3 φωτογραφίες »

Ποιο είναι το μέλλον για τις μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων;

Διαβάστηκε από 1512 αναγνώστες - 3/3/2021

Οι Solid State Batteries, δηλαδή Μπαταρίες Στερεάς Κατάστασης, αποτελούν το μέλλον για τα ηλεκτρικά μοντέλα, αφού θα μπορούν να φορτίζονται γρηγορότερα, ενώ παράλληλα θα έχουν μεγαλύτερη εμβέλεια και μακρύτερη διάρκεια ζωής.

 
 
Παρόλο που η τεχνολογία στις μπαταρίες των ιόντων λιθίου έχει κάνει άλματα εξέλιξης, και πλέον υπάρχουν ηλεκτρικά μοντέλα με μεγάλη αυτονομία, περιμένουμε με ανυπομονησία την έλευση των μπαταριών SSB (Solid State Battery- Μπαταρία Στερεάς Κατάστασης), με τις οποίες θα επιτευχθούν μικρότεροι χρόνοι φόρτισης και ταυτόχρονα μεγαλύτερη ηλεκτρική εμβέλεια.
Ενώ η σχετική τεχνολογία για τις μπαταρίες στερεάς κατάστασης είναι ήδη διαθέσιμη, αυτό που τις εμποδίζει από το να γίνουν ευρέως διαδεδομένες, είναι το κόστος τους, το οποίο είναι ακόμα υψηλό.

Σύμφωνα με την Ολλανδική εταιρεία FutureBridge, η οποία αναλύει την αγορά και παρέχει συμβουλές σχετικά με το μέλλον των βιομηχανιών, το κόστος των SSB μπαταριών μειώνεται, και μέχρι το 2025 θα είναι το ίδιο με των συνηθισμένων, τεχνολογίας ιόντων λιθίου. Αυτό θα είναι ένα σημαντικό ορόσημο για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αφού οι συγκεκριμένες μπαταρίες φορτίζουν γρηγορότερα, ενώ παράλληλα έχουν μεγαλύτερη διάρκεια ζωής. Ένα ακόμα σημαντικό πλεονέκτημά τους είναι η αυξημένη ασφάλεια που έχουν, σε περίπτωση ατυχήματος.



Η FutureBridge αναφέρει πως μέχρι το 2030 θα έχουμε αρχίσει να βλέπουμε μαζική διάθεση οχημάτων με μπαταρίες στερεάς κατάστασης, ωστόσο  αυτό ενδέχεται να γίνει νωρίτερα. H Toyota συνεργάζεται με την Panasonic, και έχει δηλώσει πως σκοπεύει να γίνει η πρώτη αυτοκινητοβιομηχανία που θα διαθέσει προς πώληση ένα ηλεκτρικό μοντέλο με SSB μπαταρία, το οποίο θα διαθέτει αυτονομία 500km, ενώ η διαδικασία της φόρτισης από άδειο σε πλήρως γεμάτο θα γίνεται μέσα σε 10 λεπτά. Επιπλέον, η Ιαπωνική εταιρεία ανέφερε πως μέσα στο 2021 θα κατασκευάσει ένα πλήρως λειτουργικό πρωτότυπο, ενώ έχει ως στόχο την διάθεση του μοντέλου παραγωγής στην αγορά μέσα στα επόμενα 2 με 3 χρόνια. Από την άλλη πλευρά, η VW έχει ανακοινώσει την πρόθεσή της να ξεκινήσει την παραγωγή μπαταριών στερεάς κατάστασης έως το 2025.

Παράλληλα, την συγκεκριμένη τεχνολογία έχει αγκαλιάσει και η Nissan, που σκοπεύει να έχει έτοιμο ένα πρωτότυπο με SSB μπαταρίες έως το 2028.
Ένα από τα πιο φλέγοντα θέματα συζήτησης γύρω από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, είναι η αναπόφευκτη μείωση χωρητικότητας που παρουσιάζουν οι μπαταρίες τεχνολογίας ιόντων λιθίου με την πάροδο του χρόνου. Και, από τη στιγμή που η αλλαγή τους είναι κοστοβόρα, το ιδανικό θα ήταν να διατηρηθεί η μέγιστη απόδοσή τους για όσο το δυνατόν περισσότερο γίνεται. Η Toyota έχει ως στόχο οι SSB μπαταρίες της να έχουν διάρκεια ζωής 30 έτη. Αυτό σημαίνει πως θα μπορούν να διατηρήσουν το 90% της αρχικής τους χωρητικότητας μετά από 3 δεκαετίες φυσιολογικής χρήσης.



Η έρευνα και εξέλιξη για τις μπαταρίες στερεάς κατάστασης αυξάνεται όλο και περισσότερο, και εκτός από τις Toyota, VW και Nissan, με τη συγκεκριμένη τεχνολογία ασχολούνται εταιρείες όπως οι Hyundai, Honda, Nippon και LG, ενώ τη χρονιά που πέρασε, κατατέθηκαν 426 ευρεσιτεχνίες σχετικές με τις SSB μπαταρίες.

Το 2010, το κόστος μίας μπαταρίας ιόντων λιθίου ξεπερνούσε τα 830 ευρώ ανά 1kWh. Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας που πέρασε, το κόστος αυτό μειώθηκε σχεδόν στο 1/10. Υπολογίζεται, πως μέχρι το 2030, η μέση τιμή θα είναι χαμηλότερη των 50 δολαρίων ανά 1kWh.

Παρόλο που το αντίστοιχο κόστος των μπαταριών στερεάς κατάστασης δεν προβλέπεται να έχει μειωθεί τόσο πολύ μέχρι τότε, αν αναλογιστούμε τον αριθμό των εταιρειών που εργάζονται ενεργά επάνω σε αυτό τον τομέα, μία σημαντική εφεύρεση που θα μπορέσει να επιτρέψει κάτι αντίστοιχο, δεν είναι απίθανη.
 

Advertisement