Μέχρι τώρα, το Ford Fiesta ST απολάμβανε τη μοναξιά της κορυφής στην κατηγορία των μικρών hot-hatch. Πλέον έρχεται με φόρα το Hyundai i20 N να το απειλήσει και να διεκδικήσει την πρωτιά. Θα τα καταφέρει;
Κάποτε ο πόλεμος των μικρών, γρήγορων hatchbacks μαινόταν σε πολλά στρατόπεδα: Στριφτεροί Γάλλοι, γρήγοροι Ιταλοί, οργισμένοι Γερμανοί και μανιασμένοι Ιάπωνες έρχονταν σε ρήξη μεταξύ τους, με σκοπό να αναδειχθεί ο απόλυτος αρχηγός της κατηγορίας.
Στον τομέα της εγγύησης, η εταιρεία δίνει 5 χρόνια ανεξαρτήτως χιλιομέτρων, η οποία περιλαμβάνει και χρήση στην πίστα, δείχνοντας ξεκάθαρα τον προσανατολισμό του μικρού N μοντέλου.
Πιο «πολεμικό» το i20 N, με εμφάνιση που κάνει «μπαμ» από μακριά
Τα hot hatches του παρελθόντος είχαν εμφάνιση που τα έκανε να ξεχωρίζουν από τις ταπεινές εκδόσεις των μοντέλων που μπορεί να είχε ο γείτονάς μας. Έτσι και εδώ, το
Hyundai i20 N με τους 204 ίππους έχει άκρως επιθετικό σχεδιασμό, ο οποίος αγγίζει τα όρια του... εριστικού. Η κεντρική μάσκα έχει μεγάλα ανοίγματα, και εκατέρωθεν αυτής βρίσκονται τεράστιοι αεραγωγοί. Στο πλάι συναντούμε τονισμένα side skirts, ενώ πίσω κυριαρχεί ένας μεγάλος διαχύτης, με το κερασάκι στην τούρτα να είναι η αεροτομή που δεσπόζει ψηλά, η οποία στα 200 χιλιόμετρα/ώρα πιέζει την «ουρά» με 20 κιλά κάθετης δύναμης. Η εικόνα ολοκληρώνεται με τις σκούρες ζάντες 18 ιντσών.
Κινητήρας |
Αλογα |
Ροπή (Nm) |
Κυβικά |
Hyundai i20 N |
204 |
275 |
1600 |
Ford Fiesta ST 2 |
200 |
290 |
1500 |
Το
Ford Fiesta ST από την άλλη πλευρά, έχει μεν δυναμική εμφάνιση, αλλά αυτή είναι αρκετά πιο ήπια. Οδηγώντας το, κρατάτε ένα πιο διακριτικό προφίλ, με το οποίο δεν διατυμπανίζετε ότι αγοράσατε το αυτοκίνητο με κύριο σκοπό να κινείστε με τέρμα το γκάζι, ακόμα και αν το κάνετε. Τα τονισμένα πλαίσια γύρω από τους προβολείς ομίχλης, τα πλαϊνά side skirts, η πίσω αεροτομή σε συνδυασμό με τον βαμμένο διαχύτη που φιλοξενεί την διπλή απόληξη της εξάτμισης θα κάνουν τους μυημένους να αναγνωρίσουν πως μπροστά τους βλέπουν το κορυφαίο
Fiesta με τα 200 άλογα, χωρίς όμως να προκαλούν.
