Είναι το λαμπάκι του… τρόμου. Μόλις ανάψει στον πίνακα οργάνων αμέσως ο οδηγός συνειδητοποιεί πως κάτι σοβαρό τρέχει με το αυτοκίνητο του. Για να σβήσετε το λαμπάκι και όχι το χαμόγελο σας, δείτε τι πρέπει να κάνετε.
Από τα τέλη του 1990 και έπειτα, όλα τα μοντέλα που περνούν την γραμμή παραγωγής, διαθέτουν διαγνωστικό σύστημα OBD II το οποίο είναι σε θέση να αναγνωρίζει και να ενημερώνει μέσω της αντίστοιχης λυχνίας του ταμπλό, τον οδηγό για πιθανή ύπαρξη προβλήματος.
Αμέσως μόλις γυρίσετε το κλειδί και λίγο πριν από την εκκίνηση του κινητήρα, η λυχνία ελέγχου του κινητήρα MKL ανάβει και σβήνει για 1 με 2 δευτερόλεπτα. Εάν δεν ανάψει καθόλου, τότε σημαίνει πως έχει καεί το λαμπάκι στον πίνακα οργάνου, ενώ εάν παραμείνει αναμμένο, τότε υπάρχει κάποιο σφάλμα που έχει αναγνωρίσει το διαγνωστικό σύστημα και έχει αποθηκεύσει στην μνήμη.
Όλα τα συνεργεία διαθέτουν λογισμικό αναγνώρισης σφαλμάτων μέσω του οποίου μπορούν να μπουν στο διαγνωστικό σύστημα του αυτοκινήτου, να εντοπίσουν το κωδικό βλάβης και να σβήσουν το μόνιμα αναμμένο λαμπάκι. Η διαδικασία κρατάει λιγότερο από 30 λεπτά, ενώ το κόστος της είναι από 20 έως και 35 ευρώ συνήθως, ενώ δεν απαιτείται ραντεβού.
Μένει αναμμένο συνέχεια; Αναβοσβήνει ή μετά από λίγη ώρα σβήνει; Τι σημαίνει η κάθε περίπτωση;
Εάν μόλις εκκινηθεί ο κινητήρα η λυχνία ανάψει και σβήσει μαζί με τις υπόλοιπες του πίνακα οργάνων τότε δεν υπάρχει σφάλμα.
Εάν δεν ανάψει καθόλου η λυχνία, τότε έχει καεί και θέλει αντικατάσταση γιατί ουσιαστικά δεν θα έχετε τρόπο να ενημερώνεστε για πιθανή ύπαρξη προβλήματος.
Εάν αναβοσβήνει για μερικά δευτερόλεπτα, τότε σημαίνει πως έχει εντοπιστεί ένα μικρό σφάλμα, όμως δεν απαιτείται καμία δράση από τον οδηγό.
Εάν παραμένει αναμμένο, τότε υπάρχει σημαντική βλάβη η οποία έχει αναγνωριστεί και αποθηκευτεί από το σύστημα. Δεν σημαίνει πως πρέπει να σβήσετε τον κινητήρα, όμως οφείλετε να απευθυνθείτε το συντομότερο στο κοντινότερο συνεργείο, πάντα με συνετή οδήγηση.
Εάν αναβοσβήνει ασταμάτητα. Σε αυτή τη περίπτωση καλύτερα είναι να μη οδηγήσετε το αυτοκίνητο και να το ελέγξετε σε συνεργείο με οδική βοήθεια για να προλάβετε κάποια ακόμα μεγαλύτερη ζημιά.
Σε αυτό το σημείο οφείλουμε να αναφέρουμε πως το λαμπάκι του Check Engine αναγνωρίζει βλάβες που σχετίζονται ΜΟΝΟ με τον κινητήρα. Δηλαδή δεν θα ανάψει εάν η στάθμη λαδιού είναι χαμηλή ή η θερμοκρασία έχει αυξηθεί, καθώς για τέτοιες περιπτώσεις υπάρχουν διαφορετικά λαμπάκια. Και τώρα εύλογα θα μας ρωτήσετε, ποιο φάσμα βλαβών καλύπτει η λυχνία της μηχανής; Δύσκολη απάντηση καθώς δεν είναι συγκεκριμένες βλάβες, μπορούμε όμως να αναφέρουμε τις πιο σύνηθες όπως επεξεργασία καυσαερίων, κυλίνδρους, πολλαπλασιαστές, αισθητήρες οξυγόνου και άλλα. Μάλιστα εάν εντοπισθεί κάποια ζημιά σε μεμονωμένο κύλινδρο, το διαγνωστικό μπορεί να μπει σε safe mode και να αναμορφώσει την έγχυση καυσίμου, προστατεύοντας το σύνολο από μεγαλύτερες βλάβες.
Πώς μεταφράζονται οι βλάβες στο διαγνωστικό OBD-2;
Στην αγορά μπορείτε να προμηθευτείτε μία συσκευή διάγνωσης OBD-2 με την οποία ουσιαστικά έχετε πρόσβαση στην μνήμη σφαλμάτων του αυτοκινήτου. Το κόστος του ξεκινά από τα 20 ευρώ, ενώ δεν ταιριάζουν όλα τα διαγνωστικά με όλα τα οχήματα. Για παράδειγμα τα αυτοκίνητα του VW Group συνδέονται με VCDS VAG-COM, λογισμικό που δεν ταιριάζει π.χ. με τα μοντέλα της BMW. Εδώ όμως πρέπει να αναφέρουμε πως στο συγκεκριμένο όργανο παρουσιάζεται ο κωδικός βλάβης που μεταφράζεται στο σημείο που εντοπίζεται η βλάβη, όμως δεν είναι σε θέση να την διορθώσει ή να αποτυπώσει με ακρίβεια το μέγεθος της. Με άλλα λόγια, εάν ονοματισθεί πρόβλημα στον κύλινδρο, δεν γίνεται συγκεκριμενοποίηση του μεγέθους της βλάβης ή εάν επηρεάζει και άλλα μέρη. Για αυτό πρέπει να ελεγχθεί από ειδικό και όχι από άπειρα χέρια. Ουσιαστικά λαμβάνουμε μία εικόνα για την ζημιά και τίποτα παραπάνω.
Σβήνοντας τη βλάβη μέσω του διαγνωστικού
Πολλά σφάλματα που είναι αποθηκευμένα στη μνήμη σφαλμάτων μπορούν να διαγραφούν με μια συσκευή διάγνωσης OBD-2, καθώς δίνεται αυτή η δυνατότητα. Όμως για πόσο καιρό θα παραμείνει σβηστό το Check Engine κανείς δεν μπορεί να το εγγυηθεί, καθώς μόλις αναγνωριστεί εκ νέου η βλάβη από το ίδιο το αυτοκίνητο, θα ξαναανάψει, σβήνοντας και το χαμόγελο του οδηγού.