8 φωτογραφίες »

Αφιέρωμα: Το θρυλικό Renault 5

Διαβάστηκε από 11596 αναγνώστες - 30/7/2021

Η Renault παρουσίασε το 5 Prototype, ένα ηλεκτρικό μοντέλο το οποίο αποτελεί φόρο τιμής στο ιστορικό 5, που διατέθηκε στην αγορά το 1972. Ποια είναι τα στοιχεία που έκαναν το αυτοκίνητο τόσο εμβληματικό, ώστε η εταιρεία να πάρει την απόφαση να προβεί στην αναβίωσή του;

Η ιστορία του Renault 5 ξεκίνησε το Μάιο του 1968, όταν ο Michel Boué, ένας 36χρονος σχεδιαστής της εταιρείας, σκίτσαρε για πλάκα στον ελεύθερο χρόνο του ένα αυτοκίνητο πάνω από μία φωτογραφία του τρέχοντος τότε Renault 4. Όταν οι ανώτεροί του είδαν το σχέδιο, ενθουσιάστηκαν, και αποφάσισαν να ξεκινήσει άμεσα η διαδικασία ανάπτυξης του μοντέλου. Μέσα σε 2 μέρες δημιουργήθηκε ένα μοντέλο υπό κλίμακα από εξηλασμένη πολυστερίνη (οι σχεδιαστές χρησιμοποιούν κατά κόρον το μπλε θερμομονωτικό που τοποθετείται στις οικοδομές, όπως αυτό της μάρκας Dow, για γρήγορα 3D μοντέλα), και η εταιρεία προχώρησε με ταχείς ρυθμούς στην εξέλιξη του νέου αυτοκινήτου.

Kοινοποίησε το »
Σχολιάσε το »




Προς τιμήν τους, οι υπεύθυνοι της εταιρείας συνειδητοποίησαν από την πρώτη στιγμή την προοπτική επιτυχίας που θα είχε η δημιουργία του Boué, χάρη στην μοναδική εμφάνιση και τις διαστάσεις του αυτοκινήτου, που ανήκε στην τότε νέα και ταχέως αναπτυσσόμενη mini κατηγορία. Το μοντέλο παραγωγής είχε λίγες διαφορές σε σχέση με τα αρχικά σκίτσα. Για παράδειγμα, ο σχεδιαστής είχε φανταστεί τα πίσω φώτα να είναι κάθετα και να «τρέχουν» κατά ύψος της πίσω κολώνας, όπως αυτά του Fiat Punto που παρουσιάστηκε 25 χρόνια μετά. Τελικά τα φωτιστικά σώματα ήταν σε πιο συμβατικό ύψος, ενώ από πάνω τους βρίσκονταν κάθετοι αεραγωγοί.

Σε αντίθεση με τα άλλα αυτοκίνητα της εποχής, που διέθεταν μεταλλικούς, χρωμιωμένους προφυλακτήρες, αυτοί που εξόπλιζαν το καινούριο γαλλικό μικρό ήταν πλαστικοί, με μοντέρνα εμφάνιση, προοικονομώντας τις μελλοντικές τάσεις στο σχεδιασμό και την ασφάλεια. Εκτός από μοντέρνο, το όχημα παρείχε εσωτερική ευελιξία, χάρη στα νέα πίσω καθίσματα τα οποία μπορούσαν να συρθούν στο πάτωμα. Παράλληλα, ήταν ένα από τα πρώτα αυτοκίνητα που διέθεταν την νέου τύπου πόρτα του χώρου αποσκευών, η οποία άνοιγε μαζί με το πίσω τζάμι. Για την ακρίβεια, η πόρτα αυτή είχε πατενταριστεί από την Renault και είχε χρησιμοποιηθεί για πρώτη φορά το 1965 στο R16.



Η Renault παρουσίασε το νέο μοντέλο το Δεκέμβριο του 1971, ενώ η διάθεσή του στην αγορά ξεκίνησε τον Ιανουάριο του 1972.
Ως μέσο μείωσης του κόστους, χρησιμοποιήθηκαν αρκετά μηχανικά μέρη από προηγούμενα οχήματα, όπως τα R4 και R6. Αυτό είχε το πλεονέκτημα πως η αντοχή τους ήταν ήδη δοκιμασμένη, και ως αποτέλεσμα το R5 ήταν ιδιαίτερα αξιόπιστο. Λόγω αυτής της ομοιότητας με τα παλαιότερα μοντέλα, δημιουργήθηκε η παράδοξη διαμήκης τοποθέτηση του μοτέρ, ενώ η κίνηση μεταδιδόταν στους εμπρός τροχούς.

Η αξιοπιστία, σε συνδυασμό με την μοντέρνα εμφάνιση και την πρακτικότητα, έκαναν το Renault 5 το σημείο αναφοράς σε αυτή τη νέα κατηγορία. To R5 έκανε το ντεμπούτο του 3 χρόνια πριν το VW Polo και 4 χρόνια πριν το Ford Fiesta, μοντέλα τα οποία το ανταγωνίστηκαν και είναι μέχρι σήμερα «αντίπαλοι» με τον απόγονο του «πενταριού», το γνωστό Clio. Το μόνο αντίστοιχο αυτοκίνητο που είχε λανσαριστεί νωρίτερα, ήταν το Fiat 127 του 1971.



Το αυτοκίνητο έκανε πάταγο από την αρχή, και αγαπήθηκε τόσο από τους άντρες όσο και από τις γυναίκες, που το λάτρεψαν για το στιλ του. Η πετρελαϊκή κρίση της δεκαετίας του 1970 έστρεψε πολλούς στην αναζήτηση ενός οικονομικού μοντέλου με μικρό κινητήρα, και το R5, που είχε στη βασική του έκδοση ένα μοτέρ 845 κυβικών, αποτέλεσε την ιδανική επιλογή.
Για όσους ήταν λάτρεις των επιδόσεων, η εταιρεία παρουσίασε το 1976, 2 μήνες πριν το VW Golf GTI, το καυτό Renault 5 Alpine, που διέθετε κινητήρα 1,4 λίτρων, απόδοσης 93 ίππων. Το hot hatch ξεχώριζε από τα πιο ταπεινά αδελφάκια του χάρη στις ζάντες αλουμινίου και τους εμπρόσθιους ορθογώνιους προβολείς ομίχλης, ένα σήμα κατατεθέν των «γρήγορων» αυτοκινήτων, εργοστασιακών ή βελτιωμένων. Τέλος, η ανάρτηση του μοντέλου ήταν πιο σφιχτή.

Η δεκαετία του 80 έκανε πιο μαζική τη χρήση στροβιλοσυμπιεστών, και έτσι το 1982, ο αντικαταστάτης του ατμοσφαιρικού Renault 5 Alpine είχε πρόσθετη τη μαγική λέξη «turbo» στην ονομασία του. Τα κυβικά παρέμειναν ίδια, αλλά η ιπποδύναμη είχε αυξηθεί πλέον στα 112PS, χάρη στην διάσημη Garrett και την T3 τουρμπίνα της, που είχε προστεθεί στον κινητήρα.

Το Renault 5 Alpine Turbo ήταν μεν γρήγορο, αλλά δεν διεκδικούσε τον τίτλο του πιο εξωφρενικού R5. Αυτό το είχαμε γνωρίσει 2 χρόνια νωρίτερα, μέσα από τις κακοτράχαλες διαδρομές των Rally, και το θαυμάσαμε να αγωνίζεται στην πιο ακραία ίσως κατηγορία που είδαμε ποτέ: του Group B.
 

Διαβάστε παρακάτω την σελίδα του άρθρου που σας ενδιαφέρει

Kοινοποίησε το »
Σχολιάσε το »