Ποιο θα βρεθεί στην κορυφή;
Ωραία είναι από έξω. Και τα 2 μοντέλα φτιάχτηκαν με ένα και μόνο σκοπό: Να προσφέρουν οδηγικές συγκινήσεις. Πώς συμπεριφέρονται στο δρόμο;

Το «ωμό» Hyundai i20 N αρέσκεται να στρίβει μανιασμένα, με τον τροχό ψηλά. Όπως και το Ford Fiesta ST άλλωστε
Το Fiesta ST είναι πιο «παιχνιδιάρικο», το i20 N πιο απόλυτο
Όταν κάτσεις στο αριστερό Recaro bucket του Fiesta, πατήσεις το μεταλλικό συμπλέκτη, «κουμπώσεις» πρώτη στον επιλογέα με τις κοντές διαδρομές και τη μηχανική αίσθηση, και… πάρεις τα βουνά, παρατηρείς πως ο κινητήρας έχει δύναμη από χαμηλά, και στη ρύθμιση «Track», όπου το κλαπέτο «ανοίγει», απελευθερώνοντας επιπλέον decibel ήχου, η απόκριση γίνεται ακόμα πιο άμεση, το τιμόνι πιο σφικτό, και το αυτοκίνητο ουσιαστικά σε παρακαλά να το πιέσεις στις στροφές. Ο τρόπος με τον οποίον στρίβει το πολεμικό Ford είναι εντυπωσιακός, με την ανάρτηση να κάνει το αυτοκίνητο σοκαριστικά σταθερό, ελαχιστοποιώντας τις κλίσεις. Το Fiesta σου δίνει την αυτοπεποίθηση να «παίξεις», αποσταθεροποιώντας κατά βούληση το πίσω μέρος, πλασάροντας το μικρό hatchback όπως εσύ θες, και το προαιρετικό μπλοκέ φροντίζει για να «τραβήξει» τη μούρη στο κέντρο της στροφής, και να φύγεις σφαίρα για την επόμενη στροφή, καμπή ή φουρκέτα.
Το κλίμα στο Hyundai i20 N είναι αντίστοιχα εμπρηστικό. Μόλις βρεθείς στα σφικτά bucket και βάλεις μπροστά το αυτοκίνητο, το πρώτο πράγμα που θες να κάνεις είναι να πατήσεις το δεξί «N» πλήκτρο στο τιμόνι (έχει 2, με το αριστερό να επιλέγει τις λειτουργίες eco-comfort-sport), να δεις τον ψηφιακό πίνακα οργάνων να αλλάζει εντυπωσιακά εμφάνιση, και να πάρεις τις ίδιες, βουνίσιες διαδρομές με το Fiesta. Και εδώ ο επιλογέας με την σφικτή αίσθηση σε κάνει να αλλάζεις με ακρίβεια τις ταχύτητες, απολαμβάνοντας τα σκασίματα της φασαριόζικης εξάτμισης. Η ανάρτηση είναι αρκετά σκληρή, σε σημείο που θα ενοχλήσει όσους δεν είναι συνειδητοποιημένοι για το χαρακτήρα του αυτοκινήτου που επέλεξαν να οδηγήσουν, και κάνει αυτό για το οποίο εξελίχθηκε: στηρίζει το άκαμπτο πλαίσιο, χαρίζοντάς του μηδενικές κλίσεις και δίνοντας όχι μόνο απόλυτη σιγουριά στον οδηγό για τα πατήματά του, αλλά και την εντύπωση πως μπορούσε να στρίψει με περισσότερα χιλιόμετρα από όσα είχε στην είσοδο της στροφής. Το (επίσης προαιρετικό) μπλοκέ εξασφαλίζει πως τα θυμωμένα μούτρα του Hyundai θα τραβηχτούν μέσα, ασχέτως ταχύτητας.
Και τα 2 μοντέλα είναι θαρρείς και κατασκευάστηκαν για να κυνηγιούνται στα βουνά, μέχρι να τους τελειώσει η βενζίνη. Το Fiesta ST επιτρέπει στον οδηγό να κινηθεί πιο ελεύθερα, υπερστρέφοντας εάν το θελήσει, ενώ παράλληλα έχει και καλύτερη αίσθηση στο τιμόνι. Το i20 N από την άλλη, είναι πιο ουδέτερο, αλλά εξαιρετικά αποτελεσματικό. Καταβροχθίζει λαίμαργα όποια στροφή βρει μπροστά του, και ψάχνει μετά μανίας την επόμενη.
Πιο γρήγορο το Ford Fiesta ST στην ευθεία και καίει λιγότερο
Δεν γίνεται να κάνουμε λόγο για sport, σκληροπυρηνικά μοντέλα, ακόμα και αν αυτά είναι γεννημένα για να στρίβουν, χωρίς να αναφέρουμε τις επιδόσεις στην ευθεία. Επιδόσεις | 0-100 χλμ/ώρα | 80-120 χλμ/ώρα | Τελική ταχύτητα |
Ford Fiesta ST 2 | 6,4 | 6 | 232 |
Hyundai i20 N | 6,5 | 6,5 | 230 |
Τα νούμερα είναι αμίλεικτα, και όλα κλείνουν υπέρ του Ford Fiesta ST. Παρόλο που το μοντέλο έχει 4 άλογα, 100 κυβικά και 1 κύλινδρο λιγότερα από το Hyundai i20 N, είναι πιο γρήγορο σε όλες τις μετρήσεις. Πιο συγκεκριμένα, τα πρώτα 100 χιλιόμετρα/ώρα από στάση έρχονται σε 6,4 δευτερόλεπτα για το Fiesta ST και σε 6,5 για το i20 N. Η διαδικασία επιτάχυνσης από 80 στα 120 χλμ/ώρα με 5η απαιτεί 6 δευτερόλεπτα για το Ford και 6,5 δευτερόλεπτα για το Hyundai. Βλέπουμε πως η διαφορά μεγάλωσε, και αυτό οφείλεται στο γεγονός πως το μοτέρ του Fiesta είναι πιο «γεμάτο» χαμηλά από αυτό του Hyundai, το οποίο εμφανίζει περισσότερο lag, θυμίζοντας παλαιότερες, αναλογικές κατασκευές. Μέση Κατανάλωση | Λίτρα/100χλμ |
Ford Fiesta ST 2 | 8,8 |
Hyundai i20 N | 10,5 |
Διαφορά υπέρ του Fiesta ST υπάρχει και στην κατανάλωση. Ίσως είναι ύβρις να μιλάμε για λίτρα/100 χιλιόμετρα σε τέτοια οχήματα, αλλά δυστυχώς είναι ένα κριτήριο που όλοι πλέον λαμβάνουμε υπόψη μας αυτό τον καιρό. Σε μεικτό κύκλο, ο EcoBoost της Ford έχει κατανάλωση 8,8 λίτρα/100 χλμ, ενώ ο Smartstream της Hyundai 10,5 λίτρα/100 χλμ.
Βρεθήκαμε στη χώρα των καλύτερων hot-hatch. Πήγαμε «τέρμα» και με τα 2. Τα στρίψαμε, και βάλαμε να «φαγωθούν» στην ευθεία. Και η αίσθηση που αποκομίσαμε είναι η εξής: Το Hyundai i20N είναι πιο ωμό, με αρκετά σφικτή ανάρτηση και εμπρηστικό look. Το Ford Fiesta ST είναι πιο εκλεπτυσμένο και διακριτικό, ενώ πιο γεμάτο χαμηλά. Τελικά; Κατάφερε το i20 N να εκθρονίσει το Fiesta ST; Ίσως όχι, αλλά η κορυφή δεν είναι πλέον τόσο μοναχική. Το Ford νιώθει την ανάσα του Hyundai στο διαχύτη του. Οι επιλογές γίνονται περισσότερες, και αυτό μόνο καλό μπορεί να είναι για τους νοσταλγούς των ένδοξων hot-hatch που μάχονταν εντός και εκτός πίστας.
Και τα 2 στρίβουν όπως έρχονται!
Το Fiesta ST 2 κάνει 22.304 ευρώ, το i20 N 24.990 ευρώ.
Το Hyundai i20N είναι πιο απόλυτο «μηχάνημα» στις στροφές.
Με το Ford Fiesta ST θα μπορέσεις να «παίξεις» περισσότερο με το πίσω μέρος.
Πιο γρήγορο από στάση και ρεπρίζ το Ford Fiesta ST.
Κάποιοι παραπονέθηκαν ότι είναι πολύ σκληρά σε καθημερινή χρήση. Σε νοιάζει εσένα η άνεση σε αυτή την κατηγορία; Εσύ θα έδινες τόσα λεφτά για ένα σκληροπυρηνικό μικρό, ή θα σκεφτόσουν την επιλογή μεταχειρισμένου Evo ή Impreza;