φινέτσα, το Aygo που φέρει το όνομα της αξιοπιστίας ή το ποιοτικό και στιβαρό γερμανικό Up